کد خبر: اتمام-فاز-اول-تست-انسانی-نخستین-واکسن-ا
۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۵۰
اتمام فاز اول تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا؛ هفته آینده
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رییسی، در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر و تشریح اقدامات حوزه بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بیان کرد: با اطمینان می توانم بگویم که درحال حاضر، خوشبختانه به اغلب اهدافی که برای حوزه سلامت در اول انقلاب ترسیم شده بود، دسترسی یافته ایم؛ این موضوع با اعداد و ارقام و شاخص ها قابل بیان است. به طوری که قبل از انقلاب میزان مرگ و میرها در حوزه اطفال و کودکان زیر یک سال بیش از ۲۵۰ مرگ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بود که این عدد اکنون به زیر ۹ رسیده است. میزان مرگ و میر مادران باردار در هر ۱۰۰ هزار نفر بالای ۳۰۰ بود که اکنون به ۱۸.۷ رسیده است.
دسترسی 95 درصدی مردم به آب سالم
وی افزود: یکی از شاخص هایی که بسیار عالی است، دسترسی به آب سالم و آب آشامیدنی سالم است که اکنون بالای ۹۵ درصد جمعیت کشور به آب سالم دسترسی دارند. در زمینه زیرساخت های حوزه بهداشت نیز باید بگویم که به جرات می توان گفت در کل کشور هیچ روستایی ندارید که هزار نفر جمعیت داشته باشد، اما خانه بهداشت نداشته باشد. این موضوع برای کشوری با جمعیت ۸۳ میلیون نفری و با این وسعت، بسیار ارزنده است.
دکتر رییسی ادامه داد: سواد سلامت مردم و توسعه بهداشت و درمان در سطح کشور نیز به همین صورت است. در وضعیت اخیری که برای دنیا در بحث کرونا اتفاق افتاد، مشاهده کردید که زیرساخت های مناسبی که در سطح کشور و به برکت انقلاب ایجاد شد، چقدر توانست در مهار بیماری از سطح روستا تا شهر به ما کمک کند و اقدامات ارزنده ای انجام شد.
افتتاح۹۰۰ مرکز بهداشت تا اردیبهشت ۱۴۰۰ 
وی به اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در هفت سال گذشته و در قالب طرح تحول نظام سلامت اقدامات خوبی شروع شد؛ به ویژه در زمینه نوسازی، بازسازی و احداث و تکمیل شبکه بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفت و طی دو سال گذشته حدود ۳هزار و ۵۷۶ پروژه به بهرداری رسیده و ۳۷۸ پروژه در روستاها و مناطق محروم آماده بهره برداری است و تا اردیبهشت ماه حدودا ۹۰۰ مرکز بهداشت دیگر به بهره برداری و افتتاح خواهد رسید و به این ترتیب اکثر روستاهایمان دارای مراکز بهداشتی است.
فعالیت ۱۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت سلامت روان
دکتر رییسی گفت: توسعه بهداشت در سطح شهرها یکی از قدامات مهم در طی چند سال گذشته بود و در این راستا بیش از ۲۴ هزار مراقب سلامت به نظام شبکه اضافه شد. همچنین ۱۴۴۰ کارشناس تغذیه و۱۶۰۰ نفر کارشناس بهداشت سلامت روان اضافه کردیم که جزو دستاوردهای ارزشمندی است که اتفاق افتاد.
وی با اشاره به طرح ملی غربالگری فشارخون در سال گذشته و نتایج آن افزود: اکنون هم طرح شهید قاسم سلیمانی برای مدیریت کرونا از دستاوردهاست. در مجموع به برکت انقلاب در حوزه بهداشت و درمان رشد چشمگیری داشتیم؛ به طوری که اکنون نیاز نیست کسی به دلیل اقدامات بهداشت و درمان به خارج از کشور مراجعه کند.
توضیحات معاون بهداشت در مورد ساخت واکسن، از آزمایشگاه تا انسان
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شفاف ‌سازی درباره واردات واکسن کرونا، بیان کرد: در ابتدا جمله ای از رهبری بیان می کنم، ایشان فرمودند که هر موقع از مسئولین و ستاد ملی حرف واحد، قاطع و محکم گفته شد، همه مردم اعتماد کردند و انجام دادند، اما هر موقع که تناقض گویی بود و تزلزلی وجود داشت، مردم اعتماد نمی ‌کنند. این حرف بسیار درستی است و در مدیریت بحران اصل است که یک فرماندهی واحد و مقتدر وجود داشته باشد که ستاد کروناست و حرف قاطع و علمی بزند و در این صورت مردم اعتماد می ‌کنند. مردم حق دارند نگران باشند. مردم دنیا نگرانند. مرگ و میر بیماری در دنیا بالاست و ببینید که آمریکا، انگلیس و کشورهای دیگر به چه وضعیتی افتاده اند. نخست وزیر انگلیس دیروز پشت تریبون عذرخواهی کرد که میزان مرگ‌ هایشان از ۱۰۰ هزار نفر گذشت و نتوانستند کاری کنند. در حالیکه در سال قبل انگلیس اعلام کرد که حداکثر تعدادی که در انگلیس تا پایان کرونا جان می بازند، ۲۰ هزار نفر است، اما اکنون میزان مرگ‌ هایشان متاسفانه از ۱۰۰ هزار نفر گذشت. در فرانسه تقریبا آی سی یو ها پر شده است. در آمریکایی که قبل از شناسایی ویروس در کشورشان، مرتبا کشور ما را مورد هجمه قرار ‌داد، اما الان ببینید که به چه وضعیتی رسیده و تعداد مرگ شان از ۴۵۰۰ نفر هم گذشته است.
وی افزود: در زمینه واکسن می ‌دانید که یک فاز آزمایشگاهی داریم که ماده موثره را در لوله آزمایشگاه بررسی می ‌کنند. بعد آن را فرموله کرده و وارد پری کیلینیکال می ‌شوند که همان فاز صفر است و در این فاز روی حیوانات آزمایش می‌ کنند. بعد از اینکه دیدند روی حیوان موثر است و حیوان را از بین نبرد، در فاز یک تعداد معدودی انسان آزمایش می کنند و هدفش این است که آیا واکسن ایمن است و عارضه جانبی روی انسان ایجاد می کند یا خیر. در فاز یک خیلی دنبال اثربخشی نیستند، بلکه صرفا دنبال این هستند که آیا روی انسان واکنش بدی نشان می ‌دهد یا خیر؟. در ابتدا هم دوز کم تزریق می‌ کنند و اگر مشکلی ایجاد نکرد، دوز را بالاتر می ‌برند و بعد تولید آنتی بادی را می‌ سنجند و تا جایی دوز را بالا می ‌برند که آنتی بادی به میزان قابل قبولی تولید شود و در این صورت دوز واکسن را پیدا می‌ کنند.
دکتر رییسی ادامه داد: بعد از آن در فاز دوم می ‌روند سراغ اینکه روی تعداد بیشتری آزمایش کرده و هم اثربخشی و هم ایمنی آن را روی تعداد بیشتری از افراد آزمایش کنند. فاز سوم روی تعداد بسیار زیادی از افراد انجام می ‌شود و بررسی می ‌کنند که آیا موثر بوده یا خیر، چقدر آنتی بادی تولید شده و در کنار آن هم روی تعدادی آب مقطر می‌ زنند که بتوانند وضعیت را مقایسه کنند.
وی اظهار کرد: در عین حال یک فاز هم به اسم فاز چهارم داریم که فاز پست مارکتینگ است که این فاز بین سه تا ۵ سال طول می ‌کشد و گاهی تا هشت سال طول می ‌کشد که آیا این واکسن در مدت زمان بیشتر اثرات یا عوارض دیگری دارد که بعد از ۵ سال خودش را نشان دهد یا خیر؟. این وابسته به زمان است و نمی ‌توان آن را کوتاه کرد.
حذف فاز چهار تست انسانی و مجوز اضطراری برای واکسن کرونا
دکتر رییسی تصریح کرد: بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که کرونا دارد افراد زیادی را از بین می رود و در این یکسال بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزارنفر از بین رفته ‌اند. بنابراین تا فاز سه را مجوز اضطراری می ‌دهیم. هنوز هیچ واکسنی در دنیا فاز چهارم را نگذرانده است؛ زیرا زمان آن نرسیده است که فاز چهارم را بگذرانند. بنابراین هیچ واکسنی در دنیا فاز چهارم را نگذرانده است. هیچ جوجه ای هم تا ۴۵ روزه نشود، مرغ نمی ‌شود.  بنابراین هیچ واکسنی در دنیا فاز چهارم را نگذرانده است.
وی تاکید کرد: واکسن‌ هایی مانند واکسن فایزر هم که مجوز گرفته اند، مجوز EUL دریافت کرده است. یعنی فاز استفاده اضطراری. زیرا در این شرایط چاره ‌ای نیست و اگر این کار را نکنند، خیلی‌ ها از بین می روند. باید توجه کرد که حداقل الزاماتی که یک واکسن باید داشته باشد؛ واکسنی است که فاز اولش را گذرانده باشد و مدارکش موجود و منتشر شده باشد. به همین دلیل در فاز یک می ‌گویند که روی ۵۰ نفر آزمایش کرده و ۲۰ نفرشان پلاسیبو (دارونما) دریافت کرده و این دو گروه را مقایسه می ‌کنند. زیرا مثلا می‌ گویند بعد از تزریق واکسن در گروهی که واکسن گرفتند دو نفر سردرد گرفتند حال در آن گروه هم که آب مقطر گرفتند هم این نشانه وجود داشته است. بنابراین اثرات جانبی بررسی و مقایسه می ‌شود. بعد هم یک گروه مستقل مستندات را بررسی کرده و بر اساس استانداردها به آنها مجوز شروع فاز دوم را می‌دهد.
اتمام فاز اول تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا؛ هفته آینده
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام تا هفته آینده فاز اولش تمام می شود و گروه مستقل همه مدارک را بررسی کرده و بر اساس استانداردهایی که این واکسن باید پاس کند و در صورتی که پاس کرده باشد، به آنها اجازه می‌دهد که فاز دوم را آغاز کنند.
همه واکسن های کرونای دنیا تا فاز سه جلو رفته اند 
دکتر رییسی عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت اجازه داده که به دلیل وضعیت اضطراری، کمپانی‌ها فاز یک و دو یا دو و سه را باهم ادغام کنند که زمان کوتاه ‌تر شود. در عین حال در دنیا هم می‌ بینیم که واکسن‌ هایی که تزریق می ‌شوند، از فاز یک هستند تا سه. به عنوان مثال کشورهایی مانند امارات در فاز یک کیلینیکال ترایال سینوفارم واکسن چینی شرکت کرد، فاز دو و سه هم مشارکت داشت و الان هم که فاز سه تمام شده، دارند واکسن را تزریق می‌ کنند. در عین حال گاهی بازی رسانه ‌ای غرب به گونه ‌ای است و طوری عنوان می کنند که انگار مثلا واکسن فایزر فاز چهار را هم گذرانده، درحالیکه نگذرانده است. زیرا از عمر تولید واکسن هنوز سه ماه هم نگذشته است. بنابراین هنوز ۵ سال نشده که فاز چهار را بگذرانیم. نکته دیگر این است که واکسن هایی که در دنیا تزریق می ‌شود، یا در فاز سوم هستند یا دارند می گذرانند یا گذراندند و گزارش آن درآمده است. هیچ واکسنی بالاتر از این فاز نیست.
مستندات واکسن روسی کرونا در مجله لنست
وی درخصوص اظهاراتی که درباره واکسن شده و تقابل میان وزارت بهداشت و نظام پزشکی، تصریح کرد: واقعیت این است که تقابلی با نظام پزشکی وجود ندارد، آنها همکاران ما هستند و مطمئنا دلسوزند و نکات علمی دارند که مطرح می‌کنند، اما با این توضیحی که من دادم باید مستندات در اختیار باشد تا آن را بخوانند. اگر خواندند و به این نتیجه رسیدند، یک موضوع دیگر است، اما اگر حرفشان این است که مستندات را در اختیار بگذارید، حرف درستی است و باید مستندات را در اختیار گذاشت. البته مستندات فاز یک همین واکسن روسی کرونا در مجله لنست چاپ شده است. یعنی می ‌توان اثربخشی و ایمن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد.
سازمان غذا و دارو؛ مرجع رسمی تایید یا رد واکسن
وی گفت: در عین حال باید به این توجه کرد که مرجع تایید واکسن کجاست. مرجع تایید واکسن، سازمان‌ های غذا و داروی هر کشور هستند. سازمان غذا و داروی کشور ما جزو سازمان‌ هایی است که این اختیار را دارد که یک واکسن را تایید یا رد کند. اگر واکسنی وارد شده و سازمان غذا و دارو تاییدیه دهد، مورد قبول است. بنابراین مرجع رسمی تایید واکسن، سازمان غذا و دارو است.
حرف واحد زده شود تا مردم نگران نشوند
دکتر رییسی افزود: بنابراین اگر کسی نقطه نظراتی در مورد واکسن دارد، باید مستندات را در اختیار داشته باشند و سپس نظر دهد. به هر حال باید حرف واحد زده شود و مردم دچار نگرانی نشوند. اگر قرار باشد حرف‌ های متفاوتی زده شود، مشکل ایجاد می ‌شود.
بیشترین تمرکز ما روی واکسن داخلی است
وی با بیان اینکه بیشترین تمرکز ما روی واکسن داخلی است، گفت: گرچه داریم اقدام می کنیم برای افراد آسیب پذیر از واکسن خارجی هم استفاده کنیم. اما بدانید که اگر همین ماسکی که استفاده می ‌کنیم را خودمان تولید نمی ‌کردیم، هیچ کس به ما ماسک نمی ‌داد. این را دیدیم. منتظرند که ما نیاز به چیزی داشته باشیم و همان را قطع کنند. یکی از صحبت‌ های مقام معظم رهبری اخیرا این نکته بود که فرمودند درست است که اگر تحریم ‌ها برداشته شود، خیلی خوب است، اما یکی از راه‌ های مبارزه این است که خودمان قوی شویم. اگر در هر زمینه ای قوی شویم، خوب است. اگر خودمان تولید نمی‌ کردیم، مطمئن باشید از ما دریغ می کردند. به طوری که دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن ‌ساز را هم خودمان ساختیم. بحث واکسن هم همین است اگر برای تولید آن دست به کار نشده بودیم، فکر می ‌کنید به راحتی واکسن در اختیار ما قرار می دادند؟
وی ادامه داد: در عین حال دنیا که بیش  از ۷ میلیارد و نیم جمعیت دارد، اما کل واکسن تا نیمه ۲۰۲۱ حدود دو میلیارد است و سازمان ملل ابراز نگرانی کرده که بی عدالتی در توزیع واکسن اتفاق می افتد؛ به طوری که کشورهای ثروتمند در حجم زیاد دارند واکسن می زنند و بقیه کشورها واکسن ندارند. آمریکا دو میلیارد و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خریده است با اینکه خودش هم تولید می کند. کشورهای واکسن ساز هم که عمدتا دولتی نیستند و خصوصی هستند و شرکت خصوصی واکسن را به کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و اروپا و یا کشورهای عربی، دو دستی تقدیم می کنند و پولش را هم می‌ گیرند. اما ما وقتی پول هم می دهیم واکسن نمی ‌دهند.
برنامه ریزی برای ورود ۳ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور تا پایان سال 99
دکتر رییسی افزود: برنامه ما این است که تا قبل از پایان سال حدود سه میلیون دوز واکسن به ما برسد و با این میزان می توانیم افراد آسیب پذیر را واکسینه کنیم. واکسن‌ ها دو دوز دارند و یک ماه بعد باید دوز بعدی را بزنیم.
تا چند هفته دیگر واکسن ها از کووکس، هند، چین و روسیه می رسد
وی ادامه داد: از کووکس، هند، چین و روسیه واکسن سفارش دادیم. بنابراین، یک سبد واکسن داریم و اینطور نیست که یک واکسن باشد. متاسفانه روی این مانور می ‌دهند که یک واکسن می‌ آوریم و همین است و تمام. مطمئن باشید چند هفته دیگر از جاهای مختلف واکسن به دستمان می رسد که می توانیم افراد آسیب پذیر را تحت پوشش دهیم و بعد هم سراغ واکسن داخلی رویم.
نانوایی ها رتبه یک تخلف در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی
دکتر رییسی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در نانوایی ‌ها، گفت: نانوایی ‌ها رتبه یک تخلف در ارتباط با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی را دارند و بیشترین تذکر را داده ایم، اما اقدام عملی که کردیم که این موضوع را در این هفته هم در ستاد ملی هم ارائه کردم، این بود که طی یک هفته ۲۲۰۹ نانوایی به مرجع قضایی معرفی کردیم که آمار از  یک تا هشت بهمن ماه بوده است. منتها ساختاری که داریم به طوری است که نانوایی سنتی هنوز در کشور طرفدار زیادی دارد و نانوایی ها صنعتی نشده ‌اند. نانوایی صنعتی را می شود کنترل کرد، اما سنتی را نمی توان کنترل کرد. هفتگی ۲۲۰۰ نانوایی را داریم به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم، اما سرجمع اتفاقی نمی افتد؛ یک مدت پلمب می شوند و نهایتا باز می شوند. در زمینه پروتکل ‌ها باید گفت که رعایت پروتکل‌ ها به دو شکل وجود دارد؛ یکی افرادی که داخل نانوایی کار می کنند که البته به دلیل گرمای داخل شرایط سختی دارند و یک قسمت هم بیرون نانوایی است که فاصله رعایت نمی‌شود. نکته دیگر که در نانوایی‌ها هنوز جزو مشکلاتمان است، بحث گرفتن پول است. یعنی به جای اینکه از کارت استفاده شود، هنوز پول می ‌گیرند و برخی‌ها هم دستکش می‌ پوشند که بدترین کار است. زیرا با دستکش دستش را به همه جا می زند و بعد هم با همان نان تحویل می دهد. واقعا درباره نانوایی‌ها مشکل داریم، اما اینکه هفته ای ۲۲۰۰ نانوایی را هم به مرجع قضایی تحویل دهیم، واقعا کم نیست.
هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم
وی درخصوص محدودیت های ترددهای بین ‌شهری نیز بیان کرد: خوشبختانه با همتی که همه مردم انجام دادند، در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم که دستاورد بزرگی است. در حالیکه یکم آذر ۱۶۰ شهر قرمز داشتیم. اکنون شهر قرمز نداریم و ۱۸ شهر نارنجی داریم که ۱۵ مورد از آنها مربوط به مازندارن و سه مورد مربوط به گیلان است. همچنین ۱۲۴ شهرمان زرد است و ۳۰۶ شهرمان آبی است.
خیز کرونا در قشم، بندرلنگه و جاسک
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ارتباط زیاد و مستقیمی با شیوع بیماری دارد، بحث ترددهاست. دو هفته پیش تذکری درباره قشم دادیم و در حال حاضر یکی از شهرهایی که پیک زده قشم، بندر لنگه و جاسک است که بیماری در آن‌ها خیز برداشته است. قبلا تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بود که الان آن را به شهرهای زرد هم تعمیم دادیم. البته درباره شهرهای آبی این منع تردد وجود ندارد. البته منع تردد شبانه ازساعت ۹ شب تا سه صبح در تمام شهرهای ایران وجود دارد. در شهرهای زرد هم بیشتر شهرهایی است که مسافرپذیرند و می ‌توانند دچار مشکل شده و منجر به شیوع بیماری شوند.
لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر/ رعایت نشود، جشنواره را می بندیم
دکتر رییسی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری در پاسخ به سوال درباره برخی پروتکل ‌شکنی ‌ها در جشنواره فجر، تصریح کرد: هشدار قاطعانه ‌ای دادیم و اعلام کردم که اگر پروتکل ‌ها را رعایت نکنید، جشنواره را می‌ بندیم و واقعا پای این حرف ایستاده ‌ایم. اعلام کردیم که بازدیدهای جدی و قاطعانه انجام دهند و اگر پروتکل‌ شکنی ببینیم، جشنواره در هر مرحله ‌ای که باشد، آن را می ‌بندیم.
وی تاکید کرد: به هر حال ما ابتدا زیر بار برگزاری نمی ‌رفتیم اما دوستان تعهدات بسیار سفت و سختی دادند از جمله اینکه گفتیم اولا حتما یک نفر کارشناس بهداشت محیط حرفه ای در محل برگزاری حضور دائم داشته باشد که این اقدام انجام نشده بود، دوما اینکه کد ملی افرادی که می خواهند وارد شوند باید به سامانه ماسک وصل باشد که بررسی شود آیا این افراد کرونا مثبت هستند یا خیر و اگر مثبت بودند به محل راه داده نشوند که ظاهرا پریروز این اقدام هم انجام نشده بود.
دکتر رییسی گفت: اقدام سوم هم این بود که یکسری تصاویر دیدیم که افراد و به ویژه عکاسان بسیار جمع شده بودند و فاصله گذاری رعایت نشده بود. بر این اساس اعلام کردیم که واقعا اگر رعایت نکنند، در هر مرحله ای باشد جشنواره را قطع می ‌کنیم و اجازه نمی ‌دهیم با پروتکل ‌شکنی پیش رود.
وی افزود: به هر حال تاکنون این همه مراسم فرهنگی، مذهبی و ملی را تعطیل کردیم و نمی توان به یکباره بدون رعایت پروتکل ها اقدام کنند که ظلم است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص محدودیت‌ های احتمالی در آستانه نوروز، عنوان کرد: یک واقعیت این است که یکسال است که مردم واقعا سخت ‌گیری زیادی داشتند و مسافرت و تفریحی نداشتند. ما اینگونه پیش ‌بینی کردیم که اگر بتوانیم یکسری تمهیداتی را بیندیشیم و پروتکل ‌هایی رعایت شود خوب است. به عنوان مثال در هتل‌ ها که واقعا به خوبی رعایت می‌ کنند. هم در بحث سرو غذا و هم اتاق‌ ها طبق بررسی‌ ها به خوبی عمل کردند. اگر افرادی که به سفر می ‌روند، به هتل روند نه اینکه در چادر یا جای دیگر باشند یا با توری که کاملا تحت کنترل است، از طرفی یکی از اقداماتی که قرار است انجام دهیم، این است که اگر ببینیم که فرد مثبتی سفر کرده است، جرایم بسیار سنگینی برایش قائل می‌شویم و این اقدام در دستور کارمان است.
مسافرت به شهرهای قرمز و نارنجی، ممنوع
وی ادامه داد:  البته این موارد یک شرط هم دارد و آن این است که تا اسفند هیچ پیک یا شهر قرمزی نداشته باشیم. اگر خدایی نکرده این اتفاق بیفتد، تمام این بحث ‌ها باطل است و ممنوع خواهد شد. ما در هیچ شهر قرمز و نارنجی اجازه مسافرت نمی ‌دهیم، اما اگر شهرهای آبی ما همینگونه باقی بمانند، می ‌توانیم بر اساس برخی پروتکل‌ ها و توصیه‌ ها اجازه سفر دهیم. به عنوان مثال، کسی که می‌ خواهد به جزیره قشم یا کیش رود، اولا به هیچ وجه نباید خودرو شخصی به آنجا ببرد. زیرا قابل کنترل نیست و دوم اینکه باید با توجه به ظرفیت هتل ‌ها، یک ظرفیت خاصی برای هر منطقه انجام دهیم تا تورها بتوانند تقسیم بندی کنند و ناگهان همه را باهم در یک وقت محدود نبرند. البته همه اینها به این بستگی دارد که وضعیت بیماری در شش هفته آینده چگونه باشد و بر اساس آن می ‌تواند گشایشی اتفاق بیفتد. زیرا مردم هم از نظر روحی و روانی تحت فشار زیادی قرار دارند. یادتان باشد که فقط عید سال قبل نبود، بلکه سال ماقبل هم سیل داشتیم و بعد هم کرونا بود و امسال، سال سومی است که مردم در خانه مانده ‌اند.
طرح "سلامت سفر" وزارت بهداشت برای نوروز
دکتر رییسی تصریح کرد: وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی طرحی به نام سلامت سفر ارائه دادند که طرح جامعی بود. همانطور که درباره جشنواره فجر گفتم که اگر امروز گزارش تخلفی به دستم برسد، قطعا آن را تا شب می ‌بندم، درباره سفر هم همینطور است. اگر هتلی یا جای دیگری تخطی کند، آن را می ‌بندیم. این وضعیت مربوط به سلامت مردم است و بسیار مهم است و از آن کوتاه نمی ‌آییم و باید از آن پاسداری کنیم.
امکان رهگیری کرونا مثبت ها حتی در سفر
وی افزود: در عین حال با کمک وزارت ارتباطات، نیروی انتظامی و آی تی، این زیرساخت را فراهم کردیم و قادر هستیم که شماره تلفن، پلاک و کد ملی را با هم وصل کرده و از طرفی می توانیم فرد کرونا مثبتی را که دارد حرکت می ‌کند، رهگیری کنیم، همه این موارد را به کار می ‌گیریم و از طرفی خود هتل هم موظف است کارت ملی فرد مراجعه کننده را چک کند و با سامانه ما چک کند. اکنون همه هتل‌ ها به سامانه وزارت بهداشت متصل شوند و هیچکس نمی ‌تواند وارد هتل شود، مگر اینکه کارت ملی ‌اش چک شود. اگر فرد مثبت باشد، حق ورود به هتل را ندارد و در عین حال به این معنی است که نقض قرنطینه کرده و باید جریمه شود؛ بنابراین یا در همانجا قرنطینه می‌ شود و یا بازگردانده می‌ شود. سامانه به نیروی انتظامی هم وصل است. یعنی به محض اینکه کارت ملی فرد را چک می‌ کنیم و نشان می‌ دهد که مثبت است، پیامکی برای سامانه نیروی انتظامی هم می ‌رود.
دکتر رییسی درباره الزام مسافران به انجام تست کرونا، گفت: اتفاقا این موضوع مطرح شد، در برخی استان‌ ها و مناطق مانند جزایر، استاندار تصمیم گرفت که این اقدام را انجام دهد و با هزینه خود افراد تست بگیرند و اگر منفی هستند وارد شوند و اگر مثبت بودند، اجازه ورود داده نشود. البته این امکان برای کل کشور وجود ندارد، اما از قبل تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده می ‌شود؛ اینکه افراد کنترل شده سفر کنند، در هتل استقرار داشته باشند و اگر مثبت بودند به سفر نروند و افراد با کد ملی و شماره پلاک ماشین چک شوند. ما قادر به ردیابی افراد کرونا مثبت هستیم.
اثربخشی ۹۵ درصدی اسپوتنیک V
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص واکسن اسپوتنیک وی و چرایی انتخاب این واکسن از سوی ایران و زمان ورود آن به کشور، عنوان کرد: مسئول تایید ورود این واکسن به کشور سازمان غذا و دارو است. نتایج اثربخشی فاز یک اسپوتنیک روسیه منتشر شده و تا ۹۵ درصد اثربخشی آن را اعلام کرده ‌اند. بر اساس معیارهای سازمان غذا و دارو، تایید شده که این واکسن وارد شود. به هر حال واردات آن یکسری هماهنگی نیاز دارد که قرار بود با پرواز ماهان وارد شود. یکی دو بار در بحث زمان بندی روسیه خودشان تاخیر کردند. فکر می کنم این واکسن ظرف هفته آینده وارد می‌ شود.
وی افزود: البته در چند مرحله وارد می‌ شود و اینطور نیست تمام واکسن را یکجا وارد کنیم. در چند مرحله، ابتدا در تعداد دوز کمتری وارد می‌شود و بعد دوزهای دیگر وارد می‌شوند. البته ممکن است تا زمانیکه دوزهای واکسن اسپوتنیک وارد شود، از جاهای دیگر هم واکسن برسد. واکسن اسپوتنیک هم یکی از واکسن های کرونا در دنیا است. البته روسیه در زمینه واکسن سازی، کشور دست و پا بسته‌ای نیست و در زمینه تولید و ساخت واکسن کشور قوی است، اما یکجاهایی است که شما مستندات ارائه می‌ کنید یا در ارائه مستندات به سازمان‌ های بین ‌المللی تاخیر دارید و در حال حاضر این موضوعی است که درباره اسپوتنیک وجود دارد، وگرنه علاوه بر کشور ما بسیاری از کشورها مانند مجارستان، آرژانتین، مکزیک و امارات از اسپوتنیک واکسن خریدند. اتفاقا پلتفرم اسپوتنیک مانند پلتفروم آسترازنکا است و از طریق آدنو ویروس‌ها است. خود انگلیس دارد با روسیه مذاکره می کنند که باهم این تکنولوژی را ادغام و یک واکسن تولید کنند. یعنی انگلیس هم این واکسن را به نوعی مورد تایید قرار داده است.
وی تاکید کرد: نباید دل مردم را خالی کنیم که اگر این واکسن را بزنیم افراد می میرند و ... من این را با تمام اطمینان می ‌گویم که در هر نوع واکسنی مشکل این نیست که بعد از تزریق واکسن فرد می‌میرد، بلکه بحث این است که واکسن ممکن است موثر نباشد. بنابراین در دنیا بحث اثربخشی واکسن است، نه ایمن بودن آن. زیرا هر واکسنی که اکنون در زمینه کرونا در دنیا دارد تزریق می ‌شود، تقریبا از نظر ایمنی مانند هم هستند. حال کسانی که از بیرون پمپاژ خبر می‌ کنند و دل مردم را خالی می‌ کنند، به مردم القا می ‌کنند که این واکسن ایمن نیست. در حالی که ایمنی آن مانند سایر واکسن‌ هاست و اگر بحثی باشد، روی اثربخشی است. رقابت در بحث اثربخشی در برابر کرونا است. اکنون بیش از یک میلیون نفر اسپوتنیک را در روسیه تزریق کردند و مشکلی نداشتند.
محدودیت هوشمند در صورت وقوع پیک چهارم
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین درخصوص محدودیت های اعمالی در صورت بروز پیک چهارم بیماری کووید ۱۹، گفت: هر نوع تجمعی اگر فاصله در آن رعایت نشود، باید هشدار و تذکر داده شود. تاکنون هم هر مستندی در این زمینه به دستمان رسیده تذکر دادیم و باز هم تذکر خواهیم داد. باید دعا کنیم که اولا پیک چهارم اتفاق نیفتد و علاوه بر دعا همه همت کنیم و برنامه ریزی کنیم که پیک چهارم اتفاق نیفتد، اما اگر اتفاق بیفتد یک برنامه محدودیت هوشمند داریم که بر اساس آن اقدام می ‌کنیم. اگر جایی قرمز یا نارنجی شد، محدودیت‌ های هوشمند اعمال می‌ شود و فرقی هم ندارد که چه مرکزی باشد. در همه مراکز بر اساس رعایت یا عدم رعایت پرووتکل ‌ها اقدام می ‌کنیم.
واکسیناسیون کرونا تا گروه سوم اولویت ها؛ رایگان
وی درخصوص هزینه تزریق واکسن کرونا و رایگان بودن آن برای گروه های اولویت ‌دار، گفت: مصوبه ای در ستاد ملی داریم، فعلا واکسن ‌هایی که خریداری می‌ کنیم برای اولویت اول ما کافی خواهد بود و کاملا رایگان است. در مورد گروه دو و سه هم به همین شکل خواهد بود. فرآیند واکسیناسیون به یک یا دو ماه محدود نمی‌ شود و طولانی است. بر اساس تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده، فعلا واکسیناسیون تا اولویت سه قطعا به صورت رایگان خواهد بود و وجهی دریافت نمی ‌شود.
به هیچ مسوول و پست و مقام سیاسی خارج از اولویت واکسن نمی دهیم
دکتر رییسی تاکید کرد: باید توجه کرد که واکسیناسیون کرونا در خارج از نظام شبکه بهداشت به هیچ عنوان انجام نمی‌ شود. واکسیناسیون باید زیر نظر پزشک انجام شود. ما تیم واکسیناسیون داریم که زیر نظر پزشک کار می ‌کند و هرگونه عوارض جانبی را باید ثبت کنند. در نتیجه توزیع واکسن کرونا از طریق نظام شبکه بهداشت خواهد بود. به هیچ مسئول و پست و مقام سیاسی نیز خارج از اولویت واکسن نخواهیم داد.
وی درخصوص شفاف‌ سازی قرارداد کووکس نیز گفت: قرارداد کووکس یک تفاهم بین ‌المللی است و همه کشورهایی که عضو کووکس هستند یک فرم یونیک دارند که حتما باید از سازمان غذا و دارو بخواهیم که آن را در اختیار قرار دهد. زیرا سند خاصی نیست که محرمانه باشد. من هم حتما می گویم که آن را در اختیار قرار دهند. کلیاتش این است که کشورهایی که عضو این سبد می‌شوند، واکسن های مختلفی در این سبد وجود دارد و برخی کشورها حق انتخاب نوع واکسن را ندارند، اما ما جزو کشورهایی هستیم که حق انتخاب داریم و می توانیم انتخاب کنیم که کدام واکسن را دریافت کنیم. بنابراین، فرض کنید واکسنی که در آن سبد است، اگر از نظر کیفی مشکل داشته یا منع خریدش باشد، کشور ما آن را انتخاب نمی کند، بلکه از واکسن‌ های مطمئن و مجاز و معتبر خرید می ‌کند.
شناسایی ۷ بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور
دکتر رییسی درخصوص وضعیت ویروس جهش یافته کرونا که از انگلیس آغاز شده است نیز بیان کرد: درباره ویروسی که در انگلیس جهش یافته، در کشور ما هفت نفر را مبتلا به این ویروس پیدا کردیم و اطرافیانشان را هم تست کردیم و جز این هفت نفر مورد دیگری پیدا نکرده‌ایم. در عین حال به صورت دوره ای از سراسر کشور نمونه‌هایی ارسال می‌شود که به صورت رندوم و به ویژه از شهرهایی که خیز بیماری دارند، نمونه هایی به پاستور ارسال می شود، اما تاکنون گزارشی از بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته که در بیمارستان بستری باشد، نداشتیم. باید توجه کرد که بالاخره کرونای جهش یافته قدرت سرایت بالایی دارد. در مورد بیماری های واگیر و به ویژه بیماری های ویروسی و در اپیدمی‌ ها، اصلی وجود دارد و آن اینکه ویروسی که قدرت سرایت بالایی دارد، بعد از چند چرخش و گردش به سرعت جایگزین ویروس قبلی می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا در انگلیس دیگر ویروس قبلی وجود ندارد و اکثرا به ویروس جهش یافته مبتلا هستند. البته جهش محدود به انگلیس نیست، بلکه در برزیل، آفریقای جنوبی و ژاپن و آلمان هم پیدا شده و جهش های دیگری داشته اند که قدرت سرایت را بالا می برند. آخرین بررسی و احتمالی که داده اند این بود است که این نوع جهش نه تنها در سرایت بلکه در میزان کشندگی ویروس هم ممکن است تاثیر داشته باشد. درباره جهش ویروس به طور کلی، ویروسی که بیش از یکسال دارد گردش می کند، در هر نقطه ای از دنیا می تواند جهش پیدا کند. همانطور که ویروس کرونا از ووهان به ایران رسید، آن ویروس هم می تواند برسد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در عین حال ممکن است که ویروسی که در داخل خود کشور هم هست، جهش پیدا کند. زیرا بالاخره ویروس است و وقتی میزان انتقالش بالا رود، می تواند بعد از مدتی جهش پیدا کند. در کشور هم جهش هایی داشته اما جهش هایی نبوده که روی بیماری ‌زایی ویروس تاثیری داشته باشد. به همین دلیل نکته اصلی این است که باید همواره مراقب باشیم و اگر ویروس جهش یافته وارد کشور شد، باید همین اقدامات را انجام دهیم؛ یعنی فاصله گذاری، استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و سایر اقدامات.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha