کد خبر: اجازه-حضور-به-تفکر-جوان-بدهیم
۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۳۱
اجازه حضور به تفکر جوان بدهیم! /من دوست داشتم مدافع حرم شوم  ولی نشد!

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری سلامت، مهدی رحمانی از جوانان آینده دار عرصه های اقتصادی کشور است که در حوزه نانو فناوری است. او در سال جهش تولید، با عشق و علاقه ای ستودنی به ایران و ایرانی، تلاش می کند تا نام  و پرچم ایران را در جهان نانو فناوری به اهتزاز در آورد. گفت گوی ما را با این جوان خوش فکر بخوانید:

ابتدا یک بیوگرافی از خودتان بفرمائید؟

من مهدی رحمانی متولد سال ۶۳ در تهران هستم. دارای ۳ دکتری در رشته شیمی و ۲ دکتری در رشته مدیریت هستم و همچنین در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت پروفسورا در نانو فناوری شدم ! از سال ۹۳ در نانو فناوری صنعت رنگ، به منظور ایجاد قابلیت جدید در رنگ ها به کمک دانش نانو هستیم. ما با کنار هم قرار دادن شیمی پولیمر و مواد معدنی در واقع به دنبال ایجاد یک شاخه بین رشته ای هستیم. مانند بحث آنتی باکتریال و...

در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان:  یک رنگین نانو ساختار است که توانمندی در صادرات دانش بنیان به کشور چین آذربایجان و آلمان داشتیم. یکی از محصولات این شرکت که مبدل زنگ آهن است با برند نانو تکفو در حال تولید آن هستیم که محصول اصلی این شرکت  مبدل زنگ آهن است. و برای صنعت ساختمان سبد کالا ایجاد کردیم.و تمام محصولات نانو فناوری هست وهیچ محصول معمولی نداریم. بیش از صد پروژه ملی و دخلی زیادی از جمله نیروگاه اتمی بوشهررا انجام دادیم .برای کشورهای عراق عمان پاکستان زینباوه تانزانیا مکزیک کانادا اتریش فنلاند و اخیراً اسپانیا پروژه گرفتیم. در تلاش هستیم که دانش ایرانی را که نتیجه زحمت یک گروه جوان و محقق و تحصیل کرده ایرانی هست را ضمن این که در بازار داخلی گسترش بدهیم در مقیاس جهانی هم به آن توجه کنیم و با نگاه صادرات دانش و ارز آوری در حال تلاش هستیم.

*این صنعت را خودتان اختراع کردید یا از کشور های دیگر کپی کردید؟

خیر در واقع کار ما با پرسش هایی پیرامون صنایع و رنگ شروع شد. بنده با نگاه نانو به حل آن فکر کردم. مثلا بحث عفونت بیمارستانی که سالانه ۳۰ هزار نفر را به کام مرگ می کشاند. و برای ما جای سوال بود که علت این نوع عفونت چیست پس تصمیم گرفتیم برای حل آن راهی بیابیم. و بعد از تلاش آنتی باکتریال متولد شد این رنگ بر روی سطوح زده می شود و باکتری ها را در بیمارستان از بین می برد. یا همان جریان پهباد که توسط کشور ما گرفته شد به فکر افتادیم که پهباد ما در هیچ جایی گرفته نشود. ما توانستیم رنگ ضد رادار درست کنیم که امواج الکترومغناطیس را تقریبا صد درصد خنثی می کند. و رنگ ضد زنگ زدگی ایجاد کردیم که درآزمایشگاهی درکانادا در برابر هزار ساعت سالتسفری و صفر درصد زنگ زدگی، یعنی ده سال در شرایط خورنده بدون آسیب است‌. و در چالشهایی که موفق به ایجاد اختراعات موفقی شدیم که تعدادی از آن ها علاوه بر اینکه در ایران ثبت شده است  در کشور های دیگر چون سوئیس هم ثبت شده است. تقریبا همه محصولات ما نوآورانه بوده است که توانستیم ثبت کنیم. این دانش و راه دست یابی به آن کاملا ایرانی بوده است.

*در مورد کارها و پروژه های دیگرتان  توضیحاتی بدهید.

 ما رنگ خود تمیز شونده و اکسیژن ساز هم داریم. که در زمان آلودگی هوای نمای کامپوزیت ساختمان را از تغییر رنگ حفظ می کند. و برای رفع زنگ زدگی هم که درخواست کشور چین از ما بود توانستیم مبدل زنگ آهن را اختراع کنیم که حتی نیازی به پاک کردن زنگ اولیه ندارد. و مثلا آزاد راه تهران شمال به مساحت ۶۰ کیلومتر رنگ های دیواره تونل با چند ویژگی یک این که ضد خش هست دوم اینکه آلودگی روی آن قرار نمی گیرد که بعد از تعداد زیادی تائیدیه توسط ما انجام گرفت. همانطورهم برای اتاق مادر و کودک موفق به ساخت یک رنگ آنتی باکتریال معطر شدیم. این رنگ هم در خانه قابل استفاده است.

*در حال حاظر چالش شما چیست؟

اول قبولاندن محصول جدید به بازار سنتی است. که مشقت اصلی ما محسوب می شود و در مرحله دوم بازار صادرات به لحاظ استراتژیک است. چون ارزش پول کشور ما بسیار کم است به طوری که با کیفیت ترین رنگ ما از بدترین رنگ کشورهای همسایه از لحاظ پولی پایین تر است. چون کشورهای همسایه تحت تاثیر تحریم های علیه ما دچار محدودیت در روابط با ما هستند. ان شاءالله سال ۹۹ سبد کالای ما بیش از ۲۰ محصول خواهد داشت.

*اختراع جدید ندارید ؟

دو محصول  آنتی باکتریال و پایه سیمان و یک دستگاه برای نانو ذرات که در حال داوری هستند.

*انگیزه و هدف شما از این کار چیست؟

قبلا در دانشگاه بیشتر کار علمی تحقیقاتی می کردیم. ولی در قسمت اداری می دیدیم مدیریت متاسفانه هیچ نگاهی به نوآوری ندارد و از درخواست های ما به عنوان چگ نویس استفاده می کند ترجیح دادیم خودمان ایده هایمان را به محصولات بسیار ارزان و مناسب تبدیل کنیم و به دست مشتری برسانیم. و سعی می کنیم با علم صحبت کنیم و در کیفیت و قیمت رقابتی باشیم. این مطالب در واقع نصایح رهبری هستند که ما دیدار با ایشان داشتیم. و فرمودند که محصولات خود را به مردم معرفی کنید و بگذارید مردم بدانند چه محصولاتی تولید کرده اید.

 از سال ۹۵ به بعد بیش از ۵۰ نمایشگاه داخل و خارج شرکت کرده ایم و کما کان شرکت خواهیم کرد. تلاش می کنیم پیشرو باشیم چون در این زمینه با ادعا و موفق هستیم و دانش خود را خواهیم فروخت طوری که در چین فروختیم. و این که نخواهیم از کشور دیگر دانش بخریم. این برای کشور ما بسیار ارزشمند است. چون دنبال پویایی هستیم. چون کشور به صنعت احتیاج دارد. و ان شاءالله در مسیر درست قدم برمی داریم. و می خواهیم کشور ما در این زمینه موفق ترین باشد مثلا در جاهایی که مردم دچار آسیب هایی می شوند ما هم می توانیم سهم خود را ادا کنیم. در مورد پرسنل هم این طور هستم که وظیفه خود را به خوبی ادا کنم.  و در حال بزرگتر کردن ابعاد کاری خود هستیم.

*این استعداد (اختراع ) که خداوند به شما عطا کرده است، باعث نشده است شما به خودتان مغرور شوید؟

 دست آورد هایی که داریم در نتیجه زحمت بوده است. مسیری که بچه های دهه ۶۰ طی کرده اند بسیار سخت بوده است بطوری که شاید نسل های آینده بخاطر مشقت های ما تعجب کنند. خیلی از دوستان بخاطر سختی های راه، من جمله عدم بازار کار کنار کشیدند.در صورتی که اگر ادامه می دادند قطعا می درخشیدند. بنابراین من اصلا متوجه کلمه غرور نیستم. چون بیشتر این مسیر طی شده را بخاطر پدر و مادر طی کردم. زیرا هیجان آن ها از موفقعیت من بیشتر باعث هیجان و فعالیت من می شود. ولی سعی می کنیم سلبریتی وار نباشیم. که همه دنبال گرفتن امضا باشند.

*وقتی می بینید که مفید هستید چه حسی دارید؟

شاید گفتن این مطلب لازم نباشد اما زمانی که در یک کار به موفقعیت می رسیم، گریه می کنم! مانند یک مادر وقتی فرزندش به دنیا می آید این حس خلق کردن را داریم. که هیچ لذتی با آن برابری نمی کند. گرچه این مسیر پر از سختی است.  چون حس و حال خوبی به شخص می دهد و بازخورد خوبی از  خانواده و اطرافیان  پدیدار می شود . پارسال در دیدار مقام معظم رهبری وقتی آقا معرفی  دستاورد های ما را دیدند خطاب به باقی فرمودید این طورچیز هایی بسازید وقتی شخص اول مملکت تعریف می کند یعنی عالی. العان انگشتر ایشان دست من است. و این سومین یادگاری ایشان به من است. بنده با آدمهای مهم و بزرگی در دنیا ملاقات داشته ام. وقتی با این افراد صحبت می کنیم تازه متوجه برتری خود می شویم. اما ما نفرات انتخاب شده برتر رشته مختلف علمی متوجه شدیم، ایشان از تمام علوم خبر داشتند و حتی بهتر از ما از فعالیت های ما آگاهی علمی داشتند کسی با سن ۷۰ سال  با این همه مشغله سیاسی از تمام مباحث علمی با خبر است. وقتی من از نانو حرف می زدم ایشان بهتر از من نانو اطلاع داشتند. ایشان در اوج سادگی ابهت خاصی دارند و این را در محضر ایشان فهمیدم. و حتی اطلاعات ایشان باعث ایجاد انگیزه های علمی جدید در ما شد. در واقع می خواهم بگویم مانند ایشان در دنیا نداریم. و بنده کلی از بیانات ایشان استفاده کردم. ای جا پی بردم وقتی در کربلا در برابر حرف های امام حسین (ع) هلهله می کردند علتش خوردن مال حرام بود که حرف حق نمی شنیدند حکایت العان کشور ماست‌. بنده برای نمایندگی مجلس چند بار نوشتم ولی با تهدید چند باره تماس تلفنی انصراف دادم.

*شما کشورهای زیادی رفتید بخاطر نخبه بودن شما بوده، پیشنهادی برای رفتن به خارج از کشور داشتید؟ 

بهمن ۹۵ ما نمایشگاه نانو توکیو بودیم  دو نفر از هموطنان عزیزمان آقای دکتر اهوازی از دانشگاه آلبرتا ادمونتون ، دکتر والا نژاد دانشگاه ناکازاکی ژاپن که مسئول جذب تیم برای دانشگاه بودند. بنده از هر دو دانشگاه دعوت نامه داشتم. اما به چند دلیل عمده نرفتم، یکی برای اینکه به خانواده وابستگی دارم دوم این که فکر می کنم این جا خیلی فضا برای کار کردن هست‌ و سوم این که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ما اینجا باید به فکر آباد کردن باشیم  به فکر بالا بردن پرچم این جا باشیم  بتوانیم برای چند نفر کار پیدا کنیم‌. آن موقع می توانم بگویم وظیفه خود را انجام دادم العان این تصور را ندارم که انجام وظیفه کرده ام.ما مردم در شرایط یکسان هستیم. اگر قرار بود کنار بکشم العان موفق نبودم. عنایت خدا هم همیشه شامل حال ما بوده است‌

*الان  چه آرزویی دارید؟

من دوست داشتم مدافع حرم شوم  ولی نشد! چون از لحاظ مادی به همه آرزوهایم رسیدم.

*آینده ی اقتصاد کشور را چطور می بینید؟

 ان شاءالله نفت که تمام شود ما کشور پیشرفته ای خواهیم داشت. آن زمان صنعت خود را نشان خواهد داد. العان برای بهای هر چیز ما نفت داریم. ولی آن زمان نگاه به داخل با اهداف خارجی به وجود خواهد آمد. شاید این اتفاق به زودی نباشد العان که تحریم ها بیشتر شده اوضاع صنعت بهتر است چون واردات کمتر شده است.

*ده سال آینده آقای مهدی رحمانی در چه جایگاهی قرار دارد؟

هدف من این است ده سال آینده در چند کشور خط تولید داشته باشیم. تفاهم نامه هایی هم امضا کردیم. قطعا نانو فناوری ایرانی در منطقه خاورمیانه حرف برای گفتن دارد. قطعا در کشور دوستان توانمندی هستند که ان شاءالله در آینده صادر کننده باشیم.

*اسم فرزندانتان چیست؟

پسرم محمد پارسا ۸ ساله و دخترم جانا ۲سال و نیم دارد.

*اگر روزی بخواهند راه شما را طی کنند کمک می کنید؟

قطعا هم کمک می کنم و هم نصیحت می کنم و هم به فرزندان دیگر این مرزو بوم حتما تاکید دارم یک مسیر علمی را طی کنند. به هر حال ما وظایفی در برابر دیگران داریم. و می خواهم که همه از فرصت ها استفاده کنند. قطعا نتیجه زیباتری دارد.

*علم بهتر است یا ثروت؟

علمی که ثروت آفرین نباشد به درد نمی خورد. درواقع جمله به این صورت زیبا می شود که بگوییم ازعلم چطور به ثروت می رسیم. این دو از هم جدا نیست. می توان با این ثروت به جامعه خدمات علمی هم داشت.

*چه پیامی یا توصیه ای به جوانان دارید؟

اول این که از لحاظ علمی به روز باشید. دوم کار تیمی نه گروهی،  را با هدف مشخص یاد بگیریم و به اندازه خودمان کار کنیم. سوم هم توجه به استعداد است، خداوند کسی را بدون استعداد خلق نکرده است. در واقع برای کار کردن و دست یابی به موفقعیت باید هزینه کرد. هر جا این سه مورد بود موفقعیت بوده است. در هر برهه ای استعداد ها درآن برهه فعالیت می کنند. در دوره انقلاب و جنگ به آن صورت که افرادی مانند صیاد شیرازی و سردار سلیمانی و تهرانی مقدم وهمت و چمران و ستاری که نامبروان دوران خود بودند و العان هم برهه به صورت دیگر به ایفای نقش نیاز دارد. و العان باید این استعداد ها در این دوره شناسایی شود. تا بتوانیم بر بلندای دنیا بایستیم. العان ما درگیر مدیران پیر هستیم. باید اجازه حضور تفکر جوان بدهیم. این که ما مدعی باشیم در جاهای دیگر دنیا هیچ کم توجهی از مدیران دیده نمی شود کاملا اشتباه است. و ما نباید اجازه دهیم ما را به کشورمان سرد کنند.

*سوالی هست که بنده نپرسیده باشم ولی برای شما جالب باشد؟

خیر گفت و گو جالبی بود.

 

گفت و گو : مریم احمدی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha