کد خبر: آیا-رسانه‌های-اجتماعی-ما-را-منزوی-می‌
۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳

به گزارش گروه اجتماعی طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط استفاده از شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند مشکل تنهایی را حل کند. اما این شبکه‌ها، ابزارهای خوبی برای قدرت بخشیدن به ارتباط‌ داشتن با دیگران هستند.

بررسی‌ها نشان داده است که تنهایی موجب مرگ زودرس، افزایش بیماری‌های قلبی-عروقی، کاهش سلامت ذهنی، افسردگی، افکار خودکشی و افزایش هزینه‌های اجتماعی و مراقبت‌ از سلامتی می‌شود.

این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیگر ارتباط‌های بر پایه فناوری، افراد جامعه را بیش از هر زمان دیگر تنها کرده است. شبکه‌های اجتماعی جایگزین ارتباط‌های فیزیکی شده و تقریبا روی تمام روابط‌مان تاثیر گذاشته‌اند.

از طرفی افرادی که در استفاده از شبکه‌های اجتماعی افراط می‌کنند، تنهاتر از دیگران می‌شوند. اما در عین حال، استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از مقدار تنهایی افرادی که بسیار اجتماعی هستند، بکاهد.

برای توضیح این تناقض، تحقیقات نشان داده است، شبکه‌های اجتماعی زمانی‌که برای ارتقاء روابط موجود بین افراد استفاده می‌شوند یا روابط معناداری به‌ وجود می آورند، می‌توانند کاملا سازنده عمل کرده و افراد را از تنهایی درآورند. در واقع این شبکه‌ها زمانی ضرر می‌رسانند که کاملا جایگزین روابط فیزیکی افراد شوند.

بنابراین می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی، ما را به دنیای تنهایی نمی‌کشانند، بلکه روش استفاده از آن است که در تنها ماندن یا نماندن ما موثر است.

علاقه‌مندان به صنعت فناوری، فواید شبکه‌های اجتماعی، مانند ارتباط آسان و الگوریتمی با هر کس دیگر در دنیا را برجسته می‌کنند. اما آنها کیفیت این ارتباط‌ها را نادیده می‌گیرند.

روانشناسان بین تنهایی اجتماعی (عدم تماس با دیگران) و تنهایی عاطفی تمایز قایل می‌شوند و معتقدند که داشتن ارتباطات بیشتر دیجیتالی، اگر حمایتی به دنبال نداشته باشند و هویت افراد را تایید نکنند و در آنها احساس تعلق به وجود نیاورند، نمی‌توانند موثر عمل کنند و افراد دایما احساس تنهایی خواهند کرد.

به گزارش طبنا، محققان می‌گویند، اگرچه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موجب برقراری ارتباط ما افرادی که کیلومترها از ما دور هستند شوند، تماس چهره‌ به چهره، بهترین روش برای دور کردن حس تنهایی و اثرات منفی آن است. بنابراین اگر می‌خواهید گرفتار تنهایی نشوید، در روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی تجدید‌نظر کنید.

مترجم: نادیا ذکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha