کد خبر: احتمال-تصویب-منطقه-آزاد-قصرشیرین-تا-آخ
۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۰۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ هوشنگ بازوند به آخرین وضعیت فرآیند تصویب منطقه آزاد قصرشیرین اشاره کرد و گفت: هم اکنون بررسی هشت منطقه آزاد در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما بعید است این مجمع به بیشتر از ۲ منطقه رای مثبت بدهد زیرا محدودیت های مختلفی در زمینه تصویب مناطق آزاد وجود دارد.

او با بیان اینکه موقعیت و ظرفیت منطقه آزاد قصرشیرین برای تصویب نهایی بالا است، گفت: چهار منطقه پیرانشهر، مریوان، قصرشیرین و مهران به عنوان مناطق همسایه کشور عراق در حال بررسی هستند اما بدون تعصب و با قاطعیت می‌توان گفت که مرکزیت مرز مشترک ایران و عراق قصرشیرین است.

بازوند اظهار داشت: فاصله قصرشیرین تا تهران و بغداد کمتر از فاصله سایر مناطق تا مرکز ۲ کشور است و همچنین قصرشیرین می تواند به همزمان به دولت مرکزی و منطقه اقلیم دسترسی داشته باشد در صورتی که سایر مناطق چنین مزیتی ندارند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ما تلاش‌ها و رایزنی‌های خود را برای نهایی کردن تصویب منطقه آزاد قصرشیرین ادامه خواهیم داد، گفت: تاکنون رایزنی های زیادی با مسوولان کشوری داشته ایم و ملاقات های لازم هم با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته است.

دولت در تیر ۱۳۹۵ لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) را به مجلس فرستاد و گرچه در آنجا تصویب شد اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت رفت.

دبیر مجمع تشخیص: حمایت می‌کنم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۷ دی ۹۹ پس از سفر به کرمانشاه و بازدید از منطقه قصرشیرین گفت: نباید همه هشت منطقه آزاد مطرح شده در مجمع را با یک چوب راند و من حداکثر تلاشم را برای تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بکار می‌گیرم.

به گفته محسن رضایی، خوشبختانه براساس ارزیابی و گزارشاتی که از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین انجام دادیم هیچ گونه مخالفتی از سوی مسوولین بخش‌های مختلف در استان وجود نداشت و هم درباره لزوم ایجاد آن همصدا بودند.

نیمی از صادرات سالانه ایران به عراق از مرزهای استان کرمانشاه و قصرشیرین صورت می گیرد، رقمی که با تکمیل زیرساخت های مرزی و حذف برخی قوانین دست و پاگیر، استعداد یک جهش بلند و چندبرابری را دارد.

این استان با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha