کد خبر: استعفاء
۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
نسخه استعفاء وزاری بهداشت/ چه کسانی سود می‌برند؟
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری سلامت؛ پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم و ارائه اسامی‌ وزرای پیشنهادی کابینه‌اش به مجلس شورای اسلامی، نام حسن قاضی زاده‌هاشمی ‌در بین اسامی‌ به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد. نمایندگان مجلس هم با رای موافق ۹۱٫۵ درصدی‌هاشمی‌را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، تعیین کردند. پس از تعیین تکلیف بودجه سال ۱۳۹۸ توسط دولت روحانی و مشخص شدن بودجه هر یک از وزارتخانه‌ها حسن قاضی زاده‌هاشمی‌ به دلیل ناراحتی از بودجه کمی‌که به بخش سلامت تخصیص داده شده بود استعفای خود را به دولت داد. علی اکبر حق دوست، معاون وقت وزارت بهداشت در رابطه با استعفاء قاضی‌زاده‌هاشمی ‌جزئیات استعفای‌هاشمی‌را نامشخص عنوان کرد و معتقد بود اختلاف نظراتی ایجاد شد، اما فقط بحث مبلغ بودجه مطرح نبود!

وساطت واعظی و بازگشت وزیر بهداشت

با گذشت مدتی از استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی، گزارش ‌شد حسن روحانی در این باره پاسخی به نامه استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی‌نداده‌، اما محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور تلاش کرده‌ تا با وساطت موضوع را حل کند. بنا به گزارش سایت الف، با وجود اینکه در انتخابات، دولت دوازدهم از طرح تحول سلامت برای رای آوردن کمک گرفته‌، اما در دولت دوازدهم حمایت‌های بودجه‌ای از این طرح نشد و وزارت بهداشت به این دلیل دچار چالش‌های بسیار بزرگی شده‌است. خبرگزاری تسنیم پس از این استعفاء، از جمع‌آوری امضای نمایندگان مجلس برای حمایت از ادامه «خدمت» حسن قاضی زاده‌هاشمی، خبر داد. بنا به گفته غلام محمد زارعی، رئیس وقت مجمع نمایندگان «کهگیلویه و بویراحمد» در مجلس، نمایندگان خواستار رفع موانع بودجه‌ای مورد نظر وزیر بهداشت شده‌اند تا شرایط برای ادامه خدمت وزیر فراهم شود، اما در نهایت روحانی ضمن موافقت با استعفای قاضی زاده‌هاشمی، سعید نمکی را به عنوان سرپرست وزارت بهداشت و درمان منصوب کرد. نسخه استعفاء وزاری بهداشت/ چه کسانی سود می‌برند؟

استعفاء نمکی و خبری که تکذیب شد!

سعید نمکی ۱۵ بهمن ۹۷ به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد و در پی شیوع بیماری کرونا در ۴ اسفند ۱۳۹۸، رئیس‌جمهور طی حکمی‌ او را مامور به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا کرد و نمکی ریاست ستاد را عهده‌دار شد. حالا در شرایطی که کشور تحت تاثیر کرونا قرار دارد و امار این بیماری در حال افزایش است و از طرفی تحریم‌های مالی آمریکا خرید دارو را با مشکل مواجه کرده و ده‌ها و صدها مشکل در حوزه درمان روز زمین مانده است؛ خبر استعفای وزیر بهداشت منتشر می‌شود. روز دوشنبه ٢۶ خرداد علی ربیعی، سخنگوی دولت در توییتر خود نوشت: «امروز شایعات زیادی در مورد استعفاء دکتر نمکی مطرح شده بود. شایعه استعفا را تکذیب می‌کنم. همچنین چند دقیقه پیش با دکتر نمکی صحبت کردم و صبح فردا نیز جلسه‌ای با ایشان در دفترشان خواهم داشت.» قبلاً خبرگزاری فارس ادعا کرده بود که وزیر بهداشت در پی اختلاف با رئیس جمهوری در جلسات اخیر هیأت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا حضور نیافته و احتمال دارد که به زودی استعفا بدهد، اما در پی انتشار این خبر سعید نمکی اعلام کرد: «موضوع استعفای بنده صحت ندارد و من استعفایی تقدیم هیأت دولت نکرده‌ام.» نسخه استعفاء وزاری بهداشت/ چه کسانی سود می‌برند؟

اختلاف نظرهای کرونایی

با شیوع اپیدمی‌کووید ١٩ در ایران، اختلاف‌نظرهای زیادی در مورد نحوه مدیریت بحران میان مسوولان شکل گرفت. سعید نمکی در مورد نحوه بازگشایی با روحانی موافق نبود و اعتقاد داشت که وضعیت برای این کار مساعد نیست. او حدود دو ماه قبل یعنی نیمه فروردین در نامه‌ای به روحانی نسبت به «بازگشایی مشاغل، با وجود همه‌گیری ویروس کرونا» اعتراض کرده بود، اما به گفته ابوالفضل ابوترابی، نماینده وقت نجف‌آباد، محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی «سعید نمکی را تهدید کرده که در صورتی که با دولت هماهنگ نباشد، باید استعفا کند.» ولی عصر دوشنبه (٢۶ خرداد) محمود واعظی در توییتر خود نوشت: «در شرایطی که کشور نیاز به همدلی دارد حاشیه‌سازی خلاف مصالح ملی است. دکتر‌ نمکی نه استعفا داده، نه قهر کرده و نه اختلافی با هیچ یک از اعضای دولت دارد.»

نباید افراد کارآمد را با برچسب‌های سیاسی کنار بگذاریم

معصومه پاشایی بهرام  نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس یازدهم با اشاره به شایعه استعفای وزیر بهداشت و درمان گفته است: «اگر نگاه سیستمی‌و ملی داشته باشیم، در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای نیست که وزیری میدان را خالی کرده و استعفا دهد. از طرفی عدم حمایت از وزیری که در این شرایط با ایثار و ازخودگذشتگی در مقابل شیوع بیماری کرونا ایستادگی کرد، قصوری نابخشودنی است.» او ادامه داد: «اگر از وزیر بهداشت و درمان کشور که در شرایط بحرانی به خوبی در سنگر سلامت جنگیده حمایت نکنیم، تاریخ درباره ما چگونه قضاوت خواهد کرد؟ در روزهای ابتدایی ورود وزیر بهداشت، کسی ایشان را نمی‌شناخت و فکر نمی‌کرد در شرایط بحرانی شیوع کرونا سکان کشتی را به دست بگیرد و در مسیر درست هدایت کند. اما آقای نمکی با تلاش شبانه روزی به خوبی از عهده مشکلات برآمده و در برابر تمامی‌سختی‌ها ایستادگی کرده و مانند برخی از وزرای سابق در مقابل سختى میدان را خالی نکرد.»

استعفاء نمکی شوخی تلخی بود

ایرج حریرچی، معاون کل وزرات بهداشت درباره شایعه استعفای وزیر بهداشت، گفت: استعفای دکتر نمکی شوخی تلخی بود، استعفا و کنارگیری در شأن وزیر بهداشت و تیم همراه نیست. نسخه استعفاء وزاری بهداشت/ چه کسانی سود می‌برند؟ استعفاء قاضی زاده‌هاشمی‌وزیر بهداشت، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت و حالا نمکی همه قبل از اعلام رسمی‌در شبکه‌های اجتماعی پیچید! در این میان برخی معتقدند که مطرح شدن استعفاء وزرا آن هم از طریق فضای مجازی پیش از اعلام رسمی ‌از طریق مبادی معتبر و مطرح شدن یک نام یعنی محمود واعظی به عنوان کسی که قدرت فشار بر وزرا را دارد، باعث شده تا این تصور بوجود آید که آیا نحوه پیام رسانی دولت به وزرا تغییر کرده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha