کد خبر: ابتلای-مجدد-16-تا-30-درصد-از-بهبود-یافتگان-ک
۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴
ابتلای مجدد 16 تا 30 درصد از بهبود یافتگان کرونا

دکتر داوود یادگاری‌نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به عدم استفاده از ماسک توسط بسیاری از بهبود یافتگان کووید 19 اظهار داشت: بسیاری از بهبود یافتگان این بیماری ممکن است مجدد در معرض ابتلا به کرونا قرار داشته باشند.

وی افزود: این تصور بسیار اشتباه است که فرد مبتلا به کووید 19 بعد از بهبودی از ایمن شدن بدن خود و اینکه دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شود، اطمینان داشته باشد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: تجربه به ما نشان داده که بین 16 تا 30 درصد از بهبود یافتگان کووید 19 اگر دوباره در معرض این بیماری قرار بگیرند مجدد به این بیمار مبتلا خواهند شد.

یادگاری‌نیا با بیان اینکه وجود آنتی بادی هم به تنهایی نمی‌تواند باعث شود افراد به کرونا مبتلا نشوند، ادامه داد: افرادی که بعد از ابتلا به کووید 19 خون آنها آزمایش شده و متوجه وجود آنتی بادی در خون آنها شدند این تصور غلط است که فکر کنند به خاطر آنتی بادی دیگر به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

وجود آنتی بادی بعد از چند ماه به صفر می‌رسد

وی تصریح کرد: ممکن است دلایل دیگری مانند نقص در سیستم ایمنی سلولی در ابتلای مجدد به کووید 19 نقش داشته باشند. صرفاً وجود آنتی بادی در خون محافظت کننده نیست و تجربه به ما نشان داده که هر ماه میزان آنتی بادی این افراد کاهش پیدا می‌کند و امکان دارد بعد از چند ماه آنتی بادی این بهبود یافتگان به صفر برسد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری تاکید کرد: افراد مبتلا شده زمانی که در کنار افراد مبتلا نشده قرار می‌گیرند حتما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. این افراد نباید بدون ترس از اینکه دیگر به کووید 19 مبتلا نمی‌شوند پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را کنار بگذارند.

فرم شدیدتر کرونا

یادگاری نیا بیان کرد: ممکن است این افراد در صورت ابتلای مجدد به این بیماری با فرم شدیدتر و یا خفیف‌تری درگیر شوند؛ نوع دگیری خفیف و شدید در بیماران مشخص نیست به همین دلیل نمی‌توانیم در خصوص چگونگی ابتلا نظر دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که برای بار دوم به کووید 19 مبتلا شدند فرم شدیدتری از بیماری را گرفته‌اند به همین دلیل باید در این خصوص تحقیقات بیشتری انجام شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: در حال حاضر تحقیقات متعددی در خصوص اینکه چند درصد احتمال دارد افراد بهبود یافته در آینده مجدد به کووید 19 مبتلا شوند، در حال انجام است.

یادگاری نیا گفت: بعد از بررسی و تحقیقات در مورد این موضوع می‌توانیم در چند ماه آینده نتیجه کلی را عنوان کنیم.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha