کد خبر: استعمال-دخانیات-نقش-موثری-در-ابتلا-به-س
۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۱۵

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سودابه شهید ثالث با تاکید بر اینکه انواع فرآورده‌های دخانی شامل سیگار، پیپ، قلیان، تنباکوی جویدنی و سیگار سبب ایجاد سرطان می‌شود خاطر نشان کرد: بر اثر مصرف دخانیات با گذشت زمان در بافت‌هایی که به طور دائم توسط قطران موجود در مواد دخانی تحریک شده‌اند، سرطان ریه و برونش گسترش می‌یابد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در افرادی که به علت فعالیت شغلی درمعرض بیماری‌های ریوی هستند، استعمال دخانیات احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد. تصریح کرد: هرچه مصرف سیگار در سنین پایین‌تر شروع شود، تعداد نخ‌های سیگار بیشتر باشد و محتوای قطران سیگار بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه وجود دارد.

دکتر شهید ثالث رشد پیشرونده این سرطان و تشخیص دشوار آن در مراحل اولیه، شانس بهبودی سرطان ریه  را بسیار ضعیف می کند تصریح کرد: توجه به این نکته نیز مهم است که سرطان در بدن افراد سیگاری ممکن است به سرعت روند رو به رشدی را به خود می گیرد به همین منظور در ابتدا ی درمان باید این افراد سیگار کشیدن را ترک کنند تا به تدریج درمان ها برای آنان انجام شود.

رییس بیمارستان امید با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد که مصرف تنباکو به روش‌های مختلف علاوه بر سرطان ریه می‌تواند منجر به بروز سرطان‌های متعدد در اعضای مختلف بدن شده و سلامتی فرد و در نتیجه سلامتی جامعه را به خطر اندازد اظهار کرد:  استعمال دخانیات زمینه ساز سرطان های دیگری از جمله سرطان دهان ، حلق ، گلوی فوقانی ، بینی و سینوس ها ، حنجره ، مری ، کبد ، لوزالمعده ، معده ، کلیه ، روده ، تخمدان ، مثانه ، دهانه ی رحم و برخی از انواع سرطان خون است.

وی مصرف تنباکو در فرم‌های جویدنی و مصرف پیپ یک عامل خطر مهم برای سرطان‌های دهان، حلق و مری در کشورهای در حال توسعه است خاطر نشان کرد: احتمال سرطان حفره دهان در افرادی که به هر شکل دخانیات استعمال می کنند، ١٠ برابر بیشتر است. همچنین افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

دکتر شهید ثالث با بیان اینکه افراد سیگاری با سیگار کشیدن سبب افزایش احتمال بروز سرطان در اطرافیانشان نیز می‌شوند اظهار کرد: دود سیگار می تواند بر روی DNA افراد غیر سیگاری تاثیر گذاشته و در نتیجه سبب بروز جهش در آنها شود. بنابراین لازم است که افراد غیر سیگاری از محیط های آلوده دور بوده و دود حاوی مواد شیمیایی مضر را استنشاق نکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha