کد خبر: آقای-رئیس-جمهور،مردم-نان-را-قسطی-می
۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۹
آقای رئیس جمهور،مردم نان را «قسطی» می‌خورند!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد خرید نان به صورت قسطی گفت: در شرایط کنونی مردم دچار فقر جمعی شده‌اند و سطح رفاه عمومی به شدت کاهش پیدا کرده است، این موضوع را آمارهای رفاهی و کاهش قدرت خرید مردم تایید می‌کند. در این فضایی که همگی دچار فقر جمعی هستند شاهد شکاف و فاصله طبقاتی در همین ساختار هستیم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی تورم به دو گروه جامعه هم دهک‌های بالا و هم دهک‌های پایین جامعه بسیار فشار وارد کرده دهک‌های بالایی کمتر خرید می‌کنند و دهک‌های پایینی توان خرید ندارند، با تمام این اوصاف فاصله دهک‌ها بسیار زیاد شده است، از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هر سال ضریب جینی بالاتر رفته که بیانگر افزایش نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه است.

افزایش فاصله طبقاتی در جامعه

وی ادامه داد: از علل افزایش ضریب جینی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سیاست‌های حقوق مدیران با کارمندان و کارگران، توزیع منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به آحاد جامعه از جمله گروه های پردرآمد و در نتیجه عدم اصابت منابع بیشتر یارانه‌ای به اقشار آسیب‌پذیر، توزیع گسترده رانت‌های ارزی، واردات و تسهیلات بانکی به نفع اقشار مرفه، افزایش و نوسانات شدید در بازار دارایی‌های ارز، سکه، خودرو و مسکن که عاملی برای پولدارتر شدن پولدارها شده، افزایش شدید اجاره‌بها و قیمت مسکن که به نفع مالکان و به ضرر مستاجران بوده است، افزایش شدید مخارج خوراکی اقشار مختلف، توزیع نامناسب یارانه پنهان که منجر به بهره‌مندی بیشتر اقشار پرمصرف‌تر شده را می‌توان نام برد. این شرایط طبقات پایین را فقیر و فقیرتر از قبل کرده و طبقات پولدار را پولدارتر از قبل این اوضاع عامل نارضایتی عده کثیری از مردم شده و عاملی بر شکاف طبقاتی این نمایی از شرایط ناخوشایند جامعه امروز است که شاهد رشد آن هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: رواج خرید نان به صورت قسطی یک امر واقعی است که متاسفانه رئیس جمهور این مسئله را درک نمی‌کند، در معاونت اقتصادی کمیته امداد در یک حساب سرانگشتی از تهیه اقلام ساده خوراکی یعنی حداقل غذا برای زنده ماندن به ماهی ۶۵۰ هزار تومان پول برآورد شده است، یک خانواده ۴ نفره ماهیانه فقط ۲/۵ میلیون تومان نیاز دارند برای غذا خوردن بماند هزینه، مسکن، آموزش، پوشاک، هزینه انرژی مصرفی و …. با تمام این تفاسیر بسیار از افراد اقشار ضعیف جامعه درآمد زیر یک میلیون تومان دارند و یارانه پرداختی ۴۵ هزار تومان در کنار یارانه معیشتی با جمع تورم مبلغ ناچیزی است.

مجلس تلاش کرد طرح معیشت خانوار به عنوان کالای اساسی به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به ۶۰ میلیون جمعیت ایرانی قانونی شود

عنابستانی ادامه داد: مجلس تلاش کرد طرح معیشت خانوار به عنوان کالای اساسی به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به ۶۰ میلیون جمعیت ایرانی قانونی شود و از طرف دولت پرداخت گردد تا حداقل کمکی باشد برای خرید لقمه نانی که در شرایط کنونی؛ دولت در این مورد هم مقاومت می‌کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: طبق آخرین اخبار از طرح معیشت خانوار توافقاتی بین رئیس جمهور و رئیس مجلس صورت گرفته است برای اجرایی شدن این طرح امیدوارم هر چه سریع‌تر اجرایی شود، رئیس جمهور اگر شرایط ناخوشایند اقتصادی مردم را می‌بیند، قانون تصویب شده را اجرایی کند.

باید یارانه‌های افزایش داشته باشد

وی یادآور شد: افزایش یارانه‌ها در بودجه توسط نمایندگان دنبال می‌شود، تا براساس قانون هدفمندی اجرا شود، اگر پرداخت یارانه‌ها براساس قانون اجرایی شود حتما باید شاهد افزایش یارانه‌ها براساس افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشیم، این تغییر هم رقم بزرگی خواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک سه سال است که در بودجه سنواتی مصوبه‌ای داریم با عنوان مبارزه با فقر آخرین باری که مصوبه دریافتی بهزیستی تغییر کرد سال ۹۶ بوده است، از سال ۹۶ ما هیچ گونه افزایش مستمری برای کسی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بود نداشتیم، نه در ساختار اعتبارات دولتی نه از محل درآمدهای این نهادها، این مورد هم یکی از مواردی است که دولت باید فکری جدی برای آن انجام دهد .

اگر شرایط ناخوشایند اقتصادی ادامه داشته باشد و شاهد رشد فاصله طبقاتی بین مردم جامعه باشیم باید یارانه دهک‌های بالا حذف و به گروه پایین اختصاص یابد

عنابستانی ادامه داد: اگر شرایط ناخوشایند اقتصادی ادامه داشته باشد و شاهد رشد فاصله طبقاتی بین مردم جامعه باشیم باید یارانه دهک‌های بالا حذف و به گروه پایین اختصاص یابد، که از دو سال قبل تکلیف قانون بوده که دولت یارانه دهک بالا جامعه را حذف کند، اما تاکنون چنین اقدامی را انجام نداده است در شرایط امروزی میزان تشخیص دریافتی دهک‌های بالا کار سختی نیست. گویا دولت اراده‌ای برای اجرا این قانون هم نداشته است.

 وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مسیرهای کاهش فاصله طبقاتی جامعه قطع یارانه سه دهک بالای جامعه و دو برابر شدن یارانه سه دهک پایین جامعه است که در سال ۱۴۰۰ پیگیر آن خواهیم، تا بتوانیم به خانواده‌های دهک‌های پایین اختصاص دهیم و در کنار آن قانون هدفمندی یارانه باید اجرایی شود که منجر به افزایش یارانه‌ها خواهد بود، متاسفانه دولت در هشت سال گذشته این قانون را اجرایی نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: خرید نان قسطی را نمی‌توانیم کتمان کنیم، پنهان کردن چنین واقعیت‌های تلخی پاک کردن صورت مسئله است، پنهان کردن آسیب‌های اجتماعی زمینه تبدیل شدن به معضل اجتماعی را هموار خواهد داشت، که بی‌توجهی به این معضلات زمینه ساز شورش‌های اجتماعی است برهمین این اساس مسئولان، مدیران و نمایندگان واقعیت‌های جامعه را باید ببینند و اولویت‌بندی کنند و برای آنها راهکاری سازنده ارائه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha