کد خبر: ارتقای-سواد-سلامت-راهی-برای-مقابله-با-ک
۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۳
ارتقای سواد سلامت راهی برای مقابله با کرونا!

دکتر فریده حمیدی دانشیار روانشناسی دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره تقویت سلامت روان در برابر هراس پس از کرونا، اظهار داشت: ما چند متغیر داریم که پژوهش ها نشان داده که این متغیرها در شرایط سلامت روان و در این روزهای کرونایی اثرگذار هستند.

وی افزود: سواد سلامت افراد یکی از متغیرهایی است که هر اندازه افزایش پیدا کند، می تواند در مقابله با ویروس اثرگذارتر باشد. با توجه به اینکه در سلامت روان، افراد قابلیت های مبارزه با ویروس را در میابند همین موضوع می تواند شرایط بهتری را برای افراد فراهم کند.

دانشیار روانشناسی دانشگاه شهید رجایی بیان داشت: افراد با بالابردن سواد سلامت خود درک می کنند که چه اقداماتی برای تقویت و بالابردن سیستم ایمنی خود باید انجام دهند.

آشنایی با سواد سلامت

دکتر حمیدی ادامه داد: افراد با آشنایی با سواد سلامت می توانند شرایط ماندگاری و بقا را بیشتر کنند اما کسانی که در قبال سواد سلامت هراس آنها از کرونا بیشتر می‌شود، این ترس مانع از این می شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

نگرانی‌ها باعث ضعف در سیستم ایمنی می شود

وی با تاکید بر اینکه دغدغه و نگرانی‌ها باعث ضعف در سیستم ایمنی می شود، گفت: عمده پژوهش‌ها روی این موضوع تمرکز پیدا کرده تا افراد بدانند که در مقابله با هراس پس از کرونا باید چه کارهایی انجام دهند.

این روانشناس اظهار کرد: ما به دنبال کاهش هراس پس از کرونا هستیم تا افراد بتوانند قابلیت های خود را در این شرایط افزایش دهند.

هراس ذهنی

دکتر حمیدی به هراس ذهنی که مردم در این روزها با آن درگیر هستند هم اشاره کرد و افزود: هراس گاهی شرایط بیش از حد واقعی است. گاهی فرد به دلیل اینکه احساس می‌کند با یک شرایط ناشناخته‌ای همراه شده دچار هراس ذهنی می شود.

وی ادامه داد: اگرچه هنوز درمان این بیماری مشخص نیست اما در طول همین مدت زمان گذشته اطلاعات زیادی در مورد این بیماری پیدا شده است و افراد می دانند که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید چه اقداماتی انجام دهند.

دانشیار روانشناسی دانشگاه شهید رجایی تصریح کرد: اگرچه این بیماری محدودیت هایی را برای خانواده ایجاد کرده است اما این قدرت و آگاهی در افراد ایجاد شده که برای حفظ سلامتی خود و خانواده هایشان باید چه اقداماتی انجام دهند.

دکتر حمیدی عنوان کرد: ترس زمانی بیشتر می شود که فرد در یک ناآگاهی و تاریکی محض به سر می برد؛ هر چقدر افراد سواد سلامت خود را افزایش دهند، ترس کاهش پیدا می‌کند. البته نباید فراموش کرد که کاهش و افزایش ترس دو عاملی هستند که روی سیستم ایمنی اثرگذارند.

توجه به سلامت روان

وی در پاسخ به این سوال که سلامت روان در زندگی به چه میزان اهمیت و ضرورت دارد، گفت: افراد باید در همه زمینه ها همیشه خود اتکایی داشته باشند. هر فردی برای پیشگیری از اتفاقات نیازمند توجه به سلامت روان خود است.

این روانشناس تاکید کرد: همه آدمها این توانمندی را دارند که عواملی که در اختیار آنها قرار گرفته را مدیریت و کنترل کنند. اگر افراد خود را منفعل بدانند، طبیعی است که سیستم ایمنی آنها کاهش پیدا می کند و توانمندی مبارزه با بیماری را هم از دست می دهند.

دکتر حمیدی خاطرنشان کرد: انسان فردی بسیار توانمند و با اراده است به همین دلیل می تواند برای انسان قابل قبول نیست که در مقابل وقایع و بیماری‌ها خود را تسلیم کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha