کد خبر: استفاده-از-ظرفیت-دانشجویی-در-فعالیت‌ه
۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در وبینار معاونان فرهنگی و دانشجویی، مدیران فرهنگی، کارشناسان قرآنی و دبیران کانون‌های قرآن ‌و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در سالن جلسات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد، بیان داشت: برنامه‌های جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی به قوت خود در حال انجام است که با یک برنامه ریزی منظم‌تر می‌توان توقع داشت که مابه‌ازای خوبی از جشنواره به دست آوریم.

وی با بیان این‌که مرحله دانشگاهی مسابقات جشنواره قرآنی هدهد انجام شده است، اضافه کرد: قریب به ۵۰۰ نفر از برگزیدگان بخش آوایی به مرحله سراسری راه پیدا کرده‌اند و تا ۲۸ آبان ماه مهلت داده شده تا برگزیدگان آثار جدید خود را برای رقابت نهایی ارسال کنند.

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: امسال میزبان جشنواره ملی قرآن نیز هستیم که بنا است برگزیدگان دانشگاه‌های تابع وزارت بهداشت در کنار برگزیدگان دیگر مجموعه‌های دانشگاهی قرار بگیرند و رقابت خود را دنبال کنند.

بخش معارفی یکی از پرطرفدارترین بخش‌های جشنواره قرآنی هدهد است

علی‌نژاد به بخش معارفی به عنوان یکی از پرطرفدارترین بخش‌های جشنواره قرآنی هدهد اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین بخش‌های این جشنواره که عرصه را برای مشارکت دیگر دانشجویان که حافظ و قاری قرآن نیستند مهیا می‌کند، بخش معارفی است. این بخش ظرفیتی است به حق که اگر استفاده بهینه از آن شود، شاهد پوشش حداکثری دانشگاه‌های علوم پزشکی در عرصه‌های دینی قرآنی هستیم.

یکی از نواقص این دست از جشنواره‌ها ناقص بودن چرخه آن است، این همه تلاش و زحمت در برگزاری این دست از جشنواره‌ها ما را به برگزیدگان بخش‌های مختلف می‌رساند که ثم ماذایی برای این گونه جشنواره‌ها دیده نشده است که این ندیدن موجب شکل گیری سیکل و چرخه معیوبی خواهد شد.

وی از تقویت بخش معارفی در دیگر دوره‌های دانشگاهی خبر داد و گفت: امیدوارم این بخش را در دوره‌های بعد تقویت کنیم زیرا همانگونه که بخش‌های ادبی و هنری، ظرفیت‌های غیر تلاوتی و غیر حفظ ما را برخوردار می‌کند و موجب می‌شود دوستانی که در حوزه‌های ادبیات و هنر هستند به کمک ما بیایند، تقویت این بخش‌ نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: بخش معارفی عرصه فراهمی است تا عزیزانی که علقه به حوزه قرآن دارند بتوانند در پای این سفره حضور به هم رسانند. این بخش جمعیت قابل توجهی از متسابقین را به خود اختصاص داده است و قریب به ۱۵۰۰ نفر به صورت همزمان وبرخط مرحله سراسری این آزمون را برگزار می‌کنند. بخش پژوهشی در حال ارزیابی آثار است و برخی رشته‌ها  در این بخش نیز نهایی شده که اطلاعات آن اندک اندک در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. در بخش‌های ادبی، فناوری و ویژه نیز آثار قابل توجهی به جشنواره ارایه شده است.

دغدغه من تبدیل فرصت‌ها به ظرفیت‌ها است

علی‌نژاد دغدغه خود را تبدیل فرصت‌های ایجاد شده در جشنواره قرآن و عترت به ظرفیت‌های مورد استفاده در جامعه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: باید مراقب بود تا این فرصت‌ها را تبدیل به تهدید نکنیم. یکی از نواقص این دست از جشنواره‌ها ناقص بودن چرخه آن است، این همه تلاش و زحمت در برگزاری این دست از جشنواره‌ها ما را به برگزیدگان بخش‌های مختلف می‌رساند که ثم‌ماذایی برای این گونه جشنواره‌ها دیده نشده است که این ندیدن موجب شکل‌گیری سیکل و چرخه معیوبی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بسیار جا دارد شما و این مجموعه برنامه دقیقی را تدوین کنید تا فرد برگزیده در بخش‌های مختلف جشنواره به عنوان یک فرصت در فضای دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر به لطف خدا در تلاش هستیم تا برخی گروه‌های برگزیده جشنواره سال گذشته در  رشته تواشیح، اثری را به صورت مشترک آماده کنند تا به عنوان تولید قرآنی از رسانه ملی پخش شود تا جوانان نخبه حوزه قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی به مردم معرفی شوند و در نهایت آرامش و سلامت معنوی شکل بگیرد.

به دنبال خروجی محور شدن تمامی بخش‌های جشنواره قرآن و عترت هستیم

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان داشت: بنا داریم در کنار جشنواره قرآن و عترت به حوزه نشریات دانشجویی نیز بپردازیم، نشریات قرآنی غالبا مهجور هستند و ضرورت دارد مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به صورت خاص در این حوزه ورود کند. اداره آموزش مرکز نیز برای تقویت نشریات قرآنی برنامه خواهد داشت، به واقع مجلات الکترونیک در ایام کرونایی در حوزه قرآن و عترت، انتظار و مهدویت می‌توانند اثر گذار باشند.

شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها شکل خواهد گرفت

وی تصرح کرد: کانون‌های قرآن و عترت و مذهبی همواره به عنوان اهرم و بازوی توانمند ما هستند. استفاده از ظرفیت دانشجویی در فعالیت‌های قرآنی  یک اصل است. البته در برخی دانشگاه‌ها به جای هم‌افزایی کانون‌های قرآن و عترت با دیگر مجموعه‌ها و نهادهای فعال در دانشگاه، گاه حرکت‌های موازی و نگاه تقابلی دیده می‌شود. در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها که در مرکز  به زعامت نهاد نمایندگی مقلم معظم رهبری رقم می‌خورد این موضوع را مطرح کردیم و بنا شد در دل دانشگاه یک شورای هماهنگی فعالیت‌های قرانی شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام محسن قرآئتی نیز که در این وبینار به ایراد سخنرانی پرداخت در ادامه اظهار داشت: قرآن تنها یک کتاب مقدس نیست بلکه جایگاه بسیار عظیمی دارد و بیان شده از سوی خداوند است، واسطه‌اش جبرئیل و فرودگاهش قلب پیامبر(ص) بوده و برای کل بشر آمده است. قرآن ذکر للعالمین و تنها کتابی است که هیچ بدعت و تحریفی در آن صورت نگرفته است؛ قرآن موعظه و شفا است، داستان‌هایش واقعیت دارد و کسی آن را فرستاده است که آسمان‌ها را آفرید. در آیه والتین و الزیتون دو نکته در سطح دکتری وجود دارد، این آیه یعنی قسم به انجیر و زیتون اما چرا قسم به انجیر مطرح شده و قسم به انگور، خرما و ... نیست؟ والتین و الزیتون یعنی در علم غذاشناسی رابطه‌ای بین انجیر و زیتون وجود دارد اما این رابطه چیست؟ اسم انجیر یک بار در قرآن آمده است اما اسم زیتون به عنوان مثال شش بار آمده است، در تحقیقات مشخص شده که خوردن یک انجیر با شش زیتون آثاری دارد که با خوردن چهار زیتون و یا کمتر و بیشتر جود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به منشا علمی قرآن گفت: امام رضا(ع) فرمودند «هر کس علم می‌خواهد سراغ قرآن برود».

در پاسخ به سؤال بسیاری که می‌گوید کرونا چرا آمده است؟ باید گفت مگر قرار بود نیاید؟

وی در ادامه اظهار داشت: اکنون در ذهن همه مردم جهان سؤال است که چرا کرونا آمد؟ حال آنکه مگر بنا است که نیاید! قرآن می‌فرماید «ما همه شما را امتحان می‌کنیم»، امتحان خدا چانه زدن ندارد، قرآن بیان می‌دارد که همه مرگ را می‌چشند به پیامبر(ص) هم می‌فرماید تو هم باید مرگ را بچشی، تمام این موارد امتحان است.  این امتحانات مانند لیمو ترش است و آثار و برکاتی دارد اگر امتحانات نبود اکنون بسیاری از موفقیت‌های حاصله به دست نمی‌آمد. اگر گرما نبود وسایل سرمایشی تولید نمی‌شد، در پاسخ این که برخی می‌گویند چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ باید گفت نگاهتان به دنیا چیست؟ دنیا خوابگاه نیست بلکه محل رشد است در پادگان نیز فرد رشد می‌کند، رزم شبانه، دویدن، انواع آموزش‌ها و سختی‌ها را فرد می‌بیند تا در نهایت به رشد برسد.

قرآن می فرماید «بالوالدین احسانا» یعنی احسان باید به والدین بچسبد، یعنی به مادرت نگو این پول تاکسی و خودت به دکتر برو بلکه خودت او را به دکتر ببر، قاشق را خودت در دهان والدینت بگذار و بی واسطه به والدینت محبت کن، بنابراین قرآن منشا علمی دارد همانگونه که امام رضا(ع) فرمودند «هر کس علم می‌خواهد سراغ قرآن برود».

عقل کار وحی را نمی‌کند و وحی نیز کار عقل را انجام نمی‌دهد

 قرائتی با اشاره به اینکه عقل کار وحی را نمی‌کند و وحی نیز کار عقل را انجام نمی‌دهد، گفت: نه عقل جای وحی را کم می‌کند و نه برعکس، عقل برای رشد علمی و وحی برای سبک زندگی است. مرحوم مطهری  می‌فرماید علم به آدم سرعت و ایمان به آدم هدف می‌دهد، به واقع علم و وحی باید به کمک یکدیگر بیایند. چندین هزار حدیث درخصوص طب، سلامت و پیشگیری وجود دارد که این احادیث می‌تواند در دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

اسلام درباره بهداشت و مراقبت از بیمار نشدن صحبت کرده است

وی در ادامه اظهار داشت:  در فضای آموزشی باید چیزهایی آموزش داده شوند که نیاز امروز جامعه است. ما در اسلام تفریح و خنده و شوخی داریم، اسلام دین شیرینی است اما باید غربالگری‌هایی در فضای آموزشی انجام شود زیرا در حال حاضر متاسفانه مفید و غیر مفید و مضر در کنار هم به خورد دانشجویان و متربیان داده می‌شود که فایده‌ای ندارد. آیه لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ به ما می‌گوید دانشگاه‌ها را در گرما تعطیل نکنید، اگر شهری در تابستان گرم است در منطقه معتدل و سردتر کار را ادامه دهید اما کار را تعطیل نکنید بلکه جا را عوض کنید یعنی اگر روز گرم است، شبانه کار را دنبال کنید.

در اصلاح و ارشاد سن مطرح نیست/حق را بگویید حتی اگر یک نفر بودید

وی با ذکر این نکته که در قرآن خیلی از حرف‌های ساده هم دارای پیام هستند، خاطر نشان کرد: حضرت ابراهیم(س) به عموی خود می‌گوید چرا بت پرستی؟ در این جمله مفاهیم بسیاری نهفته است؛ یک این که در اصلاح و ارشاد سن شرط نیست، دوم اینکه در اصلاح و ارشاد از خودی‌ها شروع کن اول به اقوام و نزدیکان خود بگو بعد به دیگران، سوم در بیان منکرات، منکرات اصلی را بیان کنید شرک منکر اصلی است، در بیان حق عدد مهم نیست، ابراهیم یک نفر بود اما دار و دسته او بسیار بودند پس حق را بگو حتی اگر یک نفر بودی. عزیزانی که در سفره قرآن در این این مجموعه مهمان هستید، در هر منطقه یک اسلام شناس جوان و قرآنی را پیدا کنید و جلسه تفسیر برپا کنید. تفسیرهای ۱۰ دقیقه‌ای تا ۱۵ دقیقه‌ای بگذارید تا حاضران استفاده بیشتری ببرند، حتی تفسیر نیم دقیقه‌ای هم داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha