کد خبر: آمادگي-ايران-براي-تشكيل-صندوق-سرمايه‌
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
آمادگي ايران براي تشكيل صندوق سرمايه‌گذاري مشترك ميان تهران و بغداد

به‌گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» صبح امروز - سه‌شنبه - در آئین آغاز به‌کار چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق که با حضور مدیران عالی‌ رتبه دو کشور و تنی چند از فعالان اقتصادی در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، افزود: در زمينه انرژي، برق و گاز و همچنين منابع آبي، آمادگي داريم توافق‌هاي انجام شده را عملياتي و همچنين توافقنامه‌هاي جديدي را در چارچوب موافقت‌نامه‌هاي قانوني موجود تدوين كنيم و همكاري‌هاي دو كشور در اين دو عرصه نيز توسعه پيدا كند.

وي افزود: اين اجلاس بعد از شش سال وقفه، امروز و فردا در تهران برگزار مي‌شود و مصادف با نخستين سالگرد شهادت حاج قاسم سليماني و حاج ابومهدي المهندس است كه اين شهادت و سالگرد را به پيشگاه رهبران، دولت و مردم دو كشور دوست و برادر تسليت و تعزيت عرض مي‌كنم.

اردكانيان گفت: اميد است اين اجلاس كه با حضور فعال هيئت بلندمرتبه عراقي و ايراني در بخش‌هاي دولتي و خصوصي ادامه خواهد يافت و با مذاكرات دو جانبه دو هيئت به امضاي اسنادي در توسعه همكاري‌ها منجر خواهد شد، مسير توسعه روابط اقتصادي و تجاري را هموارتر كند.

وزير نيرو اضافه كرد: بعد از سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به عراق و سفر نخست وزير فعلي و نخست وزير سابق عراق به تهران و توافق‌هايي كه در سطوح عالي ميان رهبران دو كشور انجام گرفته اميد است كميسيون مشترك همكاري‌‌هاي اقتصادي بتواند طرح‌هاي اجرايي مربوط به عملي كردن منويات رهبران سياسي دو كشور را به نتيجه برساند.

وي گفت: براي توسعه مناسبات تجاري نيازمند موافقت‌نامه‌هاي متعددي از جمله اجتناب از اخذ ماليات مضاعف، تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري متقابل، تعرفه ترجيحي، همكاري‌هاي گمركي و توافق‌هايي از اين دست هستيم كه اميدواريم مراحل تدوين، ‌امضا و پيگيري‌ آنها در دستور كار قرار بگيرد.

وزير نيرو گفت: بحث توسعه خطوط مواصلاتي بين دو كشور و تسهيل امر حمل و نقل از جمله حمل يك سره كالا نقش مهمي در توسعه روابط تجاري خواهد داشت، اميدواريم با مذاكرات پيش رو و جلساتي كه وزير تجارت عراق با وزراي ايراني و مقام‌هاي مسئول و همچنين با معاون اول رئيس جمهوري در خلال سفر خواهند داشت، قدم‌هاي خوبي نيز در اين عرصه برداشته شود.

وي افزود: در عرصه مسائل بهداشتي و درماني، آمادگي داريم ضمن عملياتي كردن توافق‌هاي قبلي، در زمينه مبارزه با بيماري كوويد 19 هم در اين ايام از امكاناتي كه در كشور ما فراهم است خواهران و برادران عراقي نيز بهره‌مند باشند.

اردكانيان گفت: به عنوان جمهوري اسلامي ايران، عمران و آباداني و مصالح كشور خودمان را در عاري شدن منطقه از حضور بيگانگان مي‌دانيم و اين امر مستلزم توسعه توانايي‌هاي مردم منطقه در رفع حوادث و نيازهاي خودشان است.

وي ادامه داد: از اين حيث در راستاي مصالح كشور ايران و همچنين منطقه آمادگي و اشتياق داريم كه همه تجربيات،‌ دانش و تخصص خود را در جهت رفع نيازهاي همسايگان خود در طبق اخلاص عرضه كنيم كه حضور شركت‌ها و سرمايه‌گذاران و كارآفرينان و توليد كنندگان ايراني در بازارهاي كشورهاي همسايه دقيقا از همين سياست و راهبرد سرچشمه مي‌گيرد.

وي اضافه كرد: امیدواریم هر چه وسيع‌تر و سريع‌تر،‌ همسايگان ما به خوداتكايي در رفع نيازهاي تخصصي خود برسند، همانگونه كه ما اين مسير را در چهار دهه گذشته با وجود جنگ نظامي و جنگ اقتصادي تحميلي و همه تحريم‌ها پشت سر گذاشتيم و دستاوردهاي ارزنده اي داشتيم، با اشتياق اين توانمندي‌ها و تجربيات را در راستاي مصالح خود و منطقه به خواهران و برادران خود در كشورهاي همسايه عرضه مي‌كنيم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اميدواريم اين اجلاس نقطه روشني در زمينه توسعه روابط اقتصادي باشد تا در آينده نزديك شاهد به بار نشستن نتايج آن در عرصه كار و فعاليت در دو كشور باشيم.

امکان رفع موانع مبادلات تجاری با بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال

"علاء احمد الجبوری" وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق در چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: امروز برای رفع موانع و مشکلات موجود در صدر هیئتی به تهران آمدیم تا در کمیسیون مشترک اقتصادی همکاری‌های دو کشور شرکت و موضوعات مهم اقتصادی دو کشور را با هم بررسی کنیم.

 وی اضافه کرد: شرایط و مسائل اقتصادی در دنیا بعد از همه‌گیری کرونا فضای متفاوتی را نسبت به دوره قبل از این بیماری ایجاد کرده که بر این اساس لازم است توافقنامه‌های اقتصادی با توجه به داده‌های موجود و نسبت به شرایط حاضر بازنگری شود‌.

به گفته رئیس عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و عراق، حضور هیئت بلندپایه عراقی در این اجلاس نشان‌دهنده جدیت این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران است تا موانع موجود و نیازهای فنی کشور عراق را شناسایی و برطرف کرده و اقدامات لازم را به صورت عملیاتی انجام دهد.

وی افزود: امیدواریم با توافقات انجام شده بتوانیم نقش همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را مشخص کنیم تا شرایط و محیطی مناسب برای اجرای اقدامات داشته باشیم.

وزیر تجارت عراق با اشاره به کشورهای دارای منابع نفتی یادآور شد: امروز در شرایط همه‌گیری کرونا کشورهایی که اقتصاد آنها وابسته به نفت است با چالش روبرو بوده و کشورهایی که در راستای اتکا به منابع غیر نفتی حرکت کرده بودند موفقیت بیشتری نسبت به دیگران دارند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال گفت: امروز در دنیا اقتصاد دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و می‌توانیم در استفاده از اقتصاد دیجیتال و مبادلات تجاری موانع را بررسی و به این مسئله توجه کنیم.

وزیر تجارت عراق به چهارمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به روابط مهم جمهوری اسلامی ایران و عراق، هر دو کشور می‌توانند با به اشتراک گذاری تجربیات و دانش‌های فنی خود به یکدیگر کمک کرده تا در مسائل مهم اقتصادی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

الجبوری در پایان سخنان خود گفت: جغرافیا و جایگاه سیاسی کشورهایی که در کنار دریا ساکن هستند می‌تواند فرصت خوب و موثری برای همکاری‌های مهم و سودمند باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha