کد خبر: آقای-صدای-ماندگار-رفت
۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳
آقای صدای ماندگار رفت!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، عنوان صدای ماندگار برازنده او بود، مردی که دوبله ایران بسیار به او بدهکار است. چنگیز جلیلوند را باید یکی از قله های مرتفع دوبله ایران قلمداد کرد. او هنر دوبله را چه  به عنوان دوبلور و چه به عنوان مدیر دوبلاژ اعتلا بخشید.

وقتی در سن 80 سالگی هم جای جوانان 30-35 ساله حرف می زند، صدای او همچنان روی شخصیت و بازی بازیگر می نشست.

بزرگان دوبله ایران جایگزینی ندارند، مگرزنده یاد حسین عرفانی داشت؟ بازهم فقدان یک هنرمندان طراز اول سینما و تلویزیون ایران.

این بار کرونا  یکی از بزرگان هنر دوبله ایران را با خود برده است. استاد شاد روان چنگیز جلیلوند، هنرپیشه، صدا پیشه و مدیر دوبلاژ سینما و تلویزیون ایران.

استاد چنگیز جلیلوند 6 آبان 1317 در شیراز متولد شد. به خاطر شغل پدر وقتی 7 ساله بود به تهران آمد. از نوجوانی تحت تاثیرصدای استاد نصرالله محتشم که به جای جان وین حرف می زد، عاشق دوبله شد.

جلیلوند فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۶ و با تئاتر به همراه ابوالحسن تهامی آغاز کرد.

 وقتی وارد عرصه دوبله شد، در بیشتر فیلم‌های مرحوم محمد علی فردین، به‌جای او صداپیشگی کرد و اولین همکاری این دو در فیلم «گنج قارون» بود.

وی پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت بیست سال در آمریکا به سر برد. اما به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت. وی در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز بازی کرده‌است.

صدای او قابلیت گویندگی به جای شخصیت‌های نقش اول با صلابت و تأثیرگذار سینمایی را فراهم کرده‌ بود. جلیلوند در گویندگی‌هایش قابلیت تیپ سازی را داشت و می‌توانست صداهای مختلفی به وجود آورد. وی در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی معروف شده بود.

از وی در سال ۱۳۵۷ به عنوان یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده‌است. وی با تیپ سازی خلاقانهٔ خود، گویندهٔ اصلی نقش‌های مارلون براندو بود.

مشهورترین گویندگی‌هایش در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌جای مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین و در فیلم‌های سینمایی ایرانی به‌جای محمدعلی فردین، بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری، سعید راد و ... بوده‌است.

استاد جلیلوند  سر حال و پر انرژی همچنان کار می کرد تا اینکه دچار بیماری کووید 19 شد و عاقیت نتوانست مقابل هجوم این بیماری تاب بیاورد و در دوم آذر ماه برای همیشه دنیای هنر را ترک کرد.

خبرگزاری سلامت درگذشت این هنرمند توانای کشور را به اهالی هنر به ویژه دوستداران سینما و تلویزیون تسلیت می گوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha