کد خبر: استقرار-١۶۵-دستگاه-خانه-بهداشت-سیار-عش
۸ تیر ۱۴۰۰، ۷:۱۵
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و سومین آیین پویش ره سلامت که امروز در نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ارزشمند هفتم تیر خصوصا شهید والامقام آیت الله دکتر بهشتی و یاران عزیز این شهید بزرگوار و تبریک هفته قوه قضاییه اظهار کرد: امیدوارم با گسترش عدل در کشور همه قوای کشور با همراهی و همدلی در راستای استقرار نظام جمهوری اسلامی خدمات ارزنده ای را به همونان خود ارائه دهند.
وی با بیان اینکه امروز روز ویژه‌ای است، گفت: در روزها و ماه‌ های گذشته در مناطق مختلف کشور مراکز بهداشتی و درمانی مختلفی افتتاح شد و ارائه خدمات خصوصا در بخش‌ های درمانی در مناطقی که دسترسی آنها به خدمات بهداشت و درمان محدود بود به طور ویژه آغاز شد. اما جلسه امروز پیام ویژه ای به همراه دارد، در نظام جمهوری اسلامی هیچ نقطه ‌ای از کشور وجود ندارد که مردم خدمات بهداشت و درمان نیاز داشته باشند و وزارت بهداشت و درمان در آنجا حضور نداشته باشد، شاید معنای این سخن این باشد که اگر نظام جمهوری اسلامی بخواهد خدمات خود را در حوزه های مختلف ارائه دهد، بخشی که بیش از همه حضور دارد، حوزه بهداشت و درمان است.
دکتر تقوی نژاد با اشاره به اینکه وزیر بهداشت از اولین روزهای حضورشان در این وزارتخانه تاکید ویژه ای داشتند که باید کرامت عشایر که قشری پرمنفعت و کم هزینه در کشور هستند، حفظ شود و دسترسی آنها به خدمات بهداشت هنگام کوچ و حضور در مناطق سردسیر و گرمسیر با مشکلات مواجه نشود، بیان کرد: به همین خاطر دستور اکید دادند آن دسته از خدماتی که در مناطق روستایی کشور ارائه می‌شود حتما به عشایر هم ارائه شود.
شرایط ایمنی خانه های بهداشت سیار عشایری
معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت گفت: تاکنون سه نسل از این کانکس ها را سفارش ساخت داده ایم که با بهترین مصالح و امکانات در اختیار عشایر عزیز قرار گرفته است؛ در اهواز و شیراز بخشی از این کاروان ‌ها با کمک سازندگان محلی ساخته شده اند و دراختیار قرار داده ایم اما امروز یک تجربه جدیدی در کشور است و در بخش ‌های بهداشتی می ‌توان در مواقع بحران از این الگو در سطح بزرگتری استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تا پایان مرداد ماه، ١۶۵ دستگاه خانه بهداشت سیار عشایری در مناطق مختلف کشور مستقر می‌ شوند، عنوان کرد: در طراحی این کانکس‌ ها تلاش شد همه استاندارد‌های بهداشتی و ایمنی رعایت شود. در این کانکس ‌ها تمام خدمات بهداشتی از جمله استقرار بهیار و پزشک به صورت نوبتی درنظرگرفته شده است و به هموطنان خدمات ارائه خواهد شد.
دکتر تقوی نژاد در ادامه درباره شرایط ایمنی کانکس ها توضیح داد: امکان حرکت آنها در جاده های کشور وجود دارد و شرایطی را از نظر تناسب وزن و ایمنی در نظر گرفته ایم. حدود 2200 کیلوگرم ظرفیت یدک کش های ما است که با سیستم ترمز استفاده می شود. حدود 2.6 دهم عرض و 602 طول کانکس ها است که می توانند در مناطق مختلف کشور انعطاف داشته باشد. استانداردهایی که برای یک ساختمان ایمن درنظر گرفته می شود در این دستگاه ها مد نظر قرار داده شده است. استانداردهای این کانکس ‌ها با استانداردهای اروپا و استرالیا و روز دنیا یکسان است. امکان شست ‌و شوی آنها وجود دارد و از تهویه مناسبی برخوردار هستند. از نظر عایق بندی و استانداردهای لوله کشی مناسب هستند. همچنین خدمات پس از فروش برای آنها درنظر گرفته شده است و از آنجا که قطعات استفاده شده در آنها انحصاری نیست سرویس و نگهداری آنها دشوار نبوده و می توان آن را به مناطق مختلف واگذار کرد.
همه تجهیزات پزشکی مورد نیاز یک مرکز بهداشتی در این کاروان ها قرار داده شده است
معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت تصریح کرد: برای تامین برق کانکس ها سه شیوه درنظر گرفته شده است. پنل‌ هایی که برای تامین ٧ ساعت برق در نظر گرفته شده اند؛ همچنین امکان استفاده از موتور برق و اتصال به برق سراسری هم وجود دارد. این کانکس ‌ها در اتوبان ‌ها و جاده‌های پرپیچ ‌و خم برای تست ایمنی و قدرت حرکت کرده‌اند و با سرعت ٨٠ کیلومتر در جاده‌ها می ‌توانند حرکت کنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه در روز‌های ابری هم می ‌توانند از منابع ذخیره شده استفاده کنند، گفت: سیستم ترمز‌ آنها هم از ایمنی خوبی برخوردار هستند و آزمایشات لازم انجام شده است. همه تجهیزات پزشکی مورد نیاز یک مرکز بهداشتی در این کاروان ها قرار داده شده است و همزمان تعداد زیادی بهیار از بین افراد در ایل‌ های عشایری آموزش دیده‌ اند تا با اعزام کانکس این افراد مستقر شوند و خدمات بهداشت و درمان به عشایر عزیز ارائه کنند. وظیفه ما بود که به این قشر صبور و پرتلاش و ایثارگر خدمتی را ارائه دهیم که ان شاالله مبارکتان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha