کد خبر: از-ظهور-تا-بروز-ماندگار-کرونا-همراه-ابد
۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۳۵
از ظهور تا بروز ماندگار/ کرونا همراه ابدی جهان است
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ شاید باورتان نشود اما از شیوع ویروس کرونا در جهان بیشتر از 9 ماه می گذرد و هر در این مدت بیشتر از 25 میلیون نفر در جهان به این ویروس آلوده شدند. کشورهای زیادی به دنبال کشف واکسن بیماری کووید 19 هستند اما تا امروز هیچ کشور نتوانسته آن را به دست آورد. رقابت کشف واکسن به یکی از بزرگترین ماراتن های مهم جهان بدل شده و همه می خواهند اولین کشوری باشند که این واکسن را کشف می کنند. ولی با همه تلاش هایی که در حال انجام است این اتفاق نیفتاده و بعید است که در ماه های آینده هم شاهد کشف آن باشیم. با وجود اینکه چین منشاء اصلی شناسایی و شیوع این ویروس است اما چند وقت وانگ یی، وزیر خارجه چین در سفری به نروژ گفت: «هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا از چین آمده باشد.» او اضافه کرد: «اینکه چین اولین کشوری بود که وجود این بیماری را به سازمان بهداشت جهانی اطلاع داد به این معنا نیست که اولین منشا شیوع کرونا بوده است.» وانگ گفت: «در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد این ویروس در نقاط مختلف جهان دیده شده و ممکن است این موارد زودتر از چین اتفاق افتاده باشد.» در آذرماه گذشته، مقامات بهداشتی شهر ووهان چین از مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونا در این شهر خبر داده بودند با این حال با افزایش فشار افکار عمومی و همچنین مقامات سیاسی در متهم کردن چین، حالا این کشور سعی دارد با فرافکنی مقصر دیگری را پیدا کند. در هر صورت این اتفاق افتاد و ویروس آزمایشگاهی راهش را به جهان انسان ها یافت. امروز بیشتر از 25 میلیون نفر در جهان مبتلا به این ویروس هستند که نزدیک به یک میلیون نفر هم جانشان را از دست داده اند. البته این رقم در مقابل تعداد مرگ اپیدمی قبلی یعنی آنفلوآنزا که حدود 50 میلیون نفر تخمین زده شده عددی نیست ولی باید اعتراف کرد که امروز جهان بازیچه ویروس چند میکرونی شده است.

نگاهی به اوضاع داخلی

ایران هم همانند سایر کشورها به سلطه این ویروس درآمد و از بهمن ماه یا به قول برخی از دی ماه حتی مواردی با علائم اولیه کرونا در کشور مشاهده شد که در آن زمان به دلیل اینکه هنوز کرونا شناخته نشده بود کسی حدثی در باره آن نداشته است. به هر حال با اقدامات هواپیمایی ماهان و ایران ایر در دلسوزی برای جابجایی مسافران چینی که در ترکیه و ایران مانده بودند و با اینکه پروازها برای جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری لغو و یا محدود شده بود اقدام به جابجایی آنها کرده و چند سفر به چین و شهرهای پکن و ووهان داشتند. این سفرها همیشه مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفت اما راه به جایی نبرد و کسی را پاسخگو نکرد. به هر حال ویروس وارد ایران شد. قم اولین شهری بود که آلودگی ویروسی در آن گزارش شد و با اینکه مردم و برخی از مسئولان خواستار قرنطینه این شهر برای جلوگیری از انتشار آلودگی شدند ولی این اتفاق نیفتاد و رفت و آمدها و جنجال ها برای محدودسازی رفت و آمد و رعایت ایمنی بهداشتی خط قرمز برخی از افراد تندرو شد. ویروس به سرعت شهرهای دیگر هم را آلوده کرد و در سراسر کشور قربانی گرفت و تا امروز بر اساس آمار رسمی مجموع بیماران کووید19 در کشور به 376 هزار و 894 نفر رسید و متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 101 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 21 هزار و 672 نفر رسید. البته تا کنون 325 هزار و 124 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 3709 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

رنگ هایی برای مقابله

شیوع کرونا در شهرهای مختلف وضعیت های مختلفی دارد و این وضعیت گاهی کنترل پذیر و گاهی لجام گسیخته است. به عنوان مثال با وجود ممنوعیت سفر عده ای با شال و کلاه کردن راهی جاده های شمال شدند. راهی استان هایی که وضعیت قرمز دارند و این روزهای بیشتر از هر کسی نیاز به توجه دارند. وزارت بهداشت و درمان و کادر درمانی ماه هاست که در خط مقدم این جنگ بیماری و سلامتی قرار گرفته و تلفات زیادی هم داده است ولی این چیزها برای ستون پنجمی های خوش گذران مهم نیست. محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی برای عده ای بی اهمیت است. بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

برخورد سرد مقامات

کرونا در ایران و جهان همه را با یک وضعیت وخیم روبرو کرده است وضعیتی که زیرساخت های ایمنی و بهداشت، امنیت، اقتصاد و اجتماع و ... را مورد هجوم قرارداده است. اقتصادها تکه پاره شده و افت شاخص های جهانی به راحتی قابل مشاهده است. آسیب کرونا تنها به حوزه سلامت نبود بلکه اقتصاد را هم بیمار کرد. این روزها اقتصاد ایران در وضعیت خوبی نیست و در شرایط حادی قرار گرفته است و مردم در فشارهای اقتصادی دست و پا می زنند. کشور در شرایط وخیمی قرار دارد و به جرات می توان گفت یکی از متهم های بزرگی بروز چنین وضعیت اقدامات بی ثمر و حتی بعضا مخرب برخی از مسئولان است. امضای کروناویروس در اقتصادهای جهان برای همیشه باقی می ماند و پاک کردن این امضا تنها با درایت و تدبیر امکان پذیر خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان نه اینکه آمار مبتلایانشان به صفر رسیده باشد اما با اتخاذ محدودیت های سفت و سخت و نظارت دقیق توانستند دایره شیوع این ویروس را کوچکتر و سرعت انتقال را کمتر کنند. این اتفاق خواب و رویا نیست بلکه واقعیتی است که با وجود اصرار وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا از طرف بخش اندکی و ناآگاه جامعه و مسئولان تصمیم گیر و تصمیم ساز نادیده گرفته می شود. بار همه اهمال کاری ها بر دوش مردم نیست و مسئولان این دوره در هر رده ای باید روزی حساب عملکرد خود را به افکار عمومی بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha