کد خبر: آیا-لباس-و-کفش-می‌تواند-covid-19-را-به-داخل-خان
۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۵۸
آیا لباس و کفش می‌تواند COVID-19 را به داخل خانه شما بیاورد؟
به گزارش گروه بهداشت درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از Healthline، در حال حاضر هیچ مورد مستندی در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش وجود ندارد.  اگر از شخصی که COVID-19 در نزدیکی شما مراقبت می‌کنید ، شستن لباس‌ها معمولاً بخشی اساسی از بهداشت پیشگیری است. این امر به ویژه افراد در معرض خطر مانند کارمندان مراقبت‌های بهداشتی را شامل می‌شود. بیشتر مواد شوینده خانگی برای از بین بردن ویروس هنگام شستن لباس کافی هستند. حتی اگر در شرایط  قرنطینه بهترین تلاش خود را انجام می‌دهید تا خود را ایمن نگه دارید، چگونه می‌توانید ، SARS-CoV-2 را از ورود به سیستم ایمنی بدنتان حفظ کنید؟ شما فقط سفرهای ضروری تهیه‌ی برای مواد غذایی انجام می‌دهید. هنگامی‌که بیرون می‌روید، مسافت اجتماعی ایمن را تمرین می‌کنید. مرتباً دستان خود را می‌شویید و هنگام ورود به خانه، سطوح که بیش‌ترین امکان آلودگی دارند مانند دستگیره‌های در و روی میزها را ضد عفونی می‌کنید. با این وجود ، یک احساس ناخوشایند وجود دارد که حتی اگر شما بهداشت خوبی را حفظ می‌کنید، نگران اشیایی هستید که با خود به خانه آورده اید. آیا فروشنده‌های شما ایمن هستند؟ کیسه‌های پلاستیکی؟ در مورد لباس‌هایی که می‌پوشید چطور؟ کفش شما؟ آیا همه‌ی آنها پاکیزه هستند؟ حقایق اجتناب ناپذیری برای خرید وجود دارد  و یکی از آنها این است که برای انجام این کار شما باید کفش و لباس بپوشید. آنچه درمورد انتقال رمان ویروس از طریق وسایل متداول لباس می‌دانیم ، اینجاست.
لباس‌ها در معرض خطر کمتری قرار دارند
هیچ مورد مستندی در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش در  مشاهده نشده است. COVID-19، بیماری تنفسی مانند آنفولانزا ناشی از ویروس کرونا، توسط قطرات تنفسی پخش می‌شود. سرفه و عطسه توسط فرد آلوده در مجاورت با شخص دیگر محتمل ترین وسیله انتقال مستقیم است. با این حال ، ما می‌دانیم که coronavirus  قادر به زنده ماندن در خارج از بدن انسان در سطوح مختلف است، که در صورت لمس می‌تواند منجر به انتقال شود. بسته به نوع سطح ، متخصصان تخمین می‌زنند که ویروس می‌تواند تنها برای چند ساعت تا چند روز زنده بماند. در حالی که فلز و پلاستیک می‌توانند تا 2 یا 3 روز پناهگاه برای ویروس فراهم کنند ، لباس به عنوان ماده ای برای بقای آن در نظر گرفته نمی‌شود. رطوبت نیز نقش مهمی‌در محیط زیست در رشد یا عدم پیشرفت ویروس دارد.
چه زمانی باید درباره‌ی لباس‌ها بیشتر احتیاط کنید؟
بعد از سفر ​​به فروشگاه‌های مواد غذایی لزومی‌ندارد به محض ورود به خانه، لباس‌هایتان را بشویید. با این حال، اگر نتوانسته اید از نظر اجتماعی مسافت امن دیگران را حفظ کنید و حتی بدتر از آن، کسی در مجاورت مستقیم شما سرفه یا عطسه کرده است، شستن لباس‌ها ایده خوبی است. اما به طور کلی تمرکز بر روی سایر زمینه‌های بهداشتی مانند تمیز نگه داشتن دست و لمس نکردن صورت شما از شستشوی لباس از اهمیت بیشتری برخوردار است. هنگام  لباسشویی در خانه دیگر به ضد عفونی کردن نیازی نیست. بیشتر مواد شوینده خانگی کافی است.
کفش‌ها چه میزان خطرناک هستند؟
کفش‌ها به دلیل ماهیت ظاهری، بسیار کثیف تر از لباس هستند. به همین ترتیب، آنها احتمالاً باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها را به داخل خانه منتقل می‌کنند. با این وجود، کارشناسان قبول دارند که آنها عامل انتقال ویروس کرونا جدید نیستند. ما کفش خود را روی میز آشپزخانه نمی‌گذاریم و یا کفش ما با دهان ما تماس ندارد. آنها مناطقی که زیاد مورد لمس قرار می‌گیرند نیستند. بنابراین، الگوهای روزانه ما قبلاً نشان دهنده مدیریت ما از کفش به عنوان یک شیء کثیف است. اما می‌توانید با تمیز کردن کفش‌های خود و یا ترک آنها در در خانه یا ایجاد یک منطقه مشخص با خیال راحت و دور از مناطق اجتماعی خانه خود، برای اطمینان از عدم ورود آلاینده‌ها به منزل خود، اقدامات امنیتی دیگری را انجام دهید. .
مترجم : معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha