کد خبر: استفاده-از-ماسک-باید-به-سبک-زندگی-مردم-ت
۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۷
استفاده از ماسک باید به سبک زندگی مردم تبدیل شود

به گزارش بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی و در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: اردیبهشت ماه، میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته بسیار کاهش پیدا کرد و دوباره به علت افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، این مراکز فعال شدند. در تهران ابتدا حدود ۵۰ مرکز ۱۶ ساعت و بعد به علت کاهش موارد ابتلا، ۴۰ مرکز و بعد ۳۰ مرکز داشتیم. هفته گذشته این مراکز ۱۶ ساعته در تهران به ۹۴ مرکز افزایش یافت.

وی افزود: پزشک حتما باید قانع شود که فرد علائمی از کرونا دارد و از او تست گرفته شود. اگر فرد علائم دارد یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد، حتما از او تست گرفته می‌شود. اگر علائم وخیم داشته باشد که حتما باید به بیمارستان برود. فردی که علائم مختصری دارد، طبق پروتکل از او تست گرفته نمی‌شود. بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا، بدون علامت هستند. زیرا این ممکن نیست که از همه افراد تست گرفته شود. اگر افراد علائمی دارند، حتی اگر تست ندادند هم باید در منزل بمانند و ماسک بزنند و به جز کارهای ضروری از منزل خارج نشوند.

تصمیم برای افزایش اپراتورهای سامانه ۴۰۳۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص سامانه ۴۰۳۰ گفت: روزانه ۷۰۰ هزار تماس در اسفند و فروردین و اردیبهشت با سامانه ۴۰۳۰ داشتیم که به ۳۰۰ هزار تماس در دهه اول اردیبهشت و سپس به ۳۰ هزار تماس رسید. در نتیجه تعداد نیروهای این سامانه کاهش پیدا کرد. ولی با توجه به این‌که در حال حاضر، شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستیم، دیروز تصمیم گرفتیم تعداد اپراتورهای این سامانه را افزایش بدهیم.

پیشنهاداتی برای کاهش ساعت کاری کارکنان در تهران وجود دارد

دکتر رییسی در خصوص محدودیت ‌های یک هفته ‌ای تهران اظهار کرد: محدودیت‌ های تهران مربوط به مشاغل سه و چهار است که فهرست کلی آن اعلام شد. در این فهرست اعلامی مراکزی مثل مدارس و موزه و باغ وحش هم قرار دارد، اما تالارها و باشگاه‌ها و مساجد و نماز جمعه هم در این فهرست وجود دارند. برای تهران درخواست ‌های دیگری هم وجود دارد، زیرا شرایط تهران نسبت به سایر استان‌ها خاص ‌تر است. در مورد کاهش ساعت کاری کارکنان ادارات دولتی برای کاهش ترافیک مترو وجود دارد.

وی ادامه داد: در تهران به دلیل این‌که زیرساخت و ظرفیت حمل و نقل عمومی یک سوم مورد نیاز است، اگر سال قبل در این زمان با هم صحبت می‌کردیم در مورد بحث آلودگی هوا گفت‌وگو داشتیم. یکی از مشکلات همواره این است که به محض برداشته شدن طرح ترافیک، مرکز شهر تهران قفل می‌شود. از طرفی آلودگی هوا بالاتر می‌رود و از طرفی هرجا که ترافیک سنگین ایجاد شود، باز شانس انتقال ویروس کرونا بالاتر می‌رود. فردی که در تاکسی نشسته چون در ترافیک می‌ماند، زمان ماندن او بیشتر شده و شانس انتقال ویروس هم بالاتر خواهد رفت.

دکتر رییسی افزود: ما به این دلیل می‌گوییم که طرح ترافیک لغو شود که ورودی به مترو و حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. زیرا تراکم در مترو و اتوبوس بیشتر شده و شانس انتقال افزایش پیدا خواهد کرد. بهترین راه، افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی است که این یک راهکار بلند مدت است و در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: براساس پژوهشی که در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران انجام شده، ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو به خاطر کارکنان دولتی و ادارهات است. ۲۷ درصد مربوط به افرادی است که برای کار ضروری مجبور هستند از منازل خارج شوند.

لزوم تعادل در کارکنان ادارات و توجه بیشتر به دورکاری

وی تصریح کرد: در نتیجه اگر از نظر علمی بخواهیم به این دو مشکل پاسخ بدهیم، یک راه این است که اداره‌های دولتی که قادر هستند دورکاری انجام بدهند را به تعادل برسانیم. نکته دیگر این است که افراد برای کار ضروری باید از منازل خارج شوند. بحث دولت الکترونیک و بانکداری و آموزش الکترونیک سال‌هاست مطرح شده و باید تقویت شود. شاید کووید ۱۹ درس آموخته‌ای بوده که باید این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

استفاده از ماسک باید به سبک زندگی تبدیل شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: باید از مردم تشکر کنیم که در یک هفته گذشته استفاده از ماسک ارتقا پیدا کرد و این بسیار قابل تقدیر است. اگر فرهنگ استفاده از ماسک را به قدرت اجرا کنیم، قطعا در هفته‌ های آینده شاهد کاهش موارد بستری در بیمارستان‌ها خواهیم بود. البته رعایت فاصله گذاری و شستن دست‌ها و پرهیز از حضور در تجمعات موثر است. ثابت شده که حضور در تجمعات به ویژه اگر در فضای سرپوشیده باشد می‌تواند در ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد.

به افرادی که ماسک نمی زنند، تذکر دهید

وی ادامه داد: استفاده از ماسک باید برای سلامت خود و دیگران انجام شود. اگر در جمعی چهار نفر ماسک زده و یک نفر ماسک نزده و مبتلا باشد، می‌ تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد حتی کسانی که ماسک زده‌اند را هم مبتلا کند. بنابراین تذکر دادن به کسانی که ماسک نمی‌زنند توسط خود مردم می‌تواند کمک کننده باشد.

دکتر رییسی بیان کرد: موارد ابتلا به ویروس کرونا بعد از ماه رمضان، به دلیل برگزاری مراسم عروسی و عزا و دورهمی های خانوادگی بیشتر شده است. بنابراین خیلی مهم است که رعایت کنیم. مسافرات‌ها نیز نقش مهمی در انتقال بیماری دارد. مهمانی‌های خانوادگی و جمعی نیز مهم است و باید به آن توجه کرد.

بیماران کرونایی حتما در منزل بمانند و در جمع حاضر نشوند

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: نکته مهم دیگر رعایت و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر آنها فقط بر عهده وزارت بهداشت نیست و همه ارگان‌ها و نهادها باید در این زمینه همکاری داشته باشند. این بیماری می‌تواند باعث جان باختگان عزیزان ما در کشور شود. خواهش ما این است که افراد مبتلا که از ابتلای خود اطلاع دارند حتما در منزل بمانند و خودشان را قرنطینه کرده و در جمع حاضر نشوند. یکی از مشکلات ما این است که افراد مبتلا در جمع حاضر شده و این موضوع باعث ابتلای سایر افراد می‌شود.

ماسک زدن بسیار مهمتر از آن است که چه نوع ماسکی استفاده می کنیم

وی ادامه داد: باید برنامه ریزی کنیم تا ضمن ادامه زندگی و کسب و کار، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری و استفاده از ماسک را جدی بگیریم. ماسک زدن بسیار مهم‌تر از این است که چه نوع ماسکی بزنیم. زیرا این باید به تغییر رفتار و سبک زندگی تبدیل شود تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

شایعه بازیابی ماسک‌ های دور ریخته شده

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش آنها به مردم اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی ما در این زمینه این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جاهایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. قرار نیست از جاهای غیرمطمئن ماسک بخریم. در فروردین ماه که ماسک کم بود نیز در کشورهای دیگر این شایعه‌ها وجود داشت که ماسک‌ها را بازیافت کرده و اتو می‌کنند و می‌فروشند.

وی ادامه داد: بعد گفتند که این ماسک‌ها را آماده کرده و به ایران می‌فرستند که یکی از شایعه‌های عجیب بود. بنابراین موضوع بازیافت ماسک صحت ندارد.

رعایت پروتکل‌ ها در اصناف

دکتر رییسی خاطرنشان کرد: همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اما همه رعایت نمی‌کنند. اگر صنفی این پروتکل‌ها را رعایت نکرد، تا آخر تعطیل نمی‌شود. با توجه به شاخص‌های نظارت‌ها، جرایم مختلفی برای عدم رعایت پروتکل‌ها در نظر گرفته شده است. از دو روز تعطیلی تا پلمب دائم در نظر گرفته شده است که بستگی به نوع خلاف دارد. سطوح نظارتی مختلفی هم تعیین شده است.

وی افزود: همکاران ما در بهداشت محیط و اصناف و وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی بر مشاغل و اصناف نظارت می‌کنند و سطوح نظارت تعیین شده است. نتیجه نظارت‌ها به دست ما می‌رسد و همراه با قوه قضاییه و تعزیرات با مختلفان برخورد خواهیم کرد. در تدارک این هستیم که نظارت‌های مردمی را هم تقویت کنیم.

شاهد گردش ویروس در استانهای مختلف کشور هستیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: باید موج دوم را تعریف کرد. در جایی مثل استان قم یا گیلان که اول از همه این ویروس در آنجا شیوع پیدا کرد. آمار جمعی کشور را وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم به صورت تجمعی در حال بالا رفتن است. بعد از افت آمار که بین چهار اردیبهشت تا ۶ خرداد داشتیم، دوباره افزایش آمار داریم، اما تفاوتش این است که شهرهای مختلف در استان‌های مختلف درگیر ویروس کرونا شده‌اند. اگر با این دید نگاه کنیم، مشخص می‌شود که گردش ویروس به شکلی است که استان‌هایی که قبلا کمتر درگیر بودند، الان درگیری این استان‌ها بالا رفته است.

برگزاری مراسم محرم/ در تجمعات حفاظت نشده شانس شیوع و انتقال کرونا بالا خواهد بود

دکتر رییسی درخصوص برگزاری مراسم محرم و صفر گفت: هرجا تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد، شانس شیوع و انتقال ویروس کرونا بالا خواهد بود. تعریف تجمع حفاظت نشده شامل شاخص‌هایی است. اگر فاصله گذاری رعایت نشده باشد یا افراد ماسک نزنند یا در فضای سرپوشیده باشد و تهویه مناسبی نداشته باشد و فردی در این جمع حفاظت نشده بدون تهویه، مدت زمان طولانی حضور داشته باشد، می‌تواند باعث شیوع و انتقال بیماری شود.

شنبه در مورد محرم تصمیم گیری خواهد شد

وی ادامه داد: تجمع هرچه باشد می‌تواند در این شرایط باعث انتقال ویروس کرونا شود. در مورد دهه محرم، از نظر ارتباط فرهنگی و دلدادگی که همه شیعیان جهان و ایران دارند، پیوست ناگسستنی با محرم وجود دارد اما باید این عزاداری به شیوه‌ای برگزار شود که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده و آخر هفته در کمیته امنیتی و اجتماعی و شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

تنها درمان کووید ۱۹، مراقبت درست و صحیح و علمی است

معاون وزیر بهداشت گفت: هیچ داروی قطعی در مورد کووید ۱۹ در جهان وجود ندارد. گاهی دیده می‌شود که می‌گویند اتحادیه اروپا یا سازمان غذا و داروی آمریکا یک دارو را پذیرفته، اما این در رژیم درمانی کووید ۱۹ قرار نگرفته است. تنها درمان کووید ۱۹، مراقبت درست و صحیح و علمی است. نکته دیگر، پیشگیری است. پیشگیری در مورد ابتلا به ویروس کرونا مثل هر بیماری دیگری که درمان یا واکسن ندارد، اصلی‌ترین کار است.

دکتر رییسی گفت: در مورد اینترفرون‌ها باید گفت که وارد پروتکل‌های درمانی ما شده و در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری استفاده می‌شود. بیماری چند مرحله عفونی و التهابی دارد و بعد به مرحله‌ای می‌رود که به سلول‌ها و ارگان‌های بدن آسیب می‌زند. در هر مرحله، یک درمان خاص مورد نیاز است و این طور نیست که بگوییم یک دارو برای همه مراحل استفاده می‌شود. به طور مثال رمدسیویر برای مرحله دوم بیماری است. رمدسیویر جزو پروتکل‌های درمانی کشور ما نیست.

انجام تست سرولوژی برای تشخیص کرونا کلاهبرداری است

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: مردم به هیچ عنوان تست سرولوژی انجام ندهند. این تست فقط برای این است که افراد متوجه شوند مواجهه قبلی با این بیماری داشته‌اند یا نه. یعنی بدانیم وضعیت انتشار بیماری در یک منطقه چگونه است. در برخی تبلیغات می‌گویند تشخیص کووید ۱۹ در دو یا سه دقیقه با تست سرولوژی انجام می‌شود. این از نظر ما کلاهبرداری است. انجام تست سرولوژی برای تشخیص، کلاهبرداری است.

وی ادامه داد: تست سرولوژی یعنی مواجهه قبلی با ویروس وجود داشته و در بدن آنتی بادی ایجاد شده و حالا اندازه گیری می‌کنند. تنها روش تشخیص کووید ۱۹ تست PCR است. انجام تست سرولوژی کاملا بیهوده است. اگر فرد مواجهه بیش از دو هفته‌ای با ویروس کرونا داشته باشد، IGG در بدن او مثبت می‌شود که این اختصاصی کووید ۱۹ نیست. حداقل ۶ نوع از ویروس کرونا می‌شناسیم که الان ۷ مورد شده است. یعنی فرد ممکن است با ویروس کرونا از نوع دیگری قبلا مواجه شده باشد.

دکتر رییسی بیان کرد: دیده شده افراد بهبود یافته هم حتی IGG در بدن آنها تولید نشده یا تولید شده و بعد تیتر آن افت کرده است. قیمت تست سرولوژی ۱۰۰ هزار تومان نیست. این تست در کشور تولید می‌شود و شاید زیر ۵۰ هزار تومان باشد، اما اصلا به مردم توصیه نمی‌کنیم که تست سرولوژی انجام بدهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تست مولکولی تشخیص کووید ۱۹ گفت: این تست، تنها روشی است که می‌توانیم کووید ۱۹ را شناسایی کنیم، اما به مهارت فرد نمونه بردار بستگی دارد و اگر با مهارت نمونه برداری نشود، ممکن است تست منفی باشد. در نتیجه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ممکن است تست منفی کاذب باشد. یعنی فرد مثبت است، اما چون نمونه برداری درست انجام نشده، منفی کاذب می‌شود.

وی افزود: تست PCR در مراکز دولتی رایگان انجام می‌شود، اما در بخش خصوصی ممکن است با قیمت‌های مختلفی انجام شود. البته بخش خصوصی هم نباید این تست را برای همه انجام بدهند.

کرونا در کشور با کمترین هزینه درمان می ‌شود

دکتر رییسی یادآور شد: بیمارستان‌های ما واقعا به خاطر بیماری کووید ۱۹ دچار کاهش درآمد اختصاصی شده‌اند و تحت فشار هستند. آن چیزی که مربوط به بیماری می‌شود، با توجه به این‌که فرد دفترچه دارد یا نه و بحث ارزیابی وسع و مددکاری، در کشور ما با کمترین هزینه این بیماری درمان می‌شود.

میزان سرایت کرونا بیشتر شده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بحثی که وجود دارد دو نکته است. یکی این‌ که با این جهش، میزان سرایت بیشتر شده و دوم این‌که روی مرگ و میر هیچ تاثیری ندارد. اگر قبلا یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شد و می‌توانست سه نفر را مبتلا کند، با این جهش می‌تواند در لحظه حدود ۸ یا ۱۰ نفر را درگیر کند. این جهش ژنتیکی از نظر سرعت یا سرایت بیشتر اهمیت دارد، اما روی مرگ و میر تاثیری نگذاشته است.

به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم نه ویروس

وی ادامه داد: خیلی‌ها در جهان به دنبال تغییر رفتار ویروس هستند. ما باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم و نه ویروس. زیرا ویروس هر تغییر رفتاری ممکن است بدهد، اما اگر تغییر رفتار مردم اتفاق بیفتد، خیلی روی ما تاثیری ندارد. این ویروس تغییر رفتار مثبت نخواهد داد و در نتیجه باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم. وقتی در ایران حدود ۸۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود، میزان مرگ و میر روزانه به حدود ۳۴ مورد رسید. وقتی میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران به ۹.۵ درصد رسید، مرگ و میر هم افزایش پیدا کرد. بنابراین تغییر رفتار مردم بسیار مهم‌تر است.

تضمینی نیست که اروپا بعد از بازگشایی مشاغل دوباره پیک کرونا نداشته باشد

دکتر رییسی گفت: هیچ تضمینی وجود دارد که اروپا که بازگشایی‌ها را انجام داده، دوباره پیک کرونا نداشته باشند. این پیش‌گویی نیست، بلکه یک پیش بینی مبتنی بر شواهد است. باید دید که آیا ایمنی جمعی اتفاق افتاده است؟ نه. حتی از طریق واکسیناسیون هم ایمن نشده‌اند. حتی ویروس ملایم‌تر هم نشده است که اروپایی و آسیایی و آمریکایی نمی‌شناسد و اگر فرصت‌هایی مثل تجمع و عدم رعایت پروتکل را پیدا کند، کار خودش را انجام می‌دهد.

اسفند و فروردین ۹۶ درصد از سالمندان بحث "در خانه بمانید" را رعایت کرده بوند

وی ادامه داد: در اسفند و فروردین همه کنترل و رعایت می‌کردند. ۹۶ درصد سالمندان ما بحث در خانه بمانید را رعایت کرده بوند. ۶۰ درصد اصلا خارج نشده و ۳۶ درصد فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شدند. ۸۰ درصد مرگ و میر در سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند اتفاق می‌افتد.

ترس ما از ویروس نیست بلکه از عادی سازی آن است

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: پیامی که شاید منتقل شد که همه چیز عادی شده باعث افزایش ابتلا شد. قبلا هم گفتم که ما از ویروس نمی‌ترسیم و از عادی سازی می‌ترسیم. اگر مردم ماسک زدن و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند قطعا میزان ابتلا کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نمی‌شد کسب و کارها را به طور کامل تعطیل کنیم. ما تحت تحریم هستیم. حتی اروپایی‌ها هم نتواستند برای همیشه تعطیل کنند.

سه عامل مهم ابتلا به کرونا در ایران

وی بیان کرد: عروسی، عزا و مسافرت‌ها سه عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند. اگر مسافرت‌های جمعی شکل بگیرد، قطعا مشکل ایجاد می‌کند. نمی‌توانیم جاده‌ها را ببندیم. باید به این سمت برویم که پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

شرایط برگزاری کنکور و آزمون های سراسری

دکتر رییسی در خصوص برگزاری کنکور و آزمون‌های سراسری گفت: تعداد زیادی از افراد خود را برای کنکور آماده کرده‌اند. فقط بحث امتحان و رعایت پروتکل در این زمینه مطرح نیست و باید جامع‌تر نگاه کرد. کنکور یک عامل استرس‌زا برای نوجوانان است. برای فردی که می‌خواهد کنکور بدهد، جوری برنامه ریزی می‌شود که همانند یک دونده ماراتن انرژی خود را تقسیم بندی کند و یک کار طاقت فرسا برای نوجوان یا جوان است. اگر بخواهیم کنکور را کش بدهیم یا بگوییم برگزار نمی‌شود، خیلی‌ها از نظر روانی آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: از طرفی بحث سلامتی هم مطرح است. هدف این است که به خاطر حفظ سلامت فرزندان این کشور، تمام تلاش خود را به صورت سخت‌گیرانه انجام بدهیم. حتما از قبل، محل برگزاری آزمون باید توسط کارشناسان ما تایید شود. فاصله‌گذاری و تهویه فضا باید مورد تایید قرار گرفته و میزان تراکم بر اساس متراژ باید تایید شود.

در محل هایی که شرایط آماده نباشد، اجازه برگزاری آزمون ها را نمی دهیم

دکتر رییسی بیان کرد: حتی بهتر است کیک و آب میوه هم به افراد داده نشود. گفتیم که بازدید بدنی هم انجام نشود و از وسایل الکترونیکی استفاده شود. ماسک هم خودمان می‌دهیم که حتی از این مسیر هم تقلب نشود. وسایل هم در ورودی ضد عفونی می‌شود. حتی بیرون سالن هم نباید تجمع وجود داشته باشد. جایی که این شرایط آماده نباشد، اجازه نمی‌دهیم در آن سالن برگزار شود البته اگر بشود در جایی که هوا اجازه بدهد و سرپوشیده نباشد هم کنکور برگزار کرد، قابل بررسی است.

وی ادامه داد: درباره تاخیر کنکور دو نکته مطرح است. اول باید روند بیماری بررسی شود. قطعا کنکور باید در زمانی برگزار شود که در پایین‌ترین سطح بیماری باشیم و باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم. اگر این امتحان از آبان به بعد برگزار شود، با توجه به این‌که موج آنفلوآنزا هم در پیش داریم و گروه هدف آن بیشتر همین بچه‌ها هستند، دردسر بیشتر خواهد شد. بنابراین باید حد وسط پیدا کرد تا این آزمون‌ها برگزار شوند.

مناطق سفید و زرد و قرمز هیچ وقت ثابت نیستند

رییسی گفت: مناطق سفید و زرد و قرمز کرونایی هیچ وقت ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند. جاهایی که کمتر مبتلا شدند در برابر ابتلا بیشتر مستعد هستند. قبلا می‌گفتیم هرمزگان و بوشهر و خوزستان وضعیت سفید داشتند، اما در حال حاضر قرمز هستند. استان‌هایی مثل قم و گیلان در حال حاضر میزان ابتلا کمتر شده است. بنابراین رنگ‌ها اصلا پایدار نیستند و وقتی می‌گوییم ۲۰ درصد افراد در یک استان مبتلا شدند، یعنی ۸۰ درصد هنوز نگرفته‌اند و مستعد ابتلا هستند.

اهمیت تخت های بیمارستانی تهران

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: جایی مثل تهران بسیار مهم است. تخت‌های بیمارستانی فقط برای بیماران کرونایی نیست و خیلی‌ها سکته قلبی کرده یا بیماری‌های دیگری دارند. در سال گذشته اگر کسی می‌خواست به بیمارستان امام خمینی (ره) مراجعه کند، به راحتی نمی‌توانست تخت خالی پیدا کند و سخت بود. حالا کرونا هم اضافه شده است. در تهران از این جهت که مرجع است و بیماران غیرکرونایی هم ممکن است به تهران ارجاع شوند، پر شدن تخت‌ها بسیار اهمیت دارد. هرچند تعداد تخت در تهران به نسبت مطلوب و خوب است، اما باید مراقبت بیشتری انجام بدهیم. از طرفی تهران پایتخت است و از همه کشور و جهان به تهران وارد می‌شوند. این‌که یک هفته محدودیت اعلام شده باید ارزیابی یا تمدید شود و این یک شروع است.

پلمپ 286 هزار واحد صنفی متخلف

وی بیان کرد: حدود هفت میلیون نفر از مشاغل مختلف وجود دارد و کل نیروهای ما حدود ۷ هزار و ۴۵۰ نفر است. این‌که انتظار داشته باشیم که فقط نیروهای بهداشت نظارت کنند، اصلا شدنی نیست. دستورالعملی مصوب و به سراسر کشور ابلاغ شده که همه اعم از استانداران، اصناف و اتحادیه‌ها و وزارتخانه‌ها در سطوح نظارتی درگیر موضوع نظارت خواهد کرد. تاکنون ۲۸۶ هزار وارد صنفی متخلف، پلمب شده است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌ها به حد مطلوب نرسیده است.

ملاک قرمز شدن شهرها

معاون وزیر بهداشت گفت: در زمینه قرمز شدن شهرها دو فرمول وجود دارد. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، میزان بستری در بیمارستان در بازه یک هفته‌ای محاسبه می‌شود. این مثل شیوع می‌شود. یک روند بروز هم محاسبه می‌شود. یعنی دو هفته به عقب بر می‌گردند و هفته قبل از آن را نسبت به هفته قبل از خودش در نظر گرفته می‌شود و می‌بینیم که میزان رشد بیماری و بستری چقدر است که به آن شاخص مخاطره گفته می‌شود. به این یک ضریب داده می‌شود. روزانه این موارد بررسی شده و روند بستری و شیوع و بروز بیماری را مشخص می‌کنیم. آنهایی که از یک عدد بالاتر باشند قرمز، بعد نارنجی و بعد زرد و بعد سفید می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha