کد خبر: آیا-کاهش-التهاب-مغز-می-تواند-از-افت-حافظ
۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۵۸
به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از medicalnewstoday، التهاب قسمتی طبیعی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به محرکهای مضر مانند عوامل بیماری زا و سموم است. هنگامی که بدن تهدید را خنثی کرد، مولکول‌های خاصی برای رفع التهاب دست‌به‌کار می‌شوند. با این حال این مکانیسم رفع کننده‌ی التهاب ممکن است درست عمل نکرده و در نتیجه‌ی آن التهاب مزمن ایجاد شود. این پیامد در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، آسم، روماتوئید، آرتروز و آلزایمر اتفاق می‌افتد. آلزایمر برای حدود 5.5 میلیون نفر در ایالات متحده و میلیون‌ها نفر دیگر را در سراسر جهان اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری نوعی اختلال مغزی پیشرونده و غیرقابل برگشت است که باعث کاهش حافظه و مهارت های شناختی در طی سالیان متمادی می شود.
 مطالعه‌ای جدید به این احتمال می‌پردازد که با کاهش التهاب ، مولکولی که بخشی از مکانیسم رفع التهاب مغز به نام RvE1 است (مخفف شده برای رزولوین E1) می تواند از افت حافظه در افراد مبتلا به سندرم داون و به طور مشابه در بیماری آلزایمر جلوگیری کند.
آلزایمر و سندرم داون
تیمی از محققان در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، دریافتند که RvE1 در سندروم داون شبیه‌سازی شده در مدل موش به خوبی کار می‌کند. آنها این الگوی خاص بیماری را انتخاب کردند چراکه التهاب مغز در اوایل زندگی افراد مبتلا به سندرم داون شروع می شود. این ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا خطر ابتلا به آلزایمر در سن 60 سالگی تقریبا 80٪ است.
دانشمندان یک پمپ کوچک در زیر پوست هر موش کار گذاشتند. طی مدت زمان 4 هفته ، پمپ جریان پایداری از RvE1 حل شده در محلول شور را به بعضی از موشها منتقل کرده و به برخی دیگر تنها محلول شور منتقل می‌شد. آزمون های رفتاری نشان داد که موش‌هایی که دوز‌هایی از RvE1 دریافت کرده بودند، نسبت به دیگر موش‌ها به‌طور قابل توجهی کمتر حافظه‌شان را از دست داده بودند. آنها همچنین سطح کمتری از مولکول هایی به نام سیتوکین ها را در خون خود داشتند که موجب التهاب می‌شود.
علاوه بر این ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سلولهای ایمنی التهابی به نام میکروگلیا در هیپوکامپ موش ها ، بخشی از مغز  که مستقیما در یادگیری و حافظه دخیل است ،  کمتر فعال هستند.
RvE1 عوارض جانبی‌ای در موش‌ها نشان نداد. این محققان خاطرنشان می كنند كه یك مطالعه در سال 2014 نشان داد كه RvE1 می تواند التهاب را در جای دیگر بدن كاهش دهد و این امر باعث آزمایش بالینی این مولكول برای درمان شرایط التهابی محیطی شد. مطالعه خودشان نشان داده است که RvE1 می تواند از سد خونی مغزی عبور کند ، به این معنی که ممکن است پتانسیل مقابله با التهاب  در مغز را نیز داشته باشد.
محدودیت ها یک محدودیت مهم در مطالعه آنها این است که اثرات RvE1 در موش ها ممکن است دقیقاً منعکس کننده تاثیر این مولکول در التهاب مغز در مبتلایان به آلزایمر نباشد. به عنوان مثال ، لوزه های پروتئینی در مغز انسان با آلزایمر جمع می شوند ، که به نوبه خود ممکن است به التهاب مزمن کمک کنند. اما این برآمدگی ها در مغز مدل های موش مورد استفاده در این مطالعه ایجاد نشده است.
مترجم : معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha