کد خبر: استفاده-از-تیغه‌های-پرتابی-به-وسیله-پ
۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
استفاده از تیغه‌های پرتابی به وسیله پهباد توسط آمریکا در سوریه!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، ارتش آمریكا در سوریه به طور فزاینده‌ای از یک پهباد غیر انفجاری مخفی استفاده می‌كند كه تیغه‌های پرنده را برای كشتن اهداف خود پرتاب می‌کند. بمب نینجا (ninja bomb) که توسعه آن سال گذشته برای اولین بار فاش شد به احتمال کم‌تری برای کشتن افراد غیر جنگنده توصیف می‌شود، در سال گذشته چندین بار برای کشتن مبارزان در سوریه، از جمله افراد مرتبط با القاعده و همچنین اخیراً در اوایل ماه جاری استفاده شده است.

موشکی با تیغه‌های پرنده

این سلاح که به طور رسمی به عنوان Hellfire AGM-114R9X و به صورت خلاصه R9X معرفی می‌شود، گاهی اوقات با عنوان جینسوی پرنده نیز شناخته می‌شود، به طور فزاینده‌ای توسط فرماندهی عملیات ویژه مشترک ایالات متحده (the US Joint Special Operations Command) در ترورهای هدفمند استفاده شده است. پهباد با تیغه‌های پرتابی این پهباد که گمان می‌رود برای اولین بار در سال 2017 برای کشتن رهبر شماره 2 القاعده، ابوخیر المصری در استان ادلب مورد استفاده قرار گرفته باشد، برای اولین بار مورد توجه بیش‌تر قرار گرفت وقتی که وجود آن توسط مقاله‌ای در وال استریت ژورنال سال گذشته مشخص شد. این سلاح از ترکیبی با نیروی 100 پوند ماده متراکم که با سرعت بالا حرکت می‌کند و شش تیغه متصل روی آن استفاده می‌کند که قبل از ضربه حرکت می‌کند تا قربانیان خود را تکه تکه کند. در ویدئویی که در ژوئن سال جاری منتشر شد و توسط دیده بان حقوق بشر سوریه منتشر شده است، به نظر می‌رسد بقایای یکی از موشک های مورد استفاده در حمله به یک وسیله نقلیه، همچنین در ادلب سوریه که باعث کشته شدن یک اردنی و یمنی که هر دو عضو هراس الدین، گروهی وابسته به آل القاعده شد.

ساخت این تیغه در زمان باراک اوباما

اعتقاد بر این است که این پهباد در دولت باراک اوباما در زمانی ساخته شده است که سیاست ترورهای هدفمند هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده انتقادات قابل توجهی را نسبت به تعداد تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات را به خود جلب کرد. از زمان حرکت آن، به طور آشکار بیش‌تر در سوریه استفاده شده است. به گزارش نیویورک تایمز، آخرین مورد استفاده از این موشک در 14 سپتامبر بود، زمانی که گفته می‌شود از آن برای کشتن سیاف الونسیِ تونسی استفاده شده است. ناظران حدس می‌زنند که استفاده روزافزون از سلاح در سوریه  که به طور فزاینده‌ای اعضای رهبران وابسته به القاعده در عملیات‌هایی پیچیده در سوریه را هدف قرار داده است، جایی که ایالات متحده موظف است درگیر یک تعامل بزرگ با روسیه شود. نسخه پرچم‌دار و غیر انفجاری موشک Hellfire آخرین تکرار سلاحی است که از زمان استفاده برای مسلح کردن هواپیماهای بدون سرنشین Predator که در حدود سال 2000 غیر مسلح بود، مورد تغییرات مختلفی قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که تا ماه مه سال گذشته بیش‌تر از شش بار از این سلاح استفاده نشده است. اما به نظر می رسد از آن زمان تا حالا به طور فزاینده‌ای بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد موشک جدید برای استفاده در شرایطی طراحی شده است که ممکن است موشک انفجاری به دلیل ترس از کشتن غیرنظامیان در نظر گرفته نشود.

آمریکا از این به عنوان سلاح بشر دوستانه یاد می‌کند!

آیین اورتون اقدام علیه خشونت مسلحانه ضمن پذیرفتن این که به نظر می رسد این سلاح که با پهباد حمل می‌شود برای غیرنظامیان کمتر خطرناک است، نسبت به تصور اینکه این سلاح انسانی‌تر است هشدار داد. این سلاح‌، در حالی که فقط در تعداد معدودی از زمان‌ها استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد دارای اثرات کم‌تری در مقایسه با سایر سلاح‌های انفجاری هوایی باشد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق موافق‌‎اند زرادخانه انفجاری ایالات متحده، اغلب اوقات باعث خسارت جانبی وحشتناک می‌شود. با توجه به اینکه دولت ترامپ همچنین مجاز به استفاده از بزرگترین انفجار غیر هسته‌ای در تاریخ جهان در افغانستان شده است، مهم است که مراقب چشم‌انداز روابط عمومی باشیم که ارتش ایالات متحده اکنون از سلاح‌های بشردوستانه استفاده می‌کند. اورتون همچنین با یک کمپین ترور هدفمند با استفاده از هرگونه سلاح، موضوعاتی را مورد تأکید قرار داد که نظارت کمی داشتند. این سلاح جدید، که به عنوان جایگزینی برای بمب‌های بزرگ‌تر طراحی شده است، ممکن است تقریباً اخلاقی فروخته شود، اما اگر از روند قضایی بگریزد و به اندازه سلاح‌های دیگر مستعد ابتلا به هدف‌گیری غلط باشد، چیزی بیش از یک قاتل تیغ به دست نیست آن هم توسط کشوری که به ندرت پاسخگوی اقدامات خود است.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha