کد خبر: استارتاپ‌های-گیاهان-دارویی-با-6-شتابد
۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
استارتاپ‌های گیاهان دارویی با 6 شتابدهنده سرعت می‌گیرد

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ،محمدحسن عصاره در این باره گفت: خام فروشی یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در حوزه گیاهان دارویی است. بازار قابل توجهی برای محصولات به دست آمده از فرآوری گیاهان دارویی مانند زعفران و گل محمدی در جهان وجود دارد. صادرات این محصولات می‌تواند ارز‌آوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر ژنتیکی و میراث ملی ما محسوب می‌شوند. خام فروشی و حتی صادرات این محصولات به صورت خام و فرآوری نشده ارزش افزوده ناچیزی به همراه دارد که حراج منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود. در واقع، خام فروشی یعنی واگذاری سود و بازار گیاهان دارویی به رقبای بین‌الملی، این مسئله باعث می‌شود تا زنجیره تولید در کشور تکمیل نشود و نیروی کار تحصیل کرده، فرصت‌های کمتری برای اشتغال در این عرصه بیابد.

وی بیان کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تغییر رویکرد از خام فروشی به صادرات فناوری محور، برنامه‌های متعددی را اجرا کرده است. این ستاد، طبق بندهای سند ملی گیاهان دارویی، وظایفی که بر عهده دارد، علاوه بر نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های مرتبط با حوزه کشت و فرآوری، حمایت‌های مادی و معنوی متعددی را ارائه می‌کند.

به گفته عصاره، تدوین استاندارد ملی بذرها و محصولات گیاهان دارویی، توسعه کشت گیاهان دارویی دارای ارزش اقتصادی و طرح‌های توسعه بانک ژن و احداث کلکسیون‌های گیاهان دارویی از جمله برنامه‌های اجرا شده است. تعداد دارو و فرآورده‌های گیاهی و سنتی که از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته‌اند از کمتر از 400 محصول در سال 87 به حدود 4000 محصول در سال جاری رسیده‌اند و این خود یک پیشرفت قابل تامل محسوب می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این ستاد برای توسعه زنجیره ارزش و تعداد استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور فعال، سعی دارد تا بازیگران زیست‌بوم نوآوری گیاهان دارویی را افزایش دهد. بسیاری از ایده‌ها، و طرح‌های نوآورانه، نیاز به توسعه بازار و ایجاد شبکه توزیع دارند. شتابدهنده‌ها به عنوان بازوان تجاری‌سازی ستاد عمل می‌کنند. این شتابدهنده‌ها با شناسایی و جذب ایده‌های فناورانه و توسعه آنها، طی دوره‌های تخصصی شتابدهی، آنها را به سرمایه گذاران و بازار نزدیک می‌کنند.

عصاره همچنین گفت: بر این اساس ستاد، حمایت از تاسیس 6 شتابدهنده تخصصی در سال 1399 را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ایجاد واحدهای فرآوری پیشرفته و توسعه قطب‌های تولید داروهای گیاهی در کشور را از جمله برنامه‌های اجرا شده توسط این ستاد در سال‌های اخیر، خواند و افزود: ستاد تلاش دارد تا با کمک به توسعه آزمایشگاه‌های استاندارد برای کنترل کیفی و مکانیزه کردن مزارع گیاهان دارویی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، به رشد تولید در این حوزه کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha