کرونا و آنفلوآنزا؛ همزمان در یک تیم!/ افزایش نگرانی ها از کمبود امکانات درمانی در پاییز
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ کرونا وارد فاز تازه‌ای شده و شدید شیوع بیماری کووید 19 بیشتر شهرهای کشور را در وضعیت قرمز قرار داده است. براساس اعلام وزارت بهداشت تنها پنج شهر هنوز به وضعیت قرمز نرسیده اند، اما بقیه شهرها از جمله تهران بزرگترین شهر و پایتخت کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است. مبارزه با بیماری کووید ۱۹ از اوایل پیدایش این بیماری در کشور با تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا آغاز شده و تا امروز بیشتر از ۱۶ هزار نفر جان خود را بر اثر بیماری از دست داده و بیش از ۲۴۰ هزار نفر هم بیمار شده اند که از این تعداد نزدیک به ۵ هزار نفر در بخش های آی سی یو و مراقبت‌های ویژه بستری هستند و مابقی بهبود یافته‌اند. این بیماری با تغییر ژنوم و تغییر رفتار و همچنین تغییر ظواهر بالینی باعث شده تا درمان این بیماری به سختی صورت بگیرد. از زمان پیدایش این بیماری در جهان بیشتر از بیشتر از ۱۷ میلیون نفر مبتلا شده و بیشتر از 700 هزار نفر جانشان را از دست داده اند. بسیاری از کارشناسان در داخل کشور از افزایش بیماری در فصل پاییز و زمستان نگران هستند. در این مدت هم سیستم سلامت کشور تعداد بسیار زیادی از کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان ها را به خاطر همین بیماری از دست داده و فرسودگی و خستگی در بین کادر درمانی به شدت افزایش یافته است. نگرانی اصلی از شیوع بیماری در فصل پاییز و زمستان از ماه‌ها قبل مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت، بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی نشانه هایی شبیه همین بیماری کرونا را دارند و در فصل زمستان بسیار شایع می‌شوند. یکی از نگرانی های بزرگ درباره کرونا و آنفلوآنزا شیوع همزمان این دو بیماری در فصل پاییز و زمستان است. کرونا و آنفلوآنزا؛ همزمان در یک تیم! کمبود تخت نگرانی‌های جدی درباره مبارزه با بیماری کووید ۱۹ محسوب می شود گرچه در اوایل پیدایش بیماری رئیس جمهور از وجود ۲۲ هزار تخت خالی در بیمارستان ها خبر داده بود با این حال با توجه به افزایش تعداد مبتلایان کووید ۱۹ و شدت یافتن سیر صعودی مبتلایان این بیماری در روزها و هفته‌های اخیر باعث شدت یافتن نگرانی کمبود تخت شده است و در همین راستا هم دکتر قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت و درمان از احداث ۱۳ هزار تخت بیمارستانی در یک سال آینده خبر داده است. جان بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی مشورتی کووید19 در وزارت بهداشت، در پاسخ که باتوجه به همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز فکر می‌کنید تعداد تخت‌ها کفاف بیماران را خواهد داد، به تسنیم گفته است: «بستگی دارد میزان مراجعات چقدر باشد، اما برنامه وزارت بهداشت این است که تا یکسال 13 هزار تخت بیمارستانی را راه‌اندازی کند و بنای ما بر این است که 25 تا 30 درصد تخت‌های کشور را برای سایر بیماری‌ها مانند آنفلوانزا خالی نگه داریم‌ به هرحال ظرفیت ما محدود است و باید شیوه زندگی ما تغییر یابد و خدمات سرپایی تقویت شود.»

کمبود امکانات زیرساختی

یکی از موضوعاتی که همواره در مبارزه با بیماری کرونا مطرح می‌شود کمبود منابع مالی برای تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز درمان این بیماری است، بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این مدت با کمبود دارو و تجهیزات مواجه شدند و این موضوع از سوی مقامات رسمی در وزارت بهداشت و همچنین کمیسیون بهداشت در مورد تایید قرار گرفته است. بیمارستان ها نیز از کمبود نیروی انسانی یعنی مهمترین عامل مبارزه با این بیماری صحبت کرده‌اند در صورتی که نیروی انسانی مورد نیاز و همچنین منابع مالی در اختیار بخش درمان و مبارزه با بیماری کرونا قرار نگیرد ممکن است وضعیت بدتر از امروز شود. این موضوع در کمیسیون بهداشت نیز مورد تایید قرار گرفته، اما با توجه به منابع محدود اقتصادی، تامین بودجه یکی از عوامل و موانع مبارزه جدی با کووید ۱۹ است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با هشدار در مورد تأمین نشدن زیرساخت‌ها در مقابله با کرونا برای فصل پاییز و زمستان و با ابراز نگرانی از این موضوع گفته است اگر تجهیزات و امکانات و منابع مالی فراهم نشود، ممکن است در پاییز و زمستان با مشکلات جدی ای در زمینه مبارزه با این بیماری روبرو شویم. او با اشاره به مشکل زیرساختی در مقابله با کرونا برای فصل پاییز و زمستان، به تسنیم گفته است: «در صورتی که فکر اساسی در این رابطه نشود در پاییز و زمستان با توجه به بیماری آنفولانزا و همراه شدن کرونا قطعا مشکلات جدی خواهیم داشت. باید منابع مالی خوبی برای وزارت بهداشت و درمان در رابطه با مبارزه با کرونا در پاییز و زمستان فراهم و زیرساخت ها را درست کنیم چون اگر منابع در اختیار نگذاریم  شرایط سخت خواهد بود.» کرونا و آنفلوآنزا؛ همزمان در یک تیم! نماینده مردم زاهدان در مجلس با اعلام اینکه کادر بهداشتی و درمانی و مدافعین سلامت همه چیز خود را در طبق اخلاص گذاشتند و صادقانه مبارزه کردند و تعداد زیادی جان خود را در مبارزه با کرونا از دست دادند اما متاسفانه مطالباتشان ماه هاست که پرداخت نشده است، افزود:یک میلیارد یورویی که  برای  مقابله با کرونا اختصاص داده شد حتی 30درصد از آن به حوزه بهداشت و درمان اختصاص نیافت.

کادر درمان را شکست ندهیم!

در این بین هنوز هم هستند کسانی که با وجود ممنوعیت همچنان مراسم و تجمعات برگزار می کنند که این خود نیز عاملی برای توسعه و شیوع بیماری کروناست. افزایش مراسم‌ها و تجمعات مختلف یکی از دلایل شیوع سریعتر کرونا در بین مردم است، این اتفاق با توجه به وضعیت کنونی و قرمز بودن وضعیت در شهرهای بیشتر کشور باعث خواهد شد تا خستگی و درماندگی کادر درمان بیشتر شود. مردم باید با رعایت پروتکل های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و همچنین قرنطینه و عدم حضور در مراسم و تجمعات غیرضروری، به کادر درمان و سیستم بهداشتی کشور برای مقابله با این بیماری کمک کنند. تا امروز هم صدمات و لطمات بسیار جبران‌ناپذیری به جان مردم و همچنین در بخش اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی وارد شده است. مردم می توانند باید با کمک به کادر درمان با رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های ستاد مبارزه ملی با کرونا در مقابل این بیماری از شدت بیماری بکاهند و به کادر درمان کمک کنند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha