کد خبر: ارتقای-سلامت-نوزادان-و-کودکان-فارس-به-ه
۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «معصومه صفاری» گفت: نوزادان و کودکان به عنوان یکی از مهم ترین گروه های هدف در برنامه های سلامت، همواره نیازمند توجه ویژه هستند.

او ضمن اعلام توسعه اجرایی بسته ‌های جدید سلامت نوزادان و کودکان از شهریور سال جاری در تمامی شبکه های بهداشت و درمان تحت پوشش دانشگاه، گفت: یکی از بسترهای ارائه خدمات به کودکان زیر پنج سال، برنامه «مراقبت های ادغام یافته کودک سالم» برای کودکان سالم و «مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال» ویژه کودکان بیمار است.

دکتر صفاری در توضیح بسته خدمتی «مراقبت های ادغام یافته کودک سالم» گفت: این بسته بر اساس برنامه ای ملی و با هدف ارتقای سلامت کودکان، پیشگیری از بیماری و کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال اجرا شده و شامل غربالگری، مراقبت، پیگیری و آموزش پدر و مادر است. مراقبت ها از سن ۵-۳ روزگی تا ۶۰ ماهگی و به تعداد ۱۶ بار در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، پایگاه های پزشک خانواده و خانه های بهداشت ارائه می شود.

او افزود: در بازنگری صورت گرفته این بسته‌ خدمتی، غربالگری فشارخون، ارزیابی بینایی، شنوایی، ژنتیک، بدرفتاری با کودک، بررسی سلامت مادر و راهنمایی والدین در ارتباط با سلامت و شیردهی مادر و ارزیابی سلامت دهان و دندان، عوامل محیطی موثر بر سلامت، فعالیت بدنی و مشکلات تک فرزندی، خدمات غربالگری تکامل کودکان، ویزیت پزشک، به بسته خدمتی قبل افزوده شده است. همچنین بر اساس بسته خدمتی سلامت نوزادان و کودکان، بررسی دقیق رشد کودک و سنجش نمایه توده بدنی کودک مطابق با استانداردهای جهانی و سازمان بهداشت جهانی ارائه و پیگیری می شود.

دکتر صفاری با معرفی بسته خدمتی «مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال» نیز گفت: این بسته خدمتی جزو استراتژی های کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است که شامل مدیریت و درمان بیماری های شایع در دوران کودکی با تاکید بر کنترل و درمان به موقع اسهال و کم آبی، سرفه و عفونت های تنفسی، عفونت های موضعی، تب، زردی، مشکل گوش، گلودرد، سوء تغذیه و سایر مشکلات است.

این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: در دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹، با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و اجرای سیستم نوبت دهی قبلی، در پایگاه ها و مراکز، خدمات سلامت به تمامی گروه های سنی به ویژه نوزادان و کودکان به صورت فعال ارائه می شود.

او از والدین خواست تا بدون هیچ گونه نگرانی و ضمن هماهنگی با تیم سلامت، همچنان در ارتقای سلامت کودکان خود طبق دستورالعمل های مبتنی بر سلامت کودک، سهیم باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha