کد خبر: ابعادواهداف-سفر-ظریف-به-عراق-در-آستانه
۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۲۱

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،تحلیلگران بر این باورند که آمریکا و بویژه دولت ترامپ تلاش می کند تا با شیوه های مختلف میانه عراق را با همسایه ایرانی اش بهم بزند. مساله گفتگو درباره توافق جدید مبنی بر ارتباط شبکه برق و آب عراق با کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای ایران یکی از این شیوه هاست.

تحلیلگران می گویند که آمریکایی ها به دیدگاه ها و نقطه نظرات عراق احترام نمی گذارند. ظریف از طریق الکاظمی پیام هایی را به آمریکا ارسال خواهد کرد.

آنها به فشارهای آمریکا علیه دولت الکاظمی و تلاش برای تحریک ایران از طریق اتصال شبکه برق عراق به عربستان اشاره کردند و گفتند: عربستان به وعده های خود به عراق عمل نخواهد کرد زیرا نمی خواهد ببیند که عراق بویژه در زمینه برق به ثبات رسیده است.

تحلیلگران عراقی اما تاکید کردند که آمریکا بخش برق عراق را از سال 2003 در کنترل دارد؛ بهترین دلیل بر این مدعا آن است که این کشور در عدم ترمیم بسیاری از ایستگاه های برق نقش داشته است و اگر تولیدی برای انرژی برق در کشور وجود داشت، باندهای تروریستی که ابزار دست امریکا هستند، آنها را هدف گرفتند تا خطوط انتقال برق را قطع کنند.

آنها تصریح کردند که سفر سابق ظریف در دوران دولت عادل عبدالمهدی حامل طرحی مهم و جدی برای آرام کردن منطقه، ایجاد ائتلاف هایی از مردم منطقه بویژه میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و همکاری در پرونده امنیتی به عنوان بزرگترین دغدغه میان ایران و عراق و حتی در تمام منطقه به سبب وجود پایگاه های آمریکایی بوده است.

تحلیلگران توضیح دادند پس از آنکه عراق طرف آمریکایی را وادار ساخت تا این کشور را از تحریم های آمریکا علیه ایران مستثنی کند این سفرها در واقع به تداوم همکاری میان ایران و عراق انجامیدند. دولت عبدالمهدی در آن زمان عدم پایبندی خود به این تحریم ها را اعلام کرد.

آنها خاطرنشان کردند که سفر ظریف به عراق حامل پیامی به الکاظمی مبنی بر لزوم عمل به تصمیم پارلمان عراق و مردم این کشور درخصوص اخراج نیروهای آمریکایی و عدم تساهل در مساله حضور نیروهای آمریکایی و باج گیری آنها بویژه با افزایش تحرکات گروههای تروریستی در شرق کشور است و این علاوه بر تداوم حمایت ایران از دولت عراق در تفاهمات اقتصادی و نیز همکاری ها برای مقابله با شیوع ویروس کروناست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha