کد خبر: آنفلوآنزا-به-شیوع-بیشتر-کرونا-کمک-می-کن
۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۲
آنفلوآنزا به شیوع بیشتر کرونا کمک می کند/ حمله ویروس ها در فصل سرما
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ کروناویروس 2019 در شهر ووهان چین متولد و در مدت زمان کمی کل جهان را فرا گرفت. این ویروس به سرعت تاثیر مخرب خود را بر جهان گذاشت و علاوه اقتصادهایی که نابود کرد جان های زیادی را هم گرفت. این ویروس که یکی از بی سابقه ترین اپیدمی های قرن را رقم زد باعث شد تا متخصصان جهان بار دیگر برای مقابله با یک معضل جهانی و خطری که همچنان زندگی بشریت را تهدید می کند به دنبال راه چاره باشند. از همان ابتدا بحث بر سر متوقف کردن این ویروس با کشف و ساخت واکسن آغاز شد و با وجود آزمایشات فراوان و ادعاهایی که در این باره از سوی کشورهای مختلف صورت گرفته است، هنوز هیچ کشوری موفق به ساخت و آزمایش موفق آن نشده است. در این میان کشورها با اتخاذ تمهیداتی به مقابله با این ویروس پرداختند، با تعیین پروتکل های بهداشتی و همچنین محدودیت های رفت و آمدی و اجباری کردن استفاده از ماسک و ... از جمله این اقدامات است. ایران هم از این قائده مستثنی نیست و محدودیت هایی را از ابتدای شیوع بیماری برای پیشگیری و کاهش سرعت انتقال بیماری اتخاذ کرد. با این حال سرعت شیوع بیماری در ایران با توجه به اینکه توجه و الزام زیادی برای اجرای همه محدودیت ها در کشور وجود ندارد و از طرفی وضعیت اقتصادی نابسامان، باعث شده تا مردم با توجه کمتری این محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی و درمانی اجرا کنند.

رشد آمار جان باختگان در 24 ساعت گذشته

کروناویروس شوخی نیست و با کسی تعارف هم ندارد، برخی برخلاف تمام هشدارها هنوز معتقدند که این ویروس ضعیف شده یا نمی تواند در بدن همه اثر مخربی داشته باشد ولی قطعا اینطور نیست. آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که رشد شیوع ویروس و ابتلا و مرگ ناشی از بیماری افزایش نگران کننده ای داشته است. افزایش شمار مبتلایان و جان باختگان ناشی از کویید 19 نشان می دهد که موج جدیدی از این بیماری شکل گرفته که می تواند اثرات مخربی را بر سلامت کشور داشته باشد. یعنی این موج که برخی آن را موج سوم می دانند می تواند بخش بزرگی از جامعه را به کام خود بکشد. دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: «تا ۴ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۲۲۲ نفر رسید.» وی اضافه کرد: «خوشبختانه تا کنون ۳۶۹ هزار و ۸۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و‌۴۰۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.» سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: «استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.»

همراهی آنفلوآنزا با کرونا

یکی از نگرانی هایی که از ماه ها قبل در کشور درباره آن صحبت می شد، شیوع آنفلوآنزا همزمان با آغاز فصل سرما در کشور بود. با شروع پاییز نگرانی ها از هم تیمی شدن کرونا و آنفلوآنزا هم شدت گرفت چرا که نشانه های این دو بیماری تقریبا به یک شکل هستند و از طرفی ممکن است ابتلای به هر کدام از آنها به معنای ابتلای هر دوی این بیماری ها باشد. آنفلوآنزا بیماری شایعی است که هرچند در زمان اپیدمی جان 50 میلیون نفر را در جهان گرفت اما امروز با زدن واکسن می توان از شدت آن کاست! ولی تفاوتی که امسال وجود دارد وجود ویروس کرونا است. این ویروس براساس اعلام کارشناسان بهداشتی و درمانی ممکن است در صورت ابتلای افراد به آنفلوآنزا یا برعکس، به تشدید بیماری کمک کند که این برای مبتلایان و همچنین سیستم درمان کشور فاجعه ای بزرگ خواهد بود. دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تاکنون مورد ثابت شده‌ای از آنفلوآنزا نداشته‌ایم، اما معمولا از مهر به بعد شاهد بروز موارد تک‌گیر آن هستیم، اظهار کرد: «به جز آنفلوآنزا ویروس‌های تنفسی دیگری هم نظیر انواع آنفلوآنزا، آدِنوویروس‌ها که ویروس‌های شایعی و مسبب دامنه‌ای از بیماری‌ها هستند می‌توانند خفیف باشند یا اینکه حتی ضایعات تنفسی ایجاد کنند. وقتی هوا سرد می‌شود با ویروس‌های زیادی مواجهیم.» وی تاکید کرد: «مردم باید رعایت کنند، می‌بینیم که استفاده از ماسک کاهش یافته است. استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله‌گذاری فیزیکی سه راهی هستند که بهترین راه پیشگیری برای بیماری‌های تنفسی است. در نیم‌کره جنوبی که زمستان را پشت سر گذاشته‌اند، به دلیل رعایت مسائل بهداشتی آنفلوآنزا بسیار کم شده بود. اگر رعایت نکنیم ممکن است همزمانی این ویروس‌ها را داشته باشیم که می‌توانند بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و شدت بیماری‌زایی‌شان بیشتر شود. کرونا و آنفلوآنزا می توانند بر روی یکدیگر اثر تشدید کننده داشته باشند.»

شرایط سخت تر هم می شود

آنفلوآنزا بیماری فصل سرما است و نمی توان آن را نادیده گرفت به ویژه اینکه در حال حاضر کرونا هم وجود دارد و با تغییر ژنتیکی که دارد هر روز افراد بیشتری را دچار بیماری می کند. در ماه های آینده ممکن است بهبودی یا شدت گیری بیماری منتظرمان باشد و این موضوع به عملکرد امروزمان در توجه یا عدم توجه به پروتکل های بهداشتی بستگی دارد. اقدامات زیادی برای کشف واکسن کرونا در جهان انجام شده و در حال انجام است با این حال تا زمان کشف بیماری های مختلفی ممکن است با ویروس کرونا هم راستا شوند که به شدت یافتن بیماری کمک کنند. از این رو رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی که مورد تاکید همه کارشناسان سلامت است باید در اولویت مردم قرار بگیرد. البته که دولت می توانست شرایط بهتری برای رعایت هرچه بیشتر این پروتکل ها با ایجاد محدودیت ها بوجود آورد با این حال این اقدام صورت نگرفت. طبیعی است که مسئولیت بخش اعظمی از وضعیت امروز به عهده دولت و عملکرد آن در مقابله با کرونا در کشور است و بخشی به عهده مردم. با همه اینها این کادر درمانی است که زیر بار فشار اپیدمی کمر خم کرده و شدت یافتن بیماری به خستگی آنها می افزاید. حداقل کاری که برای جبران این زحمات می توان انجام داد رعایت پروتکل های بهداشتی برای کاهش سرعت زنجیزه انتقال بیماری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha