کد خبر: ارمنستان-و-آذربایجان-یک‌دیگر-را-به-نق
۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴
ارمنستان و آذربایجان یک‌دیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند!
به گزارش گروه ببن الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Aljazeera، ارمنستان و آذربایجان هر دو یکدیگر را به شکستن آتش بس در قره باغ مورد مناقشه در عرض چند دقیقه از عملی شدن آن متهم می‌کنند. آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض سریع آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ متهم کرده و این سوال را در مورد معنادار بودن آتش بس با وساطت روسیه ایجاد کرده‌اند. این آتش بس که پس از گفتگوهای ماراتن در مسکو به حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور انجام شد، به منظور متوقف کردن جنگ برای اجازه دادن به نیروهای ارمنی قومی در قره باغ و نیروهای آذری برای مبادله اسرا و کشته شدگان جنگ بود. اما در طی چند دقیقه از آغاز آتش بس از ظهر روز شنبه (08:00 به وقت گرینویچ)، هر دو طرف یک‌دیگر را به نقض آن متهم کردند. وزارت دفاع ارمنستان آذربایجان را به گلوله باران شهرکی در داخل ارمنستان متهم کرد، در حالی که نیروهای قومی ارمنی در قره باغ کوهستانی ادعا کردند که نیروهای آذری پنج دقیقه پس از برقراری آتش بس حمله جدیدی را آغاز کرده‌اند. آذربایجان گفت نیروهای دشمن در منطقه مورد مناقشه خاک آذربایجان را بمباران می‌کنند. هر دو طرف به طور مداوم اظهارات یکدیگر در مورد فعالیت‌های نظامی را انکار می‌کنند.

هفت انفجار شدید قره باغ را لرزاند!

بعداً روز شنبه، خبرگزاری AFP گزارش داد که در حدود ساعت 23:30 بعد از ظهر به وقت محلی (21:30 به وقت گرینویچ) هفت انفجار شدید استپپاناکارت، شهر اصلی قره باغ را لرزاند. بلافاصله صدای آژیرها به صدا در آمد و به ساکنان هشدار داد تا در انبارها و مکان‌های امن پناه بگیرند. ارمنستان و آذربایجان طبق قوانین بین المللی، قره باغ به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است. اما ارمنی‌های قومی، که اکثریت قریب به اتفاق مردم را تشکیل می‌دهند، حکومت آذربایجان را رد می‌کنند و از زمان جنگ ویرانگر دهه 1990 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، با حمایت ارمنستان امور خود را اداره می‌کنند. اوایل روز شنبه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، که به میان‌جگری در مذاکرات آتش بس در مسکو کمک کرده، در بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش بس به دلایل بشردوستانه توافق شده است. وی گفت که کمیته بین المللی صلیب سرخ در کارایی آتش بس کمک خواهد کرد.

شرایط خاص آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان

لاوروف گفت: شرایط خاص آتش بس هنوز باید توافق شود. او همچنین افزود كه این دو رقبا همچنین توافق كرده‌اند كه مذاكرات اساسی صلح را كه تحت نظارت سازمان مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) برگزار می‌شود، انجام دهند. اما برنارد اسمیت از الجزیره، که اوایل روز شنبه از استپاناكارت گزارش می‌داد، گفت كه آتش بس نقض شده است. وی گفت: در چه سطح یا حدی بلافاصله مشخص نیست. در همین حال، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، به رسانه خبری RBC روسیه گفت که طرف‌های درگیر اکنون در تلاش برای یافتن یک توافق سیاسی هستند، اما پیشنهاد کرد که ممکن است جنگ‌های بیش‌تری در پیش باشد. وی گفت: ما تا انتها خواهیم رفت و آنچه متعلق به خودمان است را بدست خواهیم آورد.

آتش بس تا زمان تلاش صلیب سرخ برای مبادله کشته شدگان به طول خواهد انجامید!

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز گفت آتش بس انسانی فقط تا زمانی که تلاش صلیب سرخ برای انجام مبادله کشته شدگان طول بکشد، ادامه خواهد داشت. ارمنستان و آذربایجان وی که در جلسه توجیهی در باکو صحبت می‌کرد، شکایت کرد که وضعیت موجود در منطقه کوهستانی متناسب با کشورش نیست و آذربایجان امیدوار است و انتظار دارد به موقع کنترل سرزمین‌های بیشتری را بدست آورد. Sinem Koseoglu از الجزیره، گزارش از تارتار در آذربایجان، گفت که آتش بس مورد استقبال مردم آذربایجان قرار نگرفته است. آنها معتقدند که پس از 30 سال ... این اولین بار است که آن‌ها برتری دارند. این نیروها دارای قدرت نظامی با سلاح‌های پیشرفته‌تر هستند. آن‌ها معتقدند آتش بس طولانی مدت تنها به ارمنی‌ها کمک می‌کند تا مواضع خود را بسازند. در همین حال، رئیس جمهور ایران حسن روحانی و همتای روس وی روز شنبه در یک تماس تلفنی درباره آخرین تحولات قره باغ کوهستانی گفتگو کردند. روحانی از آتش بس استقبال کرد و گفت ایران همچنان آماده است تا یک راه حل صلح آمیز را تسهیل کند، اما نگرانی‌های مکرر در مورد اعزام جنگنده‌های خارجی را تکرار کرد. روحانی گفت: حضور تروریست‌ها در درگیری می‌تواند برای ایران، روسیه و کل منطقه خطرناک باشد. از طرف دیگر، پوتین گزارش داد که حرف‌های روحانی در مورد تلاش‌های روسیه برای حل این درگیری را در گفت گوهای خود خلاصه می‌کند و می‌گوید نگرانی‌های ایران را درک کرده است. به نقل از وی، همه کشورهای همسایه باید برای پایان دادن به جنگ و خونریزی تلاش کنند و برای حل منازعات از طریق مذاکره تلاش کنند.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha