کد خبر: ادغام-طرح-هر-خانه-یک-پایگاه-سلامت-در-نظ
۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰

به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا (خبرگزاری سلامت)علیرضا رییسی در مراسم بررسی روند اجرای طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" که با حضور وزیر بهداشت در مرکز جامع خدمات سلامت زنده یاد مهرپرور کاشان برگزار شد، اظهار داشت: طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" کمتر از سه ماه در کشور آغاز شده که ایده آن مربوط به دکتر نمکی وزیر بهداشت است و هر کجا در مجامع بین المللی و سازمان جهانی بهداشت این طرح را مطرح کردیم، مورد شگفتی و نگرانی آنها می شود که آیا اجرای آن، امکان پذیر است یا خیر و پس از بازدید از روند اجرایی آن، اطمینان دارم که این طرح با قدرت اجرا می شود.

 وی گفت: گزارشی از وضعیت اجرای آزمایشی این طرح در سه استان اصفهان، قزوین و سمنان قرار است در اسفندماه امسال تهیه شود. بازدید میدانی و حضور وزیر بهداشت در مراکزی که اجرای این طرح را بر عهده دارند، بسیار مهم و نشان از عزم وزارت بهداشت در استمرار این طرح است.

رییسی افزود: مردم ایران بسیار قدردان و باظرفیت بالا برای ارتقای سلامت هستند. نمونه آن، مشارکت بسیار بالای مردم در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور بود که نشان داد مردم به حوزه سلامت، اعتماد دارند چون برآورد می کردیم که حدود ۲۰ میلیون نفر از ۳۸ میلیون نفر در گروه های هدف، در این طرح ملی مشارکت کنند اما حدود ۳۱ میلیون نفر برای سنجش و کنترل فشارخون، مراجعه کردند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر، سفیران سلامت در حوزه سلامت فعالیت داشتند اما سفیران سلامت یا سلامت‌یاران طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" به عنوان نیروهای رابط و اصلی ما در خانواده ها فعالیت دارند و سطح مراقبت های اولیه بهداشتی را یک پله عقب بردیم و سطح پایه در خانواده تعریف کردیم و در حال حاضر، سطح مراقبت های اولیه بهداشتی به جای خانه های بهداشت، از خانواده ها آغاز می شود که ابتکار جدید وزیر بهداشت است.

رییسی افزود: طرح هایی مانند طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" و طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، همه گیر، موثر، مفید، اثربخش و کاملا کم هزینه است. شاید کسی باور نکند که برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، یک ریال اضافه هزینه نکردیم بلکه از منابع موجود در بیماری های غیرواگیر، این طرح اجرا شد و یا طرح مدارس عاری از پوسیدگی دندان، یک ریال هزینه اضافه برای دولت ندارد بلکه منابع به صورت هدفمند با تاکید بر گروه های هدف، هزینه می شود.

وی اظهار داشت: طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" دیگر طرح نیست بلکه جزو برنامه های وزارت بهداشت است و این برنامه در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور، ادغام شده است و تمام ۲۱ فاکتور مورد نیاز یک برنامه در نظام شبکه بهداشتی و درمانی برای این برنامه طی شده است.

معاون بهداشت یادآور شد: از چالش ها و نقاط ضعف موجود در طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" که به صورت آزمایشی در حال اجرا است، استقبال خواهیم کرد چون می خواهیم این برنامه را در کل کشور، اجرا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha