کد خبر: احتمال-افزایش-تعداد-مبتلایان-به-کووید19
۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کووید19 در هفته‌های آینده

دکتر داوود یادگاری نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اینکه نوع جهش یافته ویروس کووید 19هیچ فرقی با نوع قبلی این ویروس ندارد، اظهار کرد: خوشبختانه بررسی‌هایی که تاکنون در انگلستان انجام شده، متوجه شدند که این نوع جهش یافته ویروس کووید 19 از نظر علائم، شدت بیماری و همچنین عوارض بیماری با فرم معمولی فرقی ندارد.

وی افزود: نوع جهش یافته ویروس کووید 19 میزان انتقال آلودگی خیلی شدیدتری نسبت به فرم قبلی دارد. این نوع جهش یافته با تغییر ژنتیکی میزان انتشار این بیماری را بسیار افزایش داده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری بیان داشت: خوشبختانه تاکنون عوارض بیشتری از لحاظ بیماری ایجاد نکرده است.

احتمال افزایش تعداد مبتلایان

دکتر یادگاری نیا در پاسخ به این سوال که پیدا شدن موارد جدید نوع جهش یافته کووید 19 احتمال افزایش تعداد مبتلایان را در کشور افزایش می دهد یا خیر، گفت: اگر در مورد این نوع جهش یافته دقت نشود، احتمال افزایش تعداد مبتلایان وجود دارد.

مرزهای کشور باید کنترل شوند

وی ادامه داد: باید در مورد پروازها و همچنین سفرهای زمینی بسیار دقت شود چراکه اگر مرزها کنترل نشوند، ممکن است اپیدمی که در انگلستان رخ داده در کشور ما و دیگر کشورهای دنیا نیز رخ دهد. با سرعت مسافرت‌ها و ارتباطات سریعی که در دنیا وجود دارد، همه کشورها در معرض خطر بروز این بیماری هستند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: افرادی که در کشور شناسایی می شوند شدیدا باید قرنطینه شوند. همچنین افرادی که با این بیماران در تماس بودند هم باید قرنطینه شوند.

دکتر یادگاری نیا تصریح کرد: این بیماری باید بسیار جدی گرفته شود چراکه در صورت جدی نگرفتن این بیماری با یک همه گیری شدید رو به رو خواهیم شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به موضوعات مطرح شده مبنی بر احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 در هفته های آینده آیا این احتمال وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: تجربه نشان می‌دهد که در این مدت، چندین بار منحنی های این بیماری کم و زیاد شده است. تجربه یک سال گذشته تاکنون به ما آموخته که احتمال افزایش مجدد تعداد مبتلایان وجود دارد.

رعایت پروتکل های بهداشتی

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری گفت: تجربه نشان می دهد که هر موقع رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم کم شده است، دوباره شرایط برای افزایش همه گیری در کشور مساعد شده است.

دکتر یادگاری نیا ادامه داد: هر موقع میزان بیماری کاهش پیدا می کند به مرور عادی سازی در بین مردم ایجاد می شود و همین موضوع باعث می شود که در چند هفته آینده مجدد در معرض همه‌گیری این بیماری قرار بگیریم.

وی بیان کرد: هر زمان که مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، میزان انتشار بیماری بالا می رود و آمار مرگ و میر افزایش پیدا می کند.

مردم باید هشدارها را جدی بگیرند

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: دائم باید از طریق رسانه ها به مردم هشدار داده شود تا مردم تصور نکنند که با توجه به کاهش آمارها به راحتی می توانند به زندگی عادی خود برگردند و پروتکل ها را رعایت نکنند.

دکتر یادگاری نیا در پاسخ به این سوال که حال بیماران وخیم مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های کشور چگونه است، بیان داشت: حال تعدادی از بیمارها رو به بهبود است و حال برخی نیز وخیم تر شده است. ریسک مرگ و میر 5هزار نفری که در بیمارستان ها حال وخیمی دارند، بسیار بالا است. این بیماران ممکن است باقی مانده همه‌گیری های اخیر باشند.

وی گفت: اگرچه همه گیری کاهش پیدا کرده است اما کسانی که در بیمارستان ها زیر دستگاه قرار دارند ، بیمارانی هستند که به عوارض کووید 19 مبتلا شده اند و این میزان مرگ و میری که مطرح می شود نیز بیشتر مربوط به این گروه ها است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha