کد خبر: آمار-معلمان-ابتدایی-با-افزایش-تعداد-دا
۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری طبنا( خبرگزاری سلامت) رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد با اشاره به آمار دانش آموزان در دوره ابتدایی گفت: ۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی جاری در مدارس در حال تحصیل هستند که نسبت به سال تحصیلی گذشته افزایش ۲.۵۷ درصدی داشته اند. وی افزود: همچنین ۳۴۵ هزار و ۴۱ دانش‌آموز اتباع، هم‌اکنون در دوره ابتدایی داریم که ۱۱ دهم درصد نسبت به سال تحصیلی گذشته، افزایش داشته است. کلاس‌های دوره دبستان رشد ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کاهش آمار معلمان در دوره ابتدایی تصریح کرد: ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم در دوره ابتدایی فعالیت می‌کنند که متاسفانه نسبت به سال تحصیلی گذشته ۳.۸۴ دهم درصد کاهش تعداد معلمان این دوره را نشان می‌دهد. حکیم‌زاده با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۳۶ هزار و ۴۴۱ کودک بازمانده از تحصیل در مدارس جذب شده‌اند، افزود: این تعداد جذب، افزایش ۱.۷ درصدی را در این زمینه نسبت به سال تحصیلی گذشته نشان می‌دهد. معاون وزیر آموزش و پرورش از ثبت‌نام ۱ میلیون و ۵۳ هزار و ۳۱ نوآموز در سال تحصیلی جاری در سامانه خبر داد و گفت: همچنین ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایر در کل کشور داریم. تاکنون ۹۰۸ دانش‌آموز عشایری در مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته شده‌اند. ۷۲ درصد معلمان عشایری هم دارای مدرک کارشناسی هستند. معاون آموزشی آموزش و پرورش درباره برجسته ترین اقدامات دفتر عشایر اظهار داشت: افزایش ۳۰ درصدی تعداد مدارس شبانه روزی از ابتدای دولت تدبیر و امید و پوشش حداکثری دانش آموزان عشایری در تمام استان های کشور از جمله مهم ترین اقدامات در این حوزه است. وی افزود: همچنین ساماندهی کوچ عشایر استان همدان و تاسیس مجمع خیرین فرهنگی عشایر با محوریت استان اردبیل از مهم ترین اقدامات دفتر عشایر است. حکیم زاده خاطر نشان کرد:  ۱۵ هزار دانش آموز عشایر سیستان و بلوچستان که از چتر حمایتی آموزش و پرورش محروم شده بودند، نیز به تحصیل بازگردانده شدند. او با بیان اینکه در زمینه اجرای اساس‌نامه مدارس عشایری گامی رو به جلو برداشته شده است، گفت: اختصاص ردیف بودجه خاص عشایری با درخواست وزیر آموزش و پرورش و امضای رئیس‌جمهوری به مجلس رفته است و امیدواریم بتوانیم با کمک نمایندگان امسال در کمیسیون تلفیق تصویب ردیف بودجه خاص عشایر را شاهد باشیم. وی تاکید کرد: سه رویکرد مهم این معاونت را در این عبارات می‌توانیم خلاصه کنیم که کودکان صاحب کرامت هستند، کودکان بزرگسال نیستند و همچنین آموزگاران ابتدایی نقش الگو را دارند، در واقع رویکرد اصلی ما در معاونت ابتدایی یک نگاه تخصصی به دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین است. حکیم زاده با تاکید بر اینکه کودکان صاحب کرامت هستند، بیان کرد: در این راستا مواردی که دنبال می‌کنیم این است که برنامه‌های ما نباید کرامت هیچ کودکی را خدشه دار کند و برای همین حذف رقابت‌ها و برچسب زدن‌ها را در دستور قرار دادیم. وی ادامه داد: پرهیز از خشونت و جایگزینی رفاقت را در آموزش ابتدایی دنبال می‌کنیم. بسته خشونت زدایی همه جانبه از مدارس را تهیه کردیم و می‌خواستیم به مدارس ارسال کنیم اما با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند که هر معاونت یک بسته تحولی ارائه دهند که نشان دهد چگونه قرار است سند تحول بنیادین عینی و ملموس در مدرسه اجرا شود و حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری تحقق می‌شود، ما این بسته را با هدف ایجاد مدرسه به عنوان محیط امن اجتماعی ارائه خواهیم کرد. وی از ممنوعیت پیک نوروزی در نوروز ۹۹ خبر داد و افزود: به‌هیچ‌وجه پیک نوروزی نداریم و با توجه به دستاوردهای خوبی که در طرح نوروزی کتاب‌خوانی و نوشتن داستان در سال قبل داشتیم این روال همچنان ادامه خواهد یافت. همچنین ابلاغ هر برنامه‌ای به دانش آموزان برای ایام نوروز که برای خانواده‌ها هزینه داشته باشد، ممنوع است. حکیم زاده تصریح کرد: موضوع ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک‌درسی به مدارس همچنان برقرار است و وزیر محترم نیز بر این موضوع تأکید دارند. همچنین برگزاری مسابقات علمی مانند لیگ پایا، مسابقات کانگورو، چرتکه و محاسبات ذهنی و مواردی از این ‌دست نیز در مدارس ممنوع است. معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: ما به‌عنوان آموزش ابتدایی با پدیده‌ای به نام «مدارس خانگی» کاملاً مخالف هستیم زیرا مدرسه صرفاً محلی برای آموزش نیست بلکه فرصتی برای دوست‌یابی و تعامل است، بنابراین از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم که مراقب این دعوت‌ها باشند. انتهای پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha