کد خبر: استفاده-صحیح-از-ماسک،رعایت-فاصله‌گذا
۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۱۲

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر، دکتر رحمانی در گفت‌وگو با برنامه سعادت آباد شبکه رادیویی تهران عنوان کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کووید ۱۹ باورهای غلطی در رابطه با ویروس در میان مردم رایج شده است که باید در این دوران حساس به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد، درست مثل اینکه برخی تصور می‌کردند کودکان به ویروس مبتلا نمی‌شوند و فقط سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به این ویروس مبتلا می‌شوند.

رحمانی تاکید کرد: در حالیکه در بسیاری ازموارد، خصوصا در چند هفته اخیر شاهد بودیم که کودکان هم به این ویروس مبتلا می‌شوند، اما با علایمی خفیف‌تر و یا متفاوت‌تر ولی طریقه ابتلا، مشابه سایررد‌ه‌های سنی است.

وی افزود: حتی ممکن است کودکان ناقل ویروس باشند.بنابراین کودکان هم باید تمامی موارد بهداشتی که برای جلوگیری از ابتلاوجود دارد را رعایت کنند؛ این تصور که کودکان به ویروس مبتلا نمی شوند از اساس اشتباه است.

دکتر رحمانی با اشاره به باور اشتباه و رایج مردم در خصوص داروی هیدروکسی کلروکین برای مقابله با ویروس کووید 19 نیز گفت: برخی از مردم از هیدروکسی کلروکین برای پیشگیری از ویروس کرونا استفاده می‌کنند، در حالیکه هیچ مطالعه و پژوهشی تاکنون صحت این موضوع را تایید نکرده است.

وی افزود: استفاده خودسرانه از داروها و به‌خصوص داروی  هیدروکسی کلروکین برای جلوگیری از ابتلای به ویروس، خطرناک و کاملا اشتباه است و باید به شدت از این مساله پرهیز کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر درخصوص استفاده از شربت‌ها و داروهای تقویتی برای مقابله با ابتلا به ویروس کووید 19 نیز گفت: بعضی از داروهای تقویتی که حاوی عناصری از جمله روی یا زینک هستند، برای تقویت سیستم ایمنی مناسب هستند اما موارد دیگری از جمله تغذیه صحیح در این دوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: بنا به گفته متخصصان تغذیه، با رعایت تغذیه صحیح و اصلاح عادات غذایی نادرست تا حد زیادی می‌توان از خطر ابتلا به ویروس دور ماند.

دکتر رحمانی افزود: مساله دیگری که برای مقابله با ویروس کووید 19 به باور نادرستی تبدیل شده است، استفاده از داروهای گیاهی است. در حقیقت مطالعات مبتنی بر شواهدی برای تایید این مساله تا به امروز وجود نداشته است تا اثبات کند داروهای گیاهی اعم از دمنوش‌ها برای پیشگیری از ویروس کرونا یا درمان مفید هستند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به تغییر علایم ویروس کووید 19 از ابتدای ظهور این ویروس تا به امروز افزود: در ابتدای شیوع ویروس، اینطور عنوان شده بود که ویروس با تاثیر بر سیستم تنفسی، عمدتا بخش‌های تنفسی را درگیر و این سیستم را با خلل، از جمله گلو درد و سرفه مواجه می‌سازد.

وی افزود: اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که ویروس با تاثیر بر سیستم گوارشی، علایمی چون اسهال و دل درد را نیز در بیمار مبتلا به ویروس بروز می‌دهد که لازم است مردم در صورت مشاهده این علایم هم به پزشک مراجعه کنند.

دکتر رحمانی در پایان ضمن یادآوری این نکته که سایر موارد رایج و باورهای اشتباه مردم از هیچ سند علمی و معتبری برای مقابله با ویروس برخوردار نیستند، خاطر نشان کرد: همچنان توصیه اکید آموزشی ما به مردم برای پیشگیری از ابتلای به ویروس کووید 19 استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر پروتکل‌های بهداشتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha