کد خبر: آیا-تاری-دید-هم-از-علائم-جدید-کووید-19-است
۶ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۳۴
آیا تاری دید هم از علائم جدید کووید 19 است؟

فیروزه رحیمی متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به گزارشات مطرح شده در خصوص تاری دید در بعضی از مبتلایان به کووید 19 اظهار کرد: شایع‌ترین علامت این بیماری، التهاب ملتحمه یا (Conjunctivitis) که با قرمزی، اشک ریزش و حساسیت به نور می‌تواند همراه باشد.

وی با بیان اینکه قرمزی ملتحمه چشم شبیه تمام کنژنکتیویت‌های ویروسی است، گفت: علامت چشمی که از بیماری کووید 19 گزارش شده بیشتر التهاب ملتحمه چشم است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در حال حاضر هر بیماری که با قرمزی ملتحمه، اشک ریزش، ورم ملتحمه، ترشح و حساسیت به نور به مراکز درمانی مراجعه داشته باشد یکی از تشخیص‌ها می‌تواند کنژنکتیویت ویروس کرونا باشد.

رحیمی به سایر علائم گزارش شده مانند تاری دید اشاره کرد و افزود: این علائم بسیار نادر هستند به همین دلیل نمی‌توانیم هر بیماری که تاری دید پیدا کرد را به کووید 19 نسبت دهیم.

وی اضافه کرد: چند مورد تاری دید هم در ایران و دیگر کشورها گزارش شده که این موارد در بیمار ان شناخته شده‌ی کووید 19 بوده است. این بیماران تنها علائم چشمی نداشته‌اند و علائمی که در این افراد مشاهده شده را به ویروس کرونا نسبت داده‌اند.

این فوق تخصص قرنیه با تاکید بر اینکه یکی از علائم ویروس کرونا افزایش قدرت انعقاد در داخل عروق است، گفت: اخیرا هم مواردی از درگیری‌ های مغزی به شکل سکته‎‌های مغزی گزارش شده که این درگیری‌ها بدلیل لخته‌های خونی است که در عروق مغزی پیدا شده است.

رحیمی تصریح کرد: امکان اینکه درگیری عروق مغزی باعث درگیری در عروق ته چشم به صورت التهاب عروق یا واسکولیت دیده شود وجود دارد. همچنین این درگیری می‌تواند باعث انسدادهای عروقی ته چشم، التهاب عصب بینایی شود که البته همه این موارد بسیار نادر گزارش شده است.

وی تاکید کرد: فردی که کاملا سالم است و هیچ علائمی ندارد اگر خونریزی در ته چشم خود مشاهده کرد این علائم نمی‌تواند حتما کرونا باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این علائمی که در حال حاضر در دنیا گزارش شده مربوط به بیمارانی بوده که سایر علائم کرونا را داشته‌اند و در معاینه آنها علائم چشمی مانند تاری دید هم دیده شده است.

رحیمی بیان کرد: ما در حال حاضر کمتر شاهد عفونت‌های ویروسی هستیم به همین دلیل اگر بیماری علائم چشمی مانند قرمزی، ورم ملتحمه و ترشح داشت احتمال اینکه به کرونا مبتلا شده باشد، زیاد است.

گقت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha