کد خبر: اختصاص-15-پایگاه-به-منظور-سنجش-سلامت-دان
۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۹:۴۷

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش استان مرکزی، شهریار فولادوند گفت: طرح سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان از سال 1373 تا کنون همه ساله در ایام تابستان و پیش از شروع سال تحصیلی به صورت هماهنگ در کشور اجرا می شود.

وی افزود:در طرح سنجش امسال 15 پایگاه سنجش در قالب پایگاه های ثابت و سیار مناطق شهری و روستایی سطح استان را پوشش داده و پیش بینی می شود 12 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان با مراجعه به این پایگاه های مورد ارزیابی و غربالگری قرار گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان داشت: با تمهیدات در نظر گرفته شده، امسال 2 پایگاه سیار در شهرهای اراک و ساوه و نیز 2 پایگاه مجازی در شهرستان های فراهان و دلیجان اقدام به ارزیابی و غربالگری نو آموزان بدو ورود به دبستان می نمایند.

فولادوند یادآور شد: یک پایگاه تخصصی در شهر اراک نیز  به منظور انجام ارزیابی های تخصصی نوآموزان معرفی شده، در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در ادامه گفت: با توجه به اینکه سال گذشته بخشی از دانش آموزان دوره پیش دبستانی در طرح سنجش شرکت کردند، امسال تنها ۵۰ درصد از دانش آموزان بدو ورد به دبستان یعنی قریب به 12 هزار کودک سنجش می‌شوند و بر همین اساس، پایگاه‌ها نیز کاهش یافته است، این در حالی است که مجموع نوآموزان بدو ورود به دوره ابتدایی در استان مرکزی، حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر هستند.

فولادوند اظهار داشت: با توجه به اینکه سال گذشته همزمان سنجش سلامت دانش آموزان بدور ورود به دبستان و نوآموزان پیش دبستانی در سطح استان به اجرا در آمد؛ در برخی از شهرستان ها و مناطق استان 90 تا 95 درصد دانش آموزان ورودی پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی آتی، سال قبل و بدو ورود به پیش دبستانی در طرح سنجش حضور داشتند، بنابراین برای تعداد محدود دانش آموزان باقی مانده اقدام به ایجاد پایگاه های سنجش مجازی و یا سیار نموده ایم.

وی با بیان اینکه فرآیند سنجش 2 ماه به طول می انجامد افزود: در پایگاه‌های اولیه سنجش ارزیابی‌های بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمانی حرکتی، اندازه‌گیری‌های توده بدنی، بیمارهای جلدی و نیاز به مراقبت ویژه مورد ارزیابی قرار می گیرند و نتایج آزمون های بعمل آمده در این بخش، طی سال تحصیلی در بهبود فرآیند یادگیری دانش آموز، مثمرثمر می باشد.

فولادوند اظهار داشت : اجرای صحیح ارزیابی ها و غربالگری ها توسط آزمایندگان و همچنین ثبت دقیق و کامل اطلاعات در سامانه سنجش جهت تعیین جایگاه مناسب آموزشی نوآموزان ضروری می باشد چرا که به مدیریت صحیح آموزشی دانش آموزان منجر می شود.

وی ضمن تأکید بر اطلاع رسانی و آگاهی والدین نسبت به ضرورت انجام سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان گفت: با انجام این طرح دانش آموزان شناسایی خواهند شد و با تشخیص وضعیت آن‌ها قادر به‌جای دهی مناسب دانش آموزان در مدارس عادی و استثنایی خواهیم بود  همچین در این طرح میزان شیوع اختلال جسمانی و روانی دانش آموزان بدو ورود به دبستان بررسی می‌شود و بر اساس یافته‌های این طرح شناسنامه سلامت الکترونیک تهیه و توصیه‌های بهداشتی اولیه ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی از پیشگیری کرونا در پایگاه های سنجش یادآور شد: طبق اعلام سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، امسال به دلیل شرایط  شیوع بیماری کرونا این طرح از تیر ماه تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام خواهد شد و بر اساس این دستور العمل سنجش نوآموزان پیش دبستانی از اول مهر انجام خواهد شد.

فولادوند خاطر نشان کرد: در طرح سنجش کودکان بدور ورود به دبستان در سال جاری با توجه شیوع ویروس کرونا، محیط اتاق های ارزیابی و ابزارها برای هر کودک ضدعفونی شده و با توجه به زمان بر بودن ضدعفونی محیط و ابزارها تعداد نوآموزان پذیرش شده در هر روز کاهش یافته و زمان کلی فعالیت پایگاه نیز افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha