کد خبر: آموزش-گام-به-گام-تدوین-برنامه-راهبردی-د
۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸
آموزش گام به گام تدوین برنامه راهبردی در ورزش
به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت و به نقل از سایت آکادمی ملی المپیک، با توجه به اهمیتی که مفهوم مدیریت راهبردی به ویژه در حوزه ورزش زنان دارد، زمان مناسبی طی چهار نشست (مجموعاً 8 ساعت) از سوی مسئولین برگزاری دوره عالی رهبری در ورزش زنان برای آشنایی شرکت‌کنندگان با این مبحث اختصاص داده شد.
" مفاهیم اساسی تفکر و مدیریت راهبردی در ورزش "، " مولفه‌های برنامه‌ریزی راهبردی در ورزش "، " گام به گام تدوین برنامه راهبردی (1)" و " گام به گام تدوین برنامه راهبردی (2) " عناوین و سرفصل‌های این چهار نشست بود که تدریس آن بر عهده دکتر علیرضا الهی رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی بود.
دکتر الهی در خصوص موضوعات و مباحثی که طی این نشست‌ها به شرکت‌کنندگان دوره ارائه کرد گفت: در نشست نخست سعی کردیم تا یک تفکر راهبردی را در شرکت‌کنندگان ایجاد کرده و این عزیزان را با ویژگی‌های تفکر راهبردی در یک سازمان ورزشی آشنا کنیم.
وی افزود: از آنجایی که مفهوم برنامه راهبردی و پیاده‌سازی راهبردها با مفهوم تغییر در سازمان به شدت گره خورده است، در نشست نخست به مفهوم تفکر راهبردی و تغییرات مورد نیاز در سازمان تا زمان پیاده‌سازی راهبردهای مدنظر پرداختیم.
 مولفه‌ها و متغیرهایی مورد نیاز یک استراتژیست جهت نوشتن راهبردی مناسب برای یک سازمان، عنوان مبحث مهمی بود که بنده در نشست دوم به آن پرداختم.
 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی افزود: بنابراین در طی این دو نشست ما مفاهیم مهمی مثل بیانیه مأموریت، ارزش‌های سازمانی، چشم انداز، حوزه‌های کلیدی عملکرد برای سازمان، تحلیل محیط که شامل تحلیل محیط درونی و تحلیل محیط بیرونی بود و در نهایت اهدافی که ما باید برای سازمان متصور بشویم را به همراه استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی توضیح دادیم و شرکت‌کنندگان را به صورت نظری با مفاهیم تئوری این موضوعات آشنا کردیم.
در ادامه یک هفته به شرکت‌کنندگان فرصت داده شد روی این مفاهیم کار کنند و در خصوص فدراسیون یا سازمان ورزشی که در آن مشغول کار هستند بتوانند طبق مولفه‌های مذکور به صورت عملیاتی نکاتی را یادداشت کنند.
وی در ادامه و در خصوص مبحث "گام به گام تدوین برنامه راهبردی" که در نشست سوم و چهارم به حاضرین ارائه شد گفت: در این دو نشست کارگاه به این صورت پیش رفت که شرکت‌کنندگان پس از آموزش‌های لازم، به صورت عملیاتی با تدوین برنامه راهبردی آشنا شدند و در نهایت با همفکری‌های لازم با استاد کارگاه، موفق به نوشتن گام اول تا گام آخر تدوین برنامه راهبردی شدند.
این موفقیت تا جایی پیش رفت که شرکت‌کنندگان در نشست آخر توانستند راهبردهای نمونه‌ای را که برای سازمان خودشان تدوین کرده بودند را به جدول برنامه عملیاتی به صورت زمانبندی شده تبدیل کنند. در حقیقت استراتژی ها را به اقدامات یا برنامه های عملیاتی ترجمه کردند.
دکتر الهی دوره عالی
دکتر علیرضا الهی در پایان گفت: در مجموع امیدوارم تدریس مباحثی که در دوره عالی رهبری ورزش زنان به بنده واگذار شده بود توانسته باشد یک گام اولیه‌ای هم برای ایجاد تفکر راهبردی در شرکت‌کنندگان ایجاد کرده باشد و هم اینکه این عزیزان در نوشتن برنامه‌های عملیاتی و تدوین برنامه راهبردی سازمان خود نکات مهمی را آموخته باشند.
شایان ذکر است دوره عالی رهبری در ورزش زنان با همکاری معاونت زنان وزارت ورزش و جوانان و آکادمی ملی المپیک در حال پیگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha