کد خبر: اراده-یک-ملت-می-تواند-بر-همه-توانمندی-ها
۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۷

به گزارش  گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به  نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس» که امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد گفت: این کتاب اطلاعات خوبی از اقدامات گروهی که با عشق، علاقه و اخلاص در هشت سال دفاع مقدس اجازه ندادند میلی متری از خاک کشورمان در پشت میز هیچ مذاکره ای از دست برود، به نسل کنونی و نسل های آینده خواهد داد و دفاع مقدس یکی از بزرگترین حماسه های جهان بود.

وی ضمن تشکر از همه افرادی که در نگارش این کتاب دست داشتند، سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و میلاد حضرت فاطمه (س) را به بانوان این سرزمین تبریک گفت.

دکتر نمکی با تاکید بر اینکه همواره فکر می کنم از دوران دفاع مقدس نه یک درسنامه بلکه درس های زیادی را باید بیاموزیم، خاطرنشان کرد: باید روش هایی که در دفاع مقدس داشتیم را به عنوان یک شیوه موفق برای همه کارزارهای بحرانی کشور انتخاب کنیم. علاوه بر درس عاشقی، مودت، مهربانی و همراهی، یکی از درس هایی که از دفاع مقدس آموختیم این است که وطن و حفظ سرزمین می تواند یکی از محورهای وحدت ملی باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دفاع مقدس شیعه، سنی، زرتشتی و مسیحی نمی شناخت و همه ادیان و فرقه ها در کنار یکدیگر بودند به حضور مقام معظم رهبری در منزل خانواده شهید مسیحی اشاره کرد و گفت: حضور ایشان در منزل آن شهید این پیام را به همراه داشت که ما می دانیم در این دفاع مقدس فرزند مسیحی هم در کنار فرزند شیعه در نگهداری مرزهای سرزمین کوشید که این درس بزرگی برای تاریخ ممکلت بود.

وی ادامه داد: درس دیگر اینکه اراده یک ملت می تواند بر همه توانمندی های بین المللی فائق شود، جنگ، تنها با جنگ افروز عراق نبود، همه تکنولوژی های مدرن آن دوره برای مغلوب کردن ملتی که به آمریکا نه گفته بود، پشتیبان صدام بود. دفاع مقدس ثابت کرد که اگر اراده پولادین یک ملت در صحنه حاضر باشد می تواند درغلبه بر مدرن ترین تکنولوژی ها هم موفق شود.

در دوران شیوع کرونا ما دوست و دشمن را مطلقا نمی شناختیم

دکتر نمکی با بیان اینکه همه این درس ها بود که به ما آموخت چگونه در دوران تحریم با دست های بسته در اقیانوس بلای کرونا موفق شویم، عنوان کرد: می خواهم این آموزه ها را به آنچه که امروز در دوران مبارزه با ویروس منحوس کرونا طی می کنیم مقایسه کنم. ناگهان طوفانی سنگین جهان را دربرگرفت؛ درود میفرستم به روح بلند همه شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع سلامت که عاشقانه و خالصانه تن بر این آتش بلا دادند.

وزیر بهداشت به تفاوت های دفاع مقدس با آنچه که امروز در دفاع از سلامت مردم بر عهده کادر درمان است، اشاره و بیان کرد: در دفاع مقدس خط حمله و دفاع مشخص بود اما در حمله ویروس کرونا بنده ناگهان ترکیدن بمبی در گوشه ای از این سرزمین را که هرگز فکر نمیکردم، شنیدم؛ از قم ناگهان مردم گیلان گرفتار شدند و ما با چنین گستره ناگهانی رو به رو شدیم.

وی افزود: در این حمله ما دوست و دشمن را مطلقا نمی شناختیم؛ کسی که با چهره مهربان و نگاه آمیخته با مهر و عشق در کنار ما بود بمب ویروس بود و متاسفانه ما اطلاع نداشتیم؛ گرچه ما در دفاع مقدس ژنرال و سردار زیاد از دست دادیم اما در دفاع کنونی اول سردارهایمان شهید شدند و بعد سربازان.

دکتر نمکی تصریح کرد: در روزهای نخست شیوع ویروس که ماسک و لباس به اندازه لازم نداشتیم، بعد از تماس با یکی از عزیزانی که مبتلا شد به او گفتم چرا بر بالین بیمار رفتی؟ مگر نمیدانستی بدون ماسک نباید بر بالین بیمار کرونا مثبت حاضر شد؟  در جواب گفت چرا رفتم که رزیدنت ها و انترن ها ترس را کنار گذاشته و برای مداوای بیماران اقدام کنند؛ در بحران کرونا ما در مرحله نخست سردارانمان روی مین رفتند که این موضوع در تاریخ مملکت ثبت خواهد شد.

بیش از 2000 نفر در انگلیس داوطلب بازگشت به کشور هستند

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس روزنه هایی برای ورود اقلام بود و همچون امروز در مضیقه نبودیم، گفت: بعد از واقعه عاشورا و کربلا، هیچ قومی تا این اندازه تحت فشار قرار نگرفته اند.

وی ادامه داد: امروز برخی افراد خوش غیرت به یک منبع درجه صدم مغرض در کشوری اروپایی که برای تحقیر ما برنامه ریزی کرده اند، اطلاعات می دهند، آنها برای ما مرگ روزانه 1200 نفر را پیش بینی کرده بودند و خود اکنون در این باتلاق باقی مانده اند. بیش از 2000 نفر در انگلیس برای اطمینان از رسیدگی هایی که در این سرزمین داریم داوطلب بازگشت به کشور هستند.

دکتر نمکی افزود: یک هموطن امروز با یک گزارش مغرضانه  به بیگانگان اطلاعات می دهد که ایران رتبه 95 در جهان را دارد که این موضوع بسیار خجالت آور است؛ خیلی دردناک است که ما این افتخار بزرگ ملی را موصل کنیم به سیاسی کاری و به انتخابات آینده؛ به اینکه یک صندلی احتمالی را ترجیح دهیم به قیمت بدنام کردن و متاسفانه بی ارزش کردن این حماسه بزرگ که در اوج تحریم ها خلق شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کادر بهداشت و درمان با دستهای بسته در این اقیانوس شنا کردند و به ساحل رسیدند، یادآور شد: متاسفانه در این شرایط  برخی به جای اینکه همراه باشند چنین اقداماتی می کنند، از شبکه های بیرونی توقعی نداریم چرا که آنها کارشان همین است اما رفتار یک ایرانی نباید اینگونه باشد. ما به بیماری هیچ شهروندی در هیچ کجای دنیا راضی نیستیم، حتی آنهایی که عزیزترین افراد ما را ترور کردند، آنهایی که دراوج بیماری، دارو و تجهیزات پزشکی را از ما دریغ کردند و به دروغ گفتند که دروازه ها را برای ما  باز کرده اند.

از دفاع مقدس آموختیم که باید با شیوه جهادگرانه با کرونا مقابله کنیم

وی اظهار کرد: این گونه نامردی ها را ما در دفاع مقدس نداشتیم گرچه در آن دوران هم عده ای به صدام اطلاعات می دادند اما آن افراد در آن دوران مشخص بودند. اینکه خوراک ایجاد کنیم برای رسانه های بیرون که بتازند به افراد مخلصی که در این عرصه شب و روز نمی شناسند، ناجوانمردی است؛ گرچه خدا را شاکرم انبوهی از مردم، مسئولان و افراد مخلص در کنار همکاران من بودند، هستند و خواهند بود.

دکتر نمکی ادامه داد: از دفاع مقدس آموختیم که باید با شیوه جهادگرانه با این ویروس مقابله کنیم. ما اول سنگرآرایی کردیم و خط دفاع را محکم کردیم. بیش از 100 هزار تخت برای روزهای مبادا آماده کردیم که خوشبختانه بسیاری از آنها اشغال نشد. با افتخار  می گویم هیچ بیماری در هیچ کجای این سرزمین به هیچ دلیلی پشت در هیچ بیمارستانی در طول کرونا سرگردان نشد که این موضوع از افتخارات جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت گفت: با تکیه بر شیوه های آموخته از دفاع مقدس خود را برای طوفان احتمالی کرونا آماده کردیم و سپس با استفاده از آن تجربه محله به محله و خانه به خانه در کنار عزیزان بسیجی، هلال احمر و سازمان های مردم نهاد بیماران را شناسایی می کنیم؛ امروز ما به دنبال کوچکترین شعله هایی هستیم که در یک خانه و یا در یک محله شکل می گیرد؛ می خواهیم کاری کنیم که با لطف خداوند و همت مردم پیک دیگری شکل نگیرد. اگر این شیوه جهادگرانه نبود در اوج این تحریم ها و گرفتاری ها ما روزهای بسیار سخت تری را تجربه می کردیم که این اتفاق نیفتاد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در نگارش و ثبت این حماسه ملی در کشور قدم برداشته شود از افرادی که در گردآوری این مجموعه تلاش کردند، تشکر و قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha