به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهدبهشتی، دکترمصطفی رضایی طاویرانی با اشاره به طرح های شاخص و تاثیرگذاردرحوزه کرونا اظهار کرد: شیوع و پایان هیچ بیماری به قطعیت مشخص نیست و بصورت مستمر زوایای تازه ای از ابعاد بیماری های مختلف به کمک پژوهش روشن می شود.

وی با بیان این که پژوهش و تحقیق درباره تمام بیماری ها حتی در مورد یک سرماخوردگی ساده به صورت مستمر در حال  به روز شدن است تاکید کرد: تمامی بیماری ها جنبه های تاریکی دارند که روز به روز با تحقیق و پژوهش راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه می شود، کرونا نیز به عنوان یک بیماری نوپدید از این قاعده مستثنی نیست.

مدیر پژوهش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با تاکید بر این که مهار کرونا با کمک پژوهشگران شدنی است افزود: کووید ۱۹ ویروسی نیست که در چندماه بتوان جزئیات آن را مشخص و بیماری را مهارکرد .

دکتر رضایی طاویرانی با بیان این که پژوهش حلقه به هم پیوسته ایست که که توسط مجموعه ای از محققان و تحقیقات به کاربردی شده و به ارائه خدمات باکیفیت تر ختم می شود از انجام بیش از ۴۰۰ پژوهش کاربردی توسط پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه مقابله با کرونا خبر داد.

این استاد دانشگاه  با اشاره به این که در روزهای ابتدایی شیوع اپیدمی کووید ۱۹ کشورها با بحران کمبود کیت های تشخیصی کرونا مواجه بود و راه تشخیصی مشخصی برای شناسایی بیماران وجود نداشت، از پژوهش بالینی و کاربردی محققان بر بالین بیماران برای شناسایی ویروس خبر دادوخاطرنشان کرد: تحقیقات زیادی در این زمینه انجام و روش های آزمایشگاهی و تشخیصی متنوعی توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت، که از مهمترین آن ها می توان به بررسی تصاویر سی تی اسکن و میزان درگیری  ریه در مبتلایان به کرونا اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  بررسی احتمال خطا در کیت های تشخیصی کرونا توسط پژوهشگران را به عنوان یکی دیگر از طرح های پژوهشی دانشگاه معرفی کرد و افزود: تنها بعد از چند ماه از گذشت اپیدمی، امروز کشور از نظر تشخیص این بیماری به مرزی از خودکفایی رسیده که بلافاصله می توان از ابتلا، عدم ابتلا و میزان درگیری با ویروس کرونا، در کمترین زمان ممکن آگاه  شد، بدون شک این دستاورد مهم را مرهون تحقیقات اثربخش پژوهشگران کشور و دانشگاه هستیم.

وی با اشاره به این که هر پژوهشی زیربنای پژوهش بعدی است، از اجرای ۴۰۰ طرح پژوهشی و انعقاد بیش از ۳۰۰ قرارداد پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبرداد.

دکتر طاویرانی در ادامه بررسی اثربخشی ترکیبات دارویی بر درمان کرونا و پلاسما درمانیرا از دیگر طرح‌های پژوهشی دانشگاه در بحران کرونا دانست و توضیح داد: اگر بسیاری از این پژوهش ها انجام نمی شد، همچنان داروهایی در پروتکل های درمانی قرار داشت و تجویز می شد که عوارض این داروها به مراتب از اثر بخشی آن بیشتر بود.

 بررسی آنتی بادی ها و تغییرات در کووید ۱۹، ارائه پیش بینی مدل هوشمند میزان مرگ در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مبتنی بر روش های داده کاوی و ارائه راهکارهای پیشگیری، بررسی میزان  سایتوکاین های التهابی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹درمقایسه با افراد سالم، توزیع جغرافیایی کرونا در سطح شهر تهران بر اساس تردد مبتلایان در سطح شهرو بررسی آثار روانی و اجتماعی بیماری را به عنوان برخی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه در موضوع کرونا معرفی کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات اساتید حوزه اپیدمیولوژیک دانشگاه گفت: در این تحقیقات مدل های اپیدمیولوژیک متنوعی بررسی شده، این پژوهش ها که مبتنی برشواهد و داده های علمی است به سیاست گذاران حوزه بهداشت و درمان کمک می کند تا با بررسی علمی و جامع این بیماری تصمیمات موثر تری را با هدف کنترل اپیدمی اتخاذ کنند.

دکتر طاویرانی با اشاره به این که تحقیقات کاربردی دربالاترین سطح علمی  در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام شده، تلاش های محققان، پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه را برای کاهش بار بیماری کرونا قابل تقدیر دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha