کد خبر: استاندارد-واکسن-کوو-ایران-بالاتر-از-حد
۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰
استاندارد واکسن کوو ایران بالاتر از حد معمول است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، پیام طبرسی در برنامه یه روز تازه گفت: استاندارد واکسن کوو ایران بالاتر از استانداردهای معمول است و تصویب این واکسن ۲ تا ۳ ماه زمان برد و چندین نوبت بازبینی درخصوص واکسن ایرانی توسط وزارت بهداشت انجام شد. نگرانی‌هایی توسط کمیته اخلاق مطرح شد که چندین نوبت برای فاز حیوانی و انسانی بازبینی انجام دادیم و در مدل انسانی داوطلبین در هتل ارم حاضر می‌شوند و بعد از تزریق واکسن دو هفته در هتل اقامت می‌کنند و این هتل دو ماه به صورت کامل در اختیار تیم تحقیقاتی و داوطلبین قرار دارد و خوشبختانه تا به امروز 56 نفر در فاز اول تزریق اولیه حضور داشتند و ۲۰ داوطلب باید تزریق دوم را دریافت کنند تا تزریق در دو مرحله تکمیل شود که هیچ واکنش خاصی این واکسن نداشته است و عارضه عمده‌ای را ثبت نکردیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: انتظار اثربخشی واکسن در این حد را نداشتیم و در صورت دریافت واکسن هفته آینده بعد از پایان فاز اول تزریق واکسن ایرانی انجام خواهد شد. در فاز اول داوطلبین افراد ۱۸ تا ۵۰ سال سالم بودند و در فاز بعدی داوطلبین تزریق واکسن گروه سنی بالای ۵۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای هستند و در صورتی که نتایج این گروه هم مثبت باشد، برای واکسیناسیون عمومی آماده خواهیم شد.

وی افزود: با مراجعه به سایت who مشاهده خواهیم کرد که واکسن ایرانی در فاز یک قرار دارد و این واکسن از سوی سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده است و دکتر جلیلی و گروهش محققان تولیدکننده واکسن ایرانی هستند. در مرحله اجرا هم دکتر حسینی به عنوان مدیر مجموعه و خانم دکتر محرز به عنوان مجری اصلی فعال هستند. من و دکتر صالحی نیز در کنار این اساتید حاضر هستیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه تأکید کرد: در اسفندماه فاز دوم تزریق واکسن را باید آغاز کنیم و در نهایت هم تا اردیبهشت‌ماه فاز دوم به اتمام خواهد رسید. درخصوص اثربخشی نهایی باید بعد از تزریق داوطلبین گروه آخر اظهارنظر کنیم و تا به امروز هیچ عارضه جانبی تا به این لحظه برای واکسن‌های ایرانی ثبت نشده است.

طبرسی درخصوص فضای مجازی خاطرنشان کرد: مردم باید دقت بیشتری کنند؛ متأسفانه افراد مشهور درخواست واکسن به شکل غیرمعمول در فضای مجازی را دارند در صورتی که واکسن هم داشتیم، افرادی چون میناوند و انصاریان در اولویت تزریق واکسن نبودند. در ابتدا اولویت دریافت واکسن برای کادر درمان و افراد بالای 50 سال است؛ حتی بعد از این گروه افراد دارای بیماری پرخطر در اولویت بعدی هستند. من در برنامه‌ای گفتم خدا کند، سلبریتی‌ها با فعالیت در فضای مجازی نخواهند که در اولویت تزریق قرار بگیرند. این فعالیت‌ها استرس به مردم وارد می‌کند و با نیت خیر مردم را درگیر استرس می‌کنیم حتی در کشورهایی مثل امریکا و انگلیس که واکسن دریافت کرده‌اند هنوز شاهد مرگ‌ومیر بالا هستیم.

وی افزود: از سرم افرادی که واکسن را دریافت کردند، تستی انجام شد که خوشبختانه نسبت به کرونا جهش یافته اثربخش بود و در مدل آزمایشگاهی این اثربخشی را داشت. در اروپا واکسن جدیدی ساخته شده است که احتمالاً جایگزین سایر واکسن‌ها خواهد شد؛ به این علت که واکسن‌ها در محیط‌های مختلف اثربخشی متفاوت دارند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار داشت: مسئولان شرکت برکت اعلام کرده‌اند که توانایی تولید 12 میلیون دز، در ماه را دارند. در نتیجه ماهی 6 میلیون نفر واکسینه خواهند شد و با وجود واردات سایر واکسن‌ها و تولید واکسن ایرانی در سایر شرکت‌ها تا پایان پاییز 1400 بخش عمده‌ای از مردم واکسینه خواهند شد. البته به شرط عدم جهش ویروس در آینده این روند به خوبی پیش خواهد رفت و درخصوص مدت زمان ایمنی هم باید بررسی‌های بیشتری شود.

طبرسی در پایان گفت: متأسفانه شاهد توهین‌های عجیب‌وغریب در اینستاگرام هستیم و احساس می‌کنم بعضی‌ها دوست ندارند که ایران واکسن تولید کند و شایعه‌هایی درخصوص واکسن مطرح‌ شده است که از چین وارد شده است و یا دارونما است. در کار تحقیقاتی یک سری از افراد واکسن می‌زنند و چند نفر هم دارونما می‌زنند و این افراد مشخص نیستند و در انتها مشخص می‌شود که چه کسانی دارونما دریافت کردند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha