کد خبر: اخلاق-و-معنویت-در-حوزه-سلامت-در-ایام-بحر
۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۰۰

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  وب دا، حجت الاسلام احمد مروی در مراسم اختتامیه هشتمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که با محوریت (قرآن، عترت جامعه پزشکی و جلوه‌های ایثار و تاب‌آوری در بلایا) در مشهد برگزار شد، ضمن عرض تبریک و تهنیت ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و ایام الله دهه فجر و گرامیداشت چهل و دومین سالگرد انقللاب اسلامی و مقام شهدای انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، اظهار کرد: در این محفل قرآنی یاد و خاطره شهدای سرافراز را که بر موازین انقلاب اسلامی در برابر همه تهدیدات ایستادگی کردند گرامی می‌داریم؛ همچنین نام و یاد شهدای مدافع سلامت را هم گرامی می‌داریم.

وی افزود: در بخش‌های پایانی کتاب مفاتیح‌الجنان از امام حسن عسکری(ع) نقل شده است که در مورد هر کدام از معصومین(ع) عباراتی را عنوان نمودند و در مورد امام رضا(ع) اسم خاصی به کار برده شده است که  هر کس می‌خواهد رضایت خداوند را جلب کند باید رضایت امام رضا(ع) را جلب نماید، زیرا امام هشتم(ع) وسیله رافت هستند که به عنوان امام رئوف شهرت یافتند و خداوند به واسطه حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) از بندگانش راضی و خشنود می‌شود و هیچ بنده‌ای ناامید از درگاه ایشان باز نخواهد گشت، زیرا آن حضرت مظهر لطف و مغفرت هستند و معتقدیم که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خاندان بخشش و کرم هستند و امیدواریم که  جزو پیروان و محبان حقیقی ائمه اطهار(ع) باشیم و مشمول شفاعت آنان قرار بگیریم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مردم در زندگی به ۳ چیز نیاز دارند و به ۳ چیز پناه می‌برند که بدون آنها زندگیشان مختل خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی فقیه دانشمند، بعدی حاکم خیرخواه و قدرتمند و دیگری پزشک دانا و مورد اطمینان است که اگر جامعه فاقد این ۳ چیز باشد امور آنها مختل می‌شود.

حجت‌الاسلام مروی اضافه کرد:جامعه همانطور که به فقیه داشمند و حاکم قدرتمند برای پیشبرد و رشد آن جامعه نیاز دارد به پزشکانی حاذق و دانا برای رشد سلامت خود نیازمند است، همانطور که اگر فردی هر چند دارای نبوغ و ذکاوت باشد، اما فاقد سلامت باشد در زندگی پیشرفتی نمی‌کند، زیرا دچار ضعف و گرفتاری است و حضور پزشکان حاذق موجب سلامت جامعه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در احادیث روایت شده از ائمه معصومین(ع) نقل شده است که پزشکان نباید قبل از شناسایی بیماری اقدام به درمان آن کنند و در همین زمینه از حضرت علی(ع) نقل شده است که از طبیبان می‌خواهند تقوا و ترس از خدا را در مورد بیماران رعایت کنند و در معاینات و تشخیص بیماری مراعات حال بیماران را داشته باشند و در خصوص تجویز دارو و درمان و همچنین در نحوه رفتار با بیمار و اطرافیان او مصلحت بیمار رعایت را بکنند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در گذشته به پزشکان، حکیم می‌گفتند چون واژه پر معنایی بود که پزشکان دارای جنبه‌های مختلف غیر از پزشکی بودند، گفت: پزشک با اخلاق می‌تواند به بیمار آرامش دهد و همگان می‌دانند چقدر ثواب دارد که امید را به انسانی که گرفتار و ناامید است بازگردانیم.

حجت‌الاسلام مروی خاطرنشان کرد: پزشکان باعث خوشحالی بیماران و خانواده‌های آنان می‌شوند و سیره و سبک زندگی ائمه ما سعی می‌کردند کسی را ناامید نکنند و به هر صورت که شده به او کمک کنند و یک پزشک می‌تواند با یک کلام و سخن اثربخش با بیمار و اطرافیانش به او و خانواده‌اش آرامش دهد، امری که در بهبود بیماری بسیار مهم است.

وی بیان کرد: کرونا آسیب‌های جدی در کل جهان وارد کرد، اما در ایران تجربیات خوبی کسب کردیم و نسبت به کشور‌های دیگر با وجود اینکه در تحریم ظامانه بودیم در مقابله با این بیماری عالم‌گیر سربلند بیرون آمدیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: حرکت جهادی مدافعان سلامت نشان‌دهنده احساس مسئولیت جامعه پزشکی و پرستاری بوده و در ایام بحران کرونا اخلاق و معنویت در حوزه سلامت به‌خوبی بروز و ظهور پیدا کرد، کادر درمان بیمارستان‌ها چند ماه است که خانه نرفته‌اند و همسر، فرزند،  پدر و مادر خود را ندیده‌اند و با وجود تمامی سختی‌ها قهرمانانه به میدان آمدند و در این راه مقدس شهید شدند و فداکاری جامعه پزشکی موجب ایجاد پیوند عمیق میان پزشکان و مردم شد.

حجت‌الاسلام مروی با ذکر این نکته که کرونا برکات بسیارزیادی در مسیر معرفی هرچه بیشتر نقش جامعه پزشکی داشت، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت ناب مردمی در گسترش بهداشت و سلامت جامعه را باید همانند دوران جهاد سازندگی در سال ۵۸ داشته باشیم و باید برکاتش را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: کرونا تجربه خوبی داشت و معتقدیم که باید در حوزه سلامت سیاست‌گذاری درستی ایجاد کرد تا تلاش کادر درمانی به عنوان فرشته‌های نجات به‌خوبی اثربخش باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha