کد خبر: احتمال-بازگشت-محدویت‌های-کرونایی-در-ش
۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۹

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ استاندار زنجان گفت: در شهرهایی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، محدودیت‌های گذشته اعمال می‌شود، چراکه سلامت مردم اهمیت دارد و در این ارتباط اقدامات مهم فرمانداری‌ها در تغییر وضعیت بیماری و حفظ آن امری مهم و ارزشمند تلقی می‌شود.

فتح الله حقیقی در جلسه ستاد کرونا با اشاره به اینکه بیش از چهار ماه از ورود این میهمان ناخوانده به کشورمان و استان می‌گذرد، افزود: تا کنون نیز با همکاری آحاد مختلف مردم و دستگاه‌های متولی امر مقابله خوبی با این نوع بیماری انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: در زنجان برخلاف استان‌های مجاور که در وضعیت قرمز قرار دارند، خیز بیماری ایجاد نشد و در این میان هرچه زمان سپری می شود، تجربیات و اطلاعات نشان می دهد که نمی توان در مورد اتمام کرونا پیش بینی لازم را انجام داد.

این مسؤول ادامه داد: تا کنون حدود ۲۶ هزار تست کرونا در این استان انجام گرفته که از این تعداد ۸۰ درصد آن را تست های سرپایی افراد مشکوک تشکیل می دهد که از مجموع نیز ۶۵ نفر در بیمارستان ها بستری شده اند.

وی اظهار داشت: مابقی بیماران شناسایی شده در نقاهتگاه‌ها یا منازل تحت درمان قرار گرفتند و اکنون بالای سه هزارو ۵۰۰ مورد تست مثبت سرپایی در این استان ثبت شده که این کار اهمیت زیادی  دارد چراکه با شناسایی زودهنگام بیماران از ورود آنان به بیمارستان ها جلوگیری شده است.

این مسؤول ادامه داد: در صورت ارجاع ۵۰ درصدی این تعداد بیمار سرپایی به بیمارستان های استان وضعیت ناخوشایندی به وجود می آمد و از طرفی فقط ۳۰ درصد تخت‌های این مراکز با مدیریت هدفمند تکمیل شد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر با اقدامات انجام گرفته شمار تست های سرپایی این استان روزانه از ۲۰۰ مورد به ۶۰۰ مورد و به عبارتی دیگر سه برابر افزایش یافته که علاوه بر شناسایی و مداوای زودتر ۳۰ درصد تست ها، مثبت تشخیص داده می شود.

حقیقی با اشاره اینکه این آمارها نشان می دهد فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونایی در این استان بسیار کمرنگ تر شده است، افزود: این در حالی است تا یک‌ماه گذشته ۸۰ درصد پروتکل‌های این بیماری رعایت می شد که این میزان در کشور و استان کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از ترددهای بی مورد و استفاده از ماسک در تجمعات می تواند از ابتلا به بیماری پیشگیری کند و این موارد باید از سوی عموم مورد توجه قرار گیرد.

استاندار زنجان با اشاره به افزایش سه برابری تست های سرپایی بیماری کرونا در این استان  تاکید کرد: در صورت رعایت موارد و پروتکل های بهداشتی و اجتناب از تجمعات، شمار این نوع تست ها کاهش می یابد، در غیر اینصورت ۱۰۰ درصد روند صعوی خواهد یافت بطوری که طی ۲ هفته آینده باید منتظر خیز بیماری در استان بود.

این مسؤول با تاکید بر اینکه حضور افراد در مجالس ختم و برگزاری مراسم های عروسی غیرقانونی به ویژه در تالارها به افزایش سه برابری بیماری کرونا منجر شده است، گفت: هر فردی که نسبت به چنین کارهایی مبادرت می کند باید برخورد لازم انجام گیرد، چراکه بازگشایی چنین اماکنی شروط دارد.

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم عروسی در تالارها  بصورت مخفیانه به ابتلای افراد به بیماری کرونا منتهی شده و متخلفان باید در این خصوص پاسخگو باشند چرا که جان افراد را با خطر مواجه کرده اند و در این میان فعالیت هر واحد پرتجمع منوط به تاییدیه معاونت بهداشتی و اخذ تعهد کتبی است.

حقیقی افزود: در زمان حاضر نیز مبنای وضعیت قرمز بودن کرونا استانی نیست، بلکه شهرستانی لحاظ شده و در این ارتباط از فرمانداران شهرستانها شکایات و گلایه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در این خصوص چه اقداماتی را انجام داده اند و نتوانستند وضعیت را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس در مناطق عاری از بیماری امکانات لازم برای بازگشایی ها فراهم می شود اما در شهرستانهای با وضعیت قرمز محدودیت ها ایجاد خواهد شد و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و افزایش مسافرت های غیرضروری، حضور در مجالس ختم و یا عروسی شمار مبتلایان را افزایش می دهد.

استاندار زنجان ادامه داد: متاسفانه گردش افراد مثبت کرونایی در تجمعات و حتی خانواده ها زمینه ابتلای دیگران را فراهم  کرده و نباید افراد آلوده این بیماری را پنهان کنند بلکه به مداوای خود بپردازند تا مانع گسترش بیشتر آن شوند.

وی با تاکید براینکه عموم مردم به ویژه اصناف بیش از گذشته به رعایت پروتکل‌های بهداشت فردی پایبند باشند، گفت: استفاده از ماسک در مکان های شلوغ امری مهم و ضروری است.

این مسؤول ادامه داد: با اقدامات انجام گرفته وضعیت بیماری کرونا در طارم سفید شد که اکنون به زرد تقلیل یافته و شهرهای خرمدره  و زنجان نیز قرمز شده که نیاز به توجهات بیشتری دارد که این مهم در گرو مدیریت مناسب و همکاری مردم است.

وی اظهار داشت: برای بررسی و ساماندهی وضعیت بیماری کرونا معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار به همراه نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی استان به خرمدره، معاون عمرانی به طارم و مدیر کل سیاسی استانداری به خدابنده سفر و فرماندار زنجان و رییس دانشگاه استان نیز با تشکیل جلسه ای این مهم را بررسی می کنند.

حقیقی یادآورد شد: برای درمان این بیماری واکسن آن در دنیا بصورت علمی و دقیق تولید نشده و در صورت تحقق این مهم نیز همانند بیماری آنفلوانزا تعدادی واکسینه و برخی دیگر نیز مبتلا خواهند شد.

حقیقی بر لزوم همزیستی با بیماری کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی  تاکید و خاطرنشان کرد: بنابراین باید نکات بهداشتی در کنار فعالیت های اقتصادی و کارهای روزمره زندگی مورد توجه عموم باشد تا مشکلات اساسی ایجاد نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha