کد خبر: ابهام-در-رایگان-شدن-اینترنت-شاد-زور-وز
۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۳
ابهام در رایگان شدن اینترنت شاد!/ زور وزیر به وزیر نرسید!
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت؛ براساس آنچه که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده تنها 5 روز دیگر به بازگشایی مدارس (15 شهریور) مدارس به صورت آنلاین باقی مانده است. این دوره مدارس به دلیل شیوع کرونا به صورت متفاوتی از سال های گذشته برگزار می شود. برهمین اساس هم برنامه شاد یا همان شبکه آموزش دانش آموزان شکل گرفت تا بتواند از طریق بستر اینترنت آموزش های از راه دور را برای همه دانش آموزان در سراسر کشور فراهم کند. در این میان مشکلاتی برای بهره مندی همه دانش آموزان از این روش آموزشی وجود دارد. محدودیت هایی که برای تهیه تلفن همراه هوشمند دارند تا تامین اینترنت سدهایی هستند که باعث می شود تا همه دانش آموزان نتوانند به راحتی تحت آموزش قرار بگیرند. همانطور که آموزش و پرورش در تامین کلاس های حقیقی بویژه در مناطق محروم دچار مشکل است و دانش آموزان مجبورند کلاس های درس را در کانکس، چادر، خرابه ها تشکیل دهند در مورد تامین آموزش آنلاین برای همه، مهمترین مرجع پرورش نسل آینده با مشکلات عدیده ای روبرو است. یکی از این مشکلات همانطور که گفته شد تامین تلفن همراه هوشمند برای همه خانواده هاست که بسیاری از آنها با توجه به رشد سرسام آور قمیت ها از پس این موضوع برنمی آیند. البته در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر تولید سریع تبلت های دانش آموزی به گوش رسید که مانند دیگر طرح های آنی نباید به اجرای آن دل بست. موضوع دیگر تامین اینترنت مورد نیاز برای اتصال دانش آموزان به شبکه شاد است که تعرفه بسته های اینترنت هم چندان برای همه خانواده ها مناسب نیست و برخی حتی توان شارژ و تمدید بسته های اینترنت را ندارند یا حداقل نمی توانند هر هفته چند ده هزار تومان برای آن هزینه کنند.

قول های نافرجام

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل ۶ تا ۱۱ سال در دوره ابتدایی روز 30 تیرماه گفته بود: «هزینه اینترنت فعالیت‌های آموزشی در شبکه شاد در سال گذشته رایگان بود و امسال هم با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده قصد داریم آن را رایگان کنیم.» اما مثل اینکه این اتفاق آن طور که آقای وزیر می خواسته نیفتاده است. چراکه حسن الحسینی، مسئول پروژه شبکه شاد و مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره اینترنت رایگان شدن یا نشدن شبکه شاد به تسنیم گفته است: «تمام تلاش آموزش و پرورش این است که حتماً اینترنت مورد استفاده معلمان و دانش آموزان در این فضا کاملاً رایگان یا در حداقل قیمت باشد، اما تا به امروز تلاشمان به جایی نرسیده است و امیدوارم برای سال تحصیلی جدید این مشکل برطرف شود بنابراین فعلاً حرف جدیدی نداریم و منتظریم این اتفاق بیفتد.» پیش از این محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش نیز درباره نتایج مذاکرات برای کاهش هزینه‌ها در اینترنت شاد گفته بود:‌ «اینترنت شاد رایگان نیست و آنچه مصوب شد این است که برای استفاده از اینترنت ثابت، آبونمان ماهانه تعیین شود که هنوز هزینه آن مشخص نیست اما رقم آن بسیار اندک خواهد بود.»

درمانده در میان وعده ها

با شروع سال تحصیلی آنلاین بیش از 14 میلیون دانش آموز در سراسر کشور باید در کلاس های مجازی آماده حضور شوند و همراه آنها خانواده نیز باید در این ماراتن نفسگیر شرکت کنند. تغییر رویه آموزش از حضوری به مجازی و آماده نبود زیرساخت ها در سال تحصیلی گذشته که به علت شیوع کرونا، حادث شد نشان داد که زیرساخت های آموزش آنلاین که سال ها درباره آن در آموزش و پرورش بحث می شد و وزرای مختلف به آن افتخار می کردند تنها یک نمایش بزرگ بوده است! امروز با آسیب هایی که کرونا به سیستم آموزشی در جهان وارد کرده نشان داده است که آموزش های آنلاین چه اهمیتی دارد. همه دنیا پیش از این هم برای این چنین آموزش هایی آماده بود چراکه مدارس آنها همیشه هوشمند اداره می شد، اما در ایران صرفا حرف جای عمل را گرفته است. آموزش کودکان و نوجوانانی که قرار است در آینده نسل مدیران و مسئولان کشور را تشکیل دهند امروز با مشکل اساسی مواجه است. شاید در ظاهر وضعیت خوب باشد ولی در باطن مشکلات عدیده ای وجود دارد. فرسوده بودن سیستم آموزشی و کسری همیشگی معلم و همچنین فراهم نبودن عدالت آموزشی باعث شده تا بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان در حواشی آموزشی به سر ببرند. در شرایط اپیدمی امروز کشور، استفاده از برنامه شاد برای آموزش آنلاین و دور نگه داشتن دانش آموزان از محیط مدارس اقدام بسیار خوبی است اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که بسیاری از خانواده ها و فرزندانشان به دلیل شرایط اقتصادی توان تهیه موارد اولیه آموزشی را ندارند. وضعیت اقتصادی دهک های بسیاری را با مشکل مواجه کرده است به حدی که هزینه های خانواده را اولویت های معیشتی و تامین مسکن تشکیل می دهد و بعد از آن نوبت به سایر نیازها می رسد. آیا خرید تلفن همراه هوشمند یا بسته های اینترنت در بین این خانواده ها اولویت محسوب می شود؟

اصلی که فراموش می شود

از طرفی با توجه به اصل 30 قانون اساسی یعنی تحصیل رایگان برای همه، قابل تحقق است؟ مسلما بسیاری از آموزش و تحصیل باز خواهند ماند. دولت و وزارت آموزش و پرورش می تواند حداقل برای خانواده هایی که از نظر مالی، توانایی چندانی ندارند تسهیلاتی را فراهم آورد تا کسی از تحصیل بازنماند. این کشور به حدی سرمایه و ثروت دارد که حداقل دانش آموزان بتوانند از آن بهره ببرند. اختلافات وزارتخانه ها نباید به قربانی شدن دانش آموزان و بازماندن آنها از تحصیل شود. قوانین صرفا برای یک وزارتخانه یا سازمان نوشته نمی شود و همه نهادها باید برای اجرا و تحقق آن تلاش کنند، اما با این حال به نظر می رسد آموزش و پرورش در این راه تنها است و خودش باید همه اقدامات برای رایگان شدن آموزش را به دوش بکشد. همین است که امروز شاهد بازماندگان از تحصیل در سراسر کشور هستیم و روزبه روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha