کد خبر: ابتلای-کروناویروس-از-انسان-به-حیوان
۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸
ابتلای کروناویروس از انسان به حیوان!

دکتر سیف اله دهقانی متخصص جراحی دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت مبتلا شدن بسیاری از حیوانات خانگی به کووید 19 اظهار داشت: با توجه به آمار به دست آمده حیوانات هم می‌توانند ناقل کروناویروس باشند اما این نوع بیماری با بیماری کووید 19 که انسان به آن مبتلا می‌شود تفاوت دارد.

وی افزود: سویه های ویروس می‌تواند خیلی راحت به یک سویه بیماری زا تبدیل شود بنابراین کرونا در حیوانات وجود دارد اما نوع مانند بیماری که انسان را درگیر می‌کند، نیست.

کروناویروس اسهالی

این متخصص جراحی دامپزشکی بیان داشت: در گوساله شاهد کروناویروس اسهالی بوده‌ایم اما این نوع مانند بیماری کووید 19 نیست. در پرندگان نیز شاهد آنفولانزای مرغی که بسیار هم شایع است، هستیم.

دهقانی با بیان اینکه گربه‌ و سگ ناقل کروناویروس هستند، گفت: در بسیاری از کتاب‌ها ابتلای حیوانات به کروناویروس ثبت شده اما این نوع بیماری کرونایی نیست که به انسان منتقل شود. بر اساس گزارش‌های به دست آمده مشخص شده که بیماری کووید 19 می‌تواند از انسان به حیوانات منتقل شود اما از حیوان به انسان انتقال پیدا نمی‌کند.

وی به درمان حیوانات به خاطر کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعات آمده اگر حیوانی با این نوع ویروس درگیر شود راهی برای درمان این حیوان وجود دارد. در حیوانات شاهد تلفات و مرگ و میر زیاد نیستیم و بسته به نوع کرونا ویروسی که به آن دچار می‌شوند باید نسبت به درمان اقدام کنیم.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به آزار و اذیت حیوانات و رها کردن آنها، تصریح کرد: بر اساس بسیاری از تحقیقات انجام شده در دنیا کرونا ویروسی باعث افسردگی بسیار شدید و بیماری های روحی و روانی در جامعه شده است. مردم به خاطر نداشتن تفریحی دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند.

مزایای نگه داشتن حیوانات خانگی

دهقانی ادامه داد: در تمام دنیا نگه داشتن حیوان باعث از بین رفتن افسردگی و درمان آن می‌شود؛ معتقدم افراد تنها می‌توانند با نگه داشتن حیوانات خانگی تنهایی خود را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه در همه دنیا با پت درمانی یا درمان به کمک حیوانات نوعی مداخله انجام می‌شود، تاکید کرد: در پزشکی رشته‌ای به این نام وجود دارد که متاسفانه در ایران اجازه رشد آن داده نمی‌شود.

این متخصص جراح دامپزشکی بیان داشت: پت درمانی روی بسیاری از معلولان ذهنی و عقب افتاده‌های اثر مثبت دارد به همین دلیل مزایای نگه داشتن حیوانات خانگی بسیار زیاد است.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha