کد خبر: آیا-بالاخره-واکسن-کروناویروس-پیدا-شده
۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۸
آیا بالاخره واکسن کروناویروس پیدا شده است؟
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از OVG، تیمی از دانشمندان گروه واکسن آکسفورد (گروه متخصص اطفال) و  دانشگاه آکسفورد قدم بعدی را برای کشف یک واکسن ایمن، مؤثر و در دسترس در برابر کروناویروس برداشته‌اند. نتایج آزمایش مرحله یک و دو که امروز در مجله علمی لنست منتشر شده است، حاکی از نگرانی‌های اولیه در مورد ایمنی نیست و باعث پاسخ‌های شدید ایمنی در هر دو بخش سیستم ایمنی بدن می‌شود. واکسن در طی 14 روز از واکسیناسیون پاسخ سلول T و پاسخ آنتی بادی در طی 28 روز را تحریک کرد.
  • سلول‌های T،گلبول‌های سفید خون هستند که می‎توانند به سلول‌های آلوده به ویروس SARS-CoV-2 حمله کنند.
  • آنتی بادی‌ها قادر به خنثی کردن ویروس هستند به طوری که دیگر نمی‌توانند سلول‌ها  را آلوده کنند.
در طول مطالعه، شرکت کنندگان که واکسن دریافت کرده‌بوده‌اند آنتی بادی‌های خنثی کننده قابل ردیابی داشتند، که توسط محققان برای محافظت از آن‌ها پیشنهاد شده بود. این پاسخ‌ها پس از افزایش دوز در قوی‌ترین حالت خود بودند، با 100٪ از شرکت کنندگان خون فعالیت خنثی کننده علیه کروناویروس داشتند.

آیا واکسن آکسفورد بهترین گزینه‌ی ممکن است؟

قدم بعدی در مورد مطالعه واکسن تأیید این امر است که می‌تواند به طور مؤثر در برابر عفونت SARS-CoV-2 محافظت کند. واکسن آکسفورد محقق اصلی آزمایش واکسن آکسفورد: داده‌های مرحله یک و دو برای واکسن آکسفورد کروناویروس ما نشان می‌دهد که واکسن به هیچ واکنش غیر منتظره‌ای منجر نشده و مشخصات ایمنی مشابهی با واکسن‌های قبلی از این نوع دارد. پاسخ‌های ایمنی مشاهده شده پس از واکسیناسیون مطابق با آنچه که مطالعات قبلی در مورد حیوانات انجام داده‌اند، با محافظت در برابر ویروس SARS-CoV-2 همراه است، اگرچه برای تأیید این امر در انسان باید با برنامه کارآزمایی بالینی دقیق ادامه دهیم. آزمایش های مرحله یک و دو در انگلیس در ماه آوریل با آزمایش واکسن کروناویروس آکسفورد ChAdOx1 nCoV-19 آغاز شد. این تیم در ژانویه سال 2020 اقدام به ساخت واکسن در برابر تهدید جهانی که کرونا ویروس می‌کند و با فوریتی بی‌سابقه‌ای در مسابقه علیه کروناویروس کار کرده‌اند. در طی این آزمایش آکسفورد، واکسن در بیش از 1000 داوطلب بزرگسال سالم در سنین 18 تا 55 سال در یک کارآزمایی کنترل شده و تصادفی ارزیابی شده است. زیرمجموعه‌ای از این داوطلبان (10 نفر) دو دوز واکسن را دریافت کردند. بین 23 آوریل، 2020 و 21 مه 2020، 1077 داوطلب، واکسن ChAdOx1 nCoV-19 یا واکسن دارونما MenACWY دریافت کردند. هیچ گونه عارضه جانبی سلامتی جدی مربوط به ChAdOx1 nCoV-19 وجود ندارد.

بودجه‌ای بسیار مناسب برای تهیه‌ی این واکسن!

دانشگاه آکسفورد برای توسعه بیشتر، تولید در مقیاس بزرگ و توزیع بالقوه واکسن Covid-19 با برنامه‌های توسعه بالینی و تولید واکسن آکسفورد در سطح جهانی با شرکت بیو دارویی جهانی مستقر در انگلستان در حال همکاری است. 84 میلیون پوند بودجه دولت برای کمک به سرعت بخشیدن به پیشرفت واکسن، این پروژه را بیش‌تر مورد توجه قرار داده است. واکسن آکسفورد تحقیقات و توسعه بیو دارویی در AstraZeneca : ما با داده‌های موقت فاز I / II تشویق می‌شویم که نشان می‌دهد AZD1222 قادر به تولید سریع آنتی بادی و پاسخ سلول T در برابر SARS-CoV-2 بود. در حالی که کارهای بیشتری باید انجام شود، داده‌های امروز اعتماد به نفس ما را نسبت به کار واکسن آکسفورد افزایش می‌دهد و به ما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را برای تولید واکسن در مقیاس گسترده و عادلانه در سراسر جهان ادامه دهیم. آکسفورد و AstraZeneca به عنوان بخشی از یک برنامه جهانی بالینی برای آزمایش واکسن آکسفورد با شرکای بالینی در سراسر جهان همکاری می‌کنند. برنامه جهانی شامل یک کارآزمایی فاز سه در ایالات متحده است که 30،000 بیمار را شامل می‌شود.

واکسن آکسفورد در کشورهای با درآمد متوسط...

یک مطالعه برای کودکان و همچنین کارآزمایی های مرحله سوم در کشورهای با درآمد متوسط ​​​​از جمله برزیل و آفریقای جنوبی در حال انجام است. در صورت موفقیت آمیز بودن کارآزمایی بالینی مرحله نهایی، AstraZeneca در انجام تعهدات خود برای دسترسی گسترده و عادلانه به واکسن متعهد شده است. تاکنون تعهدات لازم برای تهیه بیش از 2 میلیارد دوز واکسن با انگلیس، ایالات متحده، اتحادیه واکسن فراگیر اروپا (IVA)، ائتلاف آماده سازی اپیدمی (CEPI)، اتحاد واکسن و مؤسسه سرم هند توافق شده است. دبیر بازرگانی آلوک شارما گفت: نتایج امروز بسیار دلگرم کننده است، ما را یک قدم برای یافتن یک واکسن موفق برای محافظت از میلیون‌ها نفر در انگلستان و در سراسر جهان نزدیک‌تر می‌کند. با حمایت 84 میلیون پوند سرمایه گذاری دولت برای تولید و ساخت واکسن، چابکی و سرعتی که دانشگاه آکسفورد داشته بسیار برجسته است. من به آنچه آن‌ها تاکنون به دست آورده‌اند بسیار افتخار می‌کنم. کیت بینگام، رئیس کارگروه واکسن بریتانیا گفت: انگلیس خوش شانس است که چنین مبتکران برجسته دانشگاهی را در کنار تیم بسیار مجرب جهانی در AstraZeneca دارد. این همکاری با سرعت استثنایی کار می‌کند تا ایمنی و اثربخشی بالینی واکسن chadox در محافظت از مردم در برابر عفونت COVID-19 را نشان دهد.
  • البته این نکته شایان ذکر است که همچنان واکسنی برای کروناویروس کشف نشده است. واکسن آکسفورد نیز در آزمایش‌های اولیه بسیار موفق بوده است، اما در صورت نبود آزمایشات گسترده‌تر در سراسر جهان نمی‌توان درباره اثربخش بودن آن مطمئن بود. بهترین کاری که ما می‌توانیم در حال حاضر انجام دهیم، رعایت موارد بهداشتی است.
 

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha