کد خبر: اجرای-برنامه-پیشگیری-از-ناهنجاری-های-ک
۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: در راستای اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی، اقدامات مرتبط با پیشگیری از ناهنجاری های کروموزمی جنین، سندرم داون و تریزومی ۱۳ و ۱۸ در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

این مقام مسوول در دانشگاه میزان بروز بیماری های کروموزمی را پنج در هزار تولد زنده عنوان کرد و افزود: در راس این بیماری ها، سندرم داوون (تریزومی ۲۱) قرار دارد و سندروم ادوارد (تریزومی ۱۸) و سندروم پاتو (تریزومی ۱۳) در رتبه های بعدی هستند.

او با بیان اینکه سالانه بیش از سه هزار مورد سندروم داون در کشور اتفاق می افتد، ادامه داد: امکان علمی و عملی پیشگیری از سندروم داون با توجه به روش های غربالگری به صرفه در مقابل هزینه سنگین اجتماعی و مراقبت های درمانی، یکی از مطالبات اصلی مادران باردار، خانواده ها و متخصصان زنان در نظام سلامت است.

معاون بهداشت دانشگاه بیان کرد: غربالگری سندروم داون، با توجه به در نظر گرفتن مسایل مهمی چون آموزش و مشاوره صحیح به ارائه دهنده و گیرنده خدمت و استانداردسازی فرآیندها که شامل تعیین استانداردها، چگونگی نظارت بر اجرای آنها، نظام جمع آوری داده های مربوط به غربالگری و تعیین ضوابط ارتباط بین سطوح مختلف نظام سلامت است، در عمل دچار اشکالات اساسی شده است.

دکتر همتی گفت: در همین راستا اداره ژنتیک وزارت بهداشت با همکاری اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، آزمایشگاه مرجع سلامت و گروه توسعه شبکه وزارت بهداشت برنامه ساماندهی پیشگیری از ناهنجاری کروموزمی جنین (سندروم داون و تریزومی های  ۱۳ و ۱۸) را تدوین و به دانشگاه های پایلوت در مرحله اول ابلاغ کرد.

او ادامه داد: پس از پایلوت برنامه در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، مازندران، تهران، شهید بهشتی، ایران، البرز، همدان، قزوین، مشهد، اصفهان و یزد در سال ۱۳۹۸ و اصلاح دستور العمل ها، در نشست وبیناری با حضور دکتر «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت و مدیران ارشد این معاونت، مقرر شد تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، در سال جاری برنامه را به صورت کامل اجرا کنند.

معاون بهداشت دانشگاه اشاره کرد: در استان فارس در سال گذشته و به جهت پایلوت برنامه، چهار جلسه کمیته ژنتیک سندرم داون تشکیل شد و زیرساخت های این برنامه شامل ممیزی آزمایشگاه های غربالگری، نام نویسی مراکز رادیولوژی، نام نویسی متخصصان زنان و زایمان متقاضی همکاری و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه متخصصان زنان و زایمان، متخصصان رادیولوژی و متخصصان علوم آزمایشگاهی انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha