کد خبر: اسفند-ماه-سختی-در-پیش-خواهیم-داشت
۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۳۰

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: اولین روزهایی که ویروس قرار بود ما را گرفتار کند، همکاران ما در جلساتی که داشتیم، برآورد می کردند که اگر این طوفان به کشور رسید، سختی های آن را چگونه باید مدیریت کنیم. در آنجا گفتم الان خزانه کشور، خالی است و در اوج ظالمانه ترین تحریم ها قرار داریم و ظلمی که بر کشور و ملت ایران روا داشتند، بعد از واقعه عاشورا بر قومی روا نداشتند.

وی افزود: از هر کجای دنیا هر چیزی می خواستیم به کشور وارد کنیم، راه را بر ما می بستند، نه ماسک و گان و هیچ چیزی حتی یک قرص و آمپول را نمی توانستیم جابجا و به کشور وارد کنیم علیرغم اینکه آن دیوانه حاکم بر کاخ سفید، ادعا می کرد که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست اما بدانید که این برادر کوچک، شب های زیادی تا صبح راه می رفت و انتظار می کشید که خبر خوش بدهند که پروازی به مقصد ایران، مجوز پرواز گرفته است اما ساعت 2 و 3 بامداد خبر می دادند که آمریکایی ها اجازه پرواز نداده اند و قفل کرده اند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در محاسبات دشمنان ما، چند چیز نبود. آنها منتظر بودند جمهوری اسلامی ایران در شرایط کرونا، به گل بنشیند. در محاسبات خودشان در اوج تحریم می دانستند که این تنها فشاری است که می تواند کارساز باشد اما آنها در محاسبات خودشان به برخی عوامل فکر نکرده بودند که ما خدا، رهبری فرزانه و فهیم، دولتی پایدار و ایستاده، مردمی صبور و بردبار، حماسه ای به نام دفاع مقدس، نفس گرم مادران و پدران شهدا، آه جان گداز مجروحان و جانبازان قطع نخاع در نیمه های شب و عشق به اهل بیت را داریم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: محاسبه ای که بزرگترین موسسات بین المللی در مورد کرونا در دنیا کرده بودند این بود که در آذر ماه حداقل هزار و 200 مرگ و میر بیماران کووید19 در ایران داریم و حداقل مرگ در اروپا و آمریکا، رقم هایی خواهد بود که اعلام کردند. دیروز آمریکا متاسفانه بیش از 5 هزار و 300 مورد مرگ را تجربه کرد. براساس آموخته های دین و شریعت، هرگز برای مرگ هیچ شهروندی خوشحال نمی شویم حتی آنانکه دارو و تجهیزات پزشکی را از پیرمرد و کودک ما، ماسک را از پرستاران به عنوان مدافعان خط مقدم در روزهای اول، دریغ کردند.

وی ادامه داد: شریعت به ما یاد داده که حتی برای خانه همسایه ات هم چراغ بخواه نه تاریکی تا شاید حیات خانه خودت هم روشن شود. این عشق به اهل بیت، عشق به مردم جهان را به ما آموخته نه کینه توزی و قساوت و دشمنی های بی مورد. آلمان با آن زیرساخت های مهم، از هزار و 100 مرگ روزانه عبور کرد اما جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر وفاق ملی و پشتوانه های نظام به مرگ و میر دو رقمی رسید و به حدود 50 مورد مرگ نزدیک می شود که این هم البته زیاد است و ما برای داغدار شدن هر خانواده، غصه می خوریم و یک مرگ هم برای ما ملال آور و زیاد است.

وزیر بهداشت با اشاره به تغییر معادله در عرصه بین المللی تاکید کرد: کشوری بحران زده از دید بیرونی ها در اقتصاد، ارز و درآمدها چگونه شد که این افتخار را کسب کرد که عده ای از هموطنان ما در بیرون از مرزها، منتظر هستند که به کشور برگردند. در یکی از کشورهای اروپایی، لیست دو هزار نفری برای بازگشت به کشور داریم. پریروز بعد از مدت ها، اولین هواپیما از هموطنان مان را از کشور انگلیس پذیرفتیم که کارهای قرنطینه آنها در حال انجام است و شاید 20 تا 30 هواپیمای دیگر از هموطنان در نوبت برگشت به ایران هستند. چه شد که هموطنان ما امروز بعد از سالها در توانمند ترین قدرت اقتصادی اروپا با زیرساخت های قوی در تعداد تخت بیمارستانی و پرستار اما دامن میهن مادری را امن ترین دامن برای مدیریت کووید19 می دانند.

دکتر نمکی یادآور شد: در طول ایام مقابله با کرونا در کشور، بیش از دو هزار و 500 تخت آی سی یو در کشور اضافه کردیم. در قزوین میزان تخت های مراقبت های ویژه که در یک سال اخیر اضافه شد، معادل کل تخت هایی بود که در تمام سالهای قبل راه اندازی شده بود. قبل از شیوع کرونا در کشور، برای 20 هزار بیمار، امکان اکسیژن رسانی داشتیم اما امروز 65 هزار بیمار به طور همزمان می توانند در بیمارستانها، اکسیژن دریافت کنند چون اکسیژن، مهمترین درمان برای بیماران کووید19 است.

وی گفت: این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران بسیار بزرگ است که نه تنها در دام کرونا نماند، بلکه زیرساخت های حوزه سلامت خود را توسعه داد. امسال اولین سال قبل و بعد از انقلاب اسلامی است که 11 هزار تخت بیمارستانی قرار است راه اندازی کنیم و هزار و 400 پروژه بهداشتی در کشور به بهره برداری می رسد که چنین رکوردی در هیچ زمانی وجود نداشته است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: یکی از ابزارهای بسیار موثر در دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، طرح مزیّن به نام سردار مظلوم و رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی بود. این طرح با کمک بسیج به عنوان بازوی اصلی و دیگر نهادها و مردم، یک طرح محله محور است که از اندیشه های ناب مقام معظم رهبری بود و توانست همانند شهید سلیمانی و یارانش که محله به محله و کوی و برزن به دنبال دفع شر ویروس داعش می گشتند، اینجا دنبال دفع شر ویروس منحوس گشتیم. امروز دوست دارم که پرچم این دستاورد بزرگ ملی را بالا نگه داریم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: در آینده، مدیریت جهان و اقتدار آن را بر مبنای مدیریت کرونا، تقسیم بندی خواهند کرد و خواهید دید که کشوری را در جهان، موفق می دانند که توانسته باشد کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از کرونا در کشورش را به بهترین شکل، اداره کرده باشد. دیدید که در کشورهایی که ادعای قدرت و بضاعت اقتصادی و تکنیکی می کردند، بیماران زیادی پشت درب های بیمارستانها، سرگردان شدند و در زمین چمن ها، ماندند و فروشگاه های آنها تهی و صف های طولانی برای حتی دستمال کاغذی ایجاد شد اما جمهوری اسلامی ایران، این رتبه جهانی را علیرغم همه توطئه ها و شیطنت هایی که برخی کردند، به دست آورد.

وی ادامه داد: در ایران حتی یک بیمار، پشت درب حتی یک بیمارستان، سرگردان نشد نه فقط بیمار کرونایی بلکه حتی یک بیمار غیرکرونایی مانند فردی که از داربست افتاده بود و راننده ای که تصادف کرده بود هم معطل نشد. یکبار ندیدید که در قزوین بگویند یک بیمار به دلیل پر بودن آی سی یو، پذیرش نشود و اگر این اتفاق رخ داده بود، تمام شبکه ها برای ما بلوا به پا می کردند. هیچ افتضاحی از برخی کشورها را به تصویر نمی کشند در حالیکه کوچک ترین اتفاقی از ایران را با هزاران ذره بین بزرگتر، به تضعیف می کشند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مثل باغبانی که گل های باغش را می بیند و به او می گویند که یک جبهه هوای سرد می آید، نگران است که گل ها افسرده و پژمرده شوند و بریزند، ما هم نگرانی داریم. وقتی ویروس جهش یافته مطرح شد ما تمام تلاش خودمان را کردیم که این ویروس به کشور وارد نشود. تمام مرزهای نیروی، دریایی و هوایی را با نیروهای بهداشتی، مراقبت کردیم. سال گذشته ما اولین کشوری بودیم که برای مرزهای کشور در اوایل بهمن ماه، گیت بازرسی بهداشتی گذاشتیم و اولین کشوری در جهان بودیم که 7 بهمن ماه سال گذشته، پروازها را به چین لغو کردیم.

دکتر نمکی تصریح کرد: ویروس نیازی به پاسپورت و ویزا ندارد. چطور ویروس ووهان در نیوزیلند و قطب جنوب، خودش را نشان داد؟ ویروس ها می چرخند و همواره نگران بودیم که از روزنه ای گزیده شویم و این را بارها گفتم و ده ها نامه محرمانه هم به روسای دانشگاه ها و معاونینم ارسال کردم اما برخی چیزها هم دست ما نیست. کسی که غیر قانونی، طول کشور را طی می کند ما بر روی او نظارتی نداریم و خیلی از ابعاد را نه اشراف داریم نه نظارت و نه در حیطه محدوده مسئولیتی ما است. ویروس می تواند با یک پرواز با یک هواپیمای بدون مسافر هم به آن طرف دنیا برود.

وی بیان داشت: به بنده خبر دادند که خانمی 71 ساله در تهران گرفتار ویروس جهش یافته شده که سابقه مسافرت خارجی نداشته و همسرش هم خادم یکی از مساجد است و هیچ ارتباطی هم با فردی که از خارج از کشور به ایران آمده، نداشته است. این زنگ خطر بزرگی برای ما بود. همه اطرافیان او را پیگیری و رصد کردیم اما بعد از آن، خبر فوت یک مرد 48 ساله در بیمارستان هشتگرد بر اثر ابتلا به ویروس جهش یافته را دریافت کردیم که یکی از تکان دهنده ترین خبرها بود و آخر هفته گذشته، یکی از سخت ترین روزها را در 13 ماه گذشته که هیچ خواب و خوراک راحتی نداشتیم، گذراندم.

وزیر بهداشت گفت: ویروس جهش یافته، بسیار چموش و سرکش است و توانست قدرتمندترین کشورهای اروپایی را به زانو درآورد. ساده انگاری و یک توهم ناشیانه است اگر فکر کنیم نظام بهداشتی و درمانی آلمان یا انگلیس، ضعیف است اما آهنگ گرفتاری این ویروس، به مراتب تندتر از گام هایی است که در ساختارهای بهداشتی و درمانی می شود برداشت.

دکتر نمکی عنوان کرد: اگر دیر بجنبیم و لحظه ای درنگ کنیم، همه بافته های مان، پنبه خواهد شد و این دستاورد بسیار ارزشمند، فدای ساده انگاری خواهد شد و خیلی باید مواظب باشیم. هر قدر رعایت پروتکل ها کم شد، هجمه بیماری بیشتر می شود و این یک اصل اثبات شده است. از مسئولان استان قزوین تقاضا می کنم که در رعایت و اعمال پروتکل ها، به شدت سخنگیری کنید.

وی افزود: می گویند در اپیدمی ها، سعی کنید مردم نمیرند اگر گرسنگی کشیدند قابل جبران است اما وقتی جان خود را از دست بدهند، قابل جبران نیست. الان مردم خیلی خسته اند. وقتی صبح داشتم به قزوین می آمدم دیدم رستورانی که همیشه شلوغ بود، تابلوی آن کنده شده بود و آن را باز نکرده بودند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: چون پدرم یک راننده کامیون و مادرم یک زن قالیباف بود، اقتصاد خانواده تهیدست را می دانم. می فهمم که اگر پدرم با کمر درد نمی رفت و کار نمی کرد، ما در تنگدستی باید زندگی می کردیم. بنده از این دردانه های نازپرور نیستم بلکه در یک خانواده دچار مشکلات اقتصادی بزرگ شدم. می فهمم که یک دکه دار چقدر رنج می کشد تا امور خانواده اش را اداره کند، یک کارگر ساده که 5 روز کنار خیابان می ایستد و یک روز برای او کار پیدا می شود، آن یک روز هم اگر کار نکند، چه وضعیتی دارد و می فهمم که استانداران تحت چه فشار سنگینی هستند.

دکتر نمکی گفت: وقتی منطقه ای را از آبی به زرد و از زرد به نارنجی تبدیل می کنیم، می فهمم که چه فشاری بر مسئولان وارد می شود اما یک چیز دیگر هم می فهمم و آن اینکه هیچ پدیده ای برای اقتصاد یک کشور در اپیدمی و پاندمی، مخرب تر از طولانی شدن دوران پاندمی و اپیدمی نیست. اگر بیماری طول کشید، همه مقامات استان هم که بگویند همه جا باز باشد، وحشت اجازه نمی دهد مسافری سوار اتوبوس شود یا به رستوران برود و غذا بخورد. وقتی درب خانه ها پرچم های مشکی آویزان شد چه کسی جرات می کند مراسم عروسی بگیرد؟ این را باید درک کنیم که در اپیدمی، بزرگترین رسالت ما، کوتاه کردن اپیدمی به هر روش است. ما در وزارت بهداشت سعی کردیم اولین کشوری باشیم که برای اقتصاد کشور، پروتکل بنویسیم تا اقتصاد کشور بچرخد. اولین کشوری در جهان بودیم که هیچ کارخانه ای را تعطیل نکردیم. این اجباری بود که به خاطر شرایط سخت تحریم به ما تحمیل می شد چون ما نمی توانیم مانند فلان کشور اروپایی، درب خانه مردم را بزنیم و بگوییم 80 درصد از درآمد قبل از کرونا را بگیر و نگران نباش و در خانه بمان.

وی خاطرنشان کرد: اسفند ماه سختی در پیش خواهیم داشت اگر سخت نگیریم و مجکم نایستیم. پایه های دستاوردهای ما به شدت لرزان خواهد شد اگر این ستون های سختگیرانه رعایت پروتکل ها را محکم نگیریم. اعلام خطر می کنم به همه عزیزان که نباید با این ویروس با سهل انگاری مقابله کرد خیلی باید حواسمان جمع باشد.

وزیر بهداشت گفت: اعتقاد ندارم که فقط همین چند مورد از ویروس جهش یافته در قزوین وجود دارد. همان روز با دکتر زالی و رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تماس گرفتم و گفتم حواسشان را جمع کنند. اعتقاد دارم که حتما باید جلسات مشترک بین استان زنجان، قزوین، البرز و تهران تشکیل شود و کل این منطقه باید تحت نظارت مستمر باشد و اولین پیک بیماری از هر کجا پیدا شد باید بلافاصله خاموش شود.

دکتر نمکی بیان داشت: اولین کاری که برای مقابله با کرونا و ویروس جهش یافته در استان قزوین باید انجام دهید، اطلاع رسانی گسترده و صحیح به مردم، افزایش تست های آزمایشگاهی و ارسال نمونه های تست ها به تهران برای بررسی جهش یافته بودن ویروس است. همه اطرافیان بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته را بیمار مبتلا، فرض کنید و تخت های بیمارستانی را آماده تر کنید.

وی ادامه داد: راهی که دو هفته با ویروس قبلی می رفتید، با این ویروس، 72 ساعته می روید. اگر از زمان افزایش موارد سرپایی تا بستری، دو هفته وقت داشتید، در این ویروس 72 ساعت وقت دارید به همین دلیل بیمارستان هایتان را کاملا برای هجمه احتمالی ویروس آماده کنید و کانون های بیماری را زودتر شناسایی و شعله های بیماری را در نطفه خفه کنید و این را در نامه 99/10/10 هم گفته بودم. حتما باید مراکز سرپایی را فعال تر کنید. باید در مراکز 16 ساعته تست انجام شود و هر چه تست PCR و سریع مورد نیاز باشد برای شما می فرستیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شاید در تاریخ وزارت بهداشت، اراده محکم برای عدم واردات داروهایی که مشابه داخلی دارند، نبوده مگر در این ایام. روزی که سرپرست وزارت بهداشت شدم، ابلاغ کردم که دارویی که در داخل کشور ساخته می شود، کسی حق واردات نمونه خارجی آن را ندارد و از این محل یک میلیارد دلار در یک سال صرفه جویی ارزی کردیم. در طول دو ماه از یک وارد کننده یه تولید کننده و بعد صادر کننده ماسک، گان و ونتیلاتور تبدیل شدیم. داروی رمدسیویر و فاویپراویر ا در 55 روز در کشور ساختیم و نگذاشتیم با قیمت 57 دلار به کشور وارد شود.

دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تامین واکسن را از سه مسیر از اسفندماه سال گذشته دنبال کردیم. ساخت داخلی واکسن را به شدت پیگیری کردیم. خیلی ها این بحث را در کشور، بازی گرفتند و فکر می کردند که امکان ساخت واکسن را نداریم اما با اعتقادی که به این کار داشتم، کار را شروع کردیم و تک تک افرادی که انگیزه این کار داشتند را دعوت کردم.

وی تاکید کرد: واکسن برکت فاز اول مطالعات بالینی را گذراند و به خوبی و بسیار هم موفق گذراند. واکسن اجازه اجازه مطالعات بالینی را گرفت و واکسن دیگری در مجموعه سپند و وزارت دفاع، فاز مطالعات انسانی آن مجوز می گیرد و دو شرکت دانش بنیان دیگر هم تولید واکسن را دنبال می کنند. با انتقال دانش فنی از کوبا، یکی از موثرترین و بهترین واکسن را در انستیتو پاستور خواهیم ساخت حتی زودتر از واکسن های برکت و رازی. حداکثر تا اردیبهشت ماه امیدواریم واکسن پاستور به بازار بیاید.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همزمان با تمرکز بر روی تولید داخلی واکسن، به واردات واکسن از منابع معتبر پرداختیم. گروه های آسیب پذیری در کشور داریم که باید زودتر واکسینه شوند البته اینگونه هم نیست که واکسن سازهای دنیا هم پشت مرزهای کشور ایستاده باشند و بگویند ایهاالناس واکسن را حراج کرده ایم و بیایید و مفت و ارزان است. الان واکسن یک کالای سیاسی برای جهان است و هر کجا بتوانند خرخره ای را با آن فشار دهند، درنگ نمی کنند.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: یکی از منابع بسیار موثر که بالای 91 درصد ایمنی زایی داشت، اسپوتنیک وی روسی بود و خیلی روی آن کار شد و دوستان ما در وزارت امور خارجه و سفیر بسیار پیگیر ما یعنی دکتر جلالی، کمک کردند و خود ما پیگیری کردیم تا اولین دوزهای این واکسن به کشور وارد شد اما یک فضای ناجوانمردانه در کشور ساختند و متاسفانه در کشور سرباز به اندازه کافی برای دشمنان مان داریم.

وی افزود: وقتی خودم، آبرو و همه زندگی ام را در راه مقابله با کرونا، گذاشته ام، برای اعتماد بخشی به مردم سرزمینم هیچ پدیده ای را مهمتر از این ندیدم که جگرگوشه ام را بیاورم و بگویم که او اولین داوطلب واکسن در کشور است تا اگر تردید و تشکیکی وجود دارد، برطرف شود. نامردی و ناجوانمردی است که ما فکر کنیم، خون مان از بقیه مردم کشور سرخ تر است و فرزندان ما باید چیزی را استفاده کنند که مردم این سرزمین، استفاده نمی کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: خدا را شاهد می گیرم تا این لحظه هنوز یک عدد قرص خارجی به خانه ام نبرده ام فقط یک زمان مادرم قرص تالیدومین مصرف می کرد که در ایران ساخته نمی شد اما هنوز برای خودم و خانواده ام، یک دانه قرص خارجی مصرف نکرده ایم. همانگونه که هیچ وقت کت و شلوار غیردوخت ایرانی بر تن نکرده ام. اعتقاد دارم که اگر چیزی خوب است برای همه خوب است و اگر بد است برای همه بد است. بنده ی وزیر، وکیل و مسئول، حق ندارم فراتر از مردم و آن فرد روستایی محروم سیستان و بلوچستان چیزی بخواهم چون آنها ولی نعمت های ما هستند و به ما عزت و شخصیت داده اند.

وی افزود: خوشبختانه اولین محموله واکسن روسی به کشور وارد و به کادر بخش های مراقبت های ویژه تزریق شد و محموله های بعدی هم در راه است و به کادر بهداشتی و درمانی و گروه های آسیب پذیر و هدف، تزریق می شود. واکسن ساینوفار چینی هم به کشور وارد می شود و تا قبل از عید گروه های آسیب پذیر را واکسینه خواهیم کرد. ضمن اینکه 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از سبد کوواکس خریده ایم که از فوریه به کشور وارد می شود.

وزیر بهداشت در خصوص سهمیه های استانها برای واکسن کووید19، گفت: سند ملی واکسیناسیون کووید19 را برای اولویت بندی تزریق واکسن تدوین و در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کردیم که هیچ کس به جز از نظر بیماری خاص، سن یا شغل خاص و در معرض خطر بر دیگری، ارجحیت ندارد. به مردم قول می دهیم که تا سه ماه دیگر یکی از بزرگترین واکسن سازهای دنیا خواهیم شد و به همه جا هم صادر خواهیم کرد و قول می دهیم که تا شهریور سال آینده به عنوان اولین کشور دنیا، اکثر گروه های آسیب پذیر را واکسینه کنیم و تا سه ماه بعد از آن، حدود 70 درصد از جمعیت کشور واکسینه شوند.

دکتر نمکی تاکید کرد: بر سر این عهد و پیمان هستیم که اگر کوچک ترین عارضه ای از واکسن داخلی یا خارجی ببینیم، اجازه تزریق به هیچ فردی در کشور نمی دهیم. اجازه ندادیم که کشور ما همانند کشورهای همسایه، محلی برای تست واکسن های شرکت های دیگر شود. اسم کشوری را نمی برم که روابط بین المللی و دیپلماتیک را بهم نزنیم. خیلی از کشورهایی که از واکسیناسیون صحبت می کنند، فاز مطالعات بالینی دو و سه و حتی یک برخی شرکت ها را انجام دادند اما ما اجازه ندادیم شهروندان ایرانی مورد آزمایش هیچ شرکتی قرار گیرد. دو شرط داشتیم یکی اینکه حتما باید مطالعات انسانی آن در کشورهای دیگری انجام شده باشد و عوارض آن را ببینیم و دیگری اینکه حتما باید بعد از سه فاز، حداقل در 5 کشور دنیا، مصرف آن آغاز شده باشد.

وی افزود: به این سفر آمدم تا دست یکایک مدافعان سلامت را ببوسم. نیامدم که بازخواهی و بازجویی کنم بلکه آمدم تا فقط تشکر کنم. در این ایام افتخاراتی برای خدمتگزاران حوزه سلامت به دست آمد که قطعا در تاریخ کشور ثبت خواهد شد. امروز یکی از مدرن ترین مجموعه های رادیوتراپی کشور در قزوین افتتاح شد. آنچه که امروز به مردم این استان تقدیم شد، دستگاهی مدرن است که در کشور داریم.

وزیر بهداشت گفت: در سفر قبلی ام به استان قزوین، دو قول دادیم. یکی تعیین تکلیف بیمارستان رحیمیان و دیگری هم راه اندازی مرکز رادیوتراپی بود که خدا را شاکریم که شرمسار نشدیم و به قول خودمان عمل کردیم. امروز هم قول می دهیم که تسریع ساختمان بیمارستان 700 تختخوابی در حال ساخت قزوین را دنبال و دستگاه های تصویربرداری مورد نیاز را هم تامین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha