کد خبر: آشنایی-با-دردهای-عجیب-مبتلایان-کووید-19
۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۸:۳۴
آشنایی با دردهای عجیب مبتلایان کووید 19

ستار جعفری فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، با اشاره اینکه در حال حاضر دردهای عجیبی در بیماران مشاهده می شود که با بررسی هم نمی توانیم علت آن را پیدا کنیم، اظهار داشت:برای تشخیص دردهای عجیب این بیماران روی آنها آندوسکوپی و کولونوسکوپی انجام می شود اما باز هم به نتیجه ای نمیرسیم، ممکن است این دردهای عجیب مربوط به دردهای عملکردی دستگاه گوارش باشد.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از بیماران با علائم گوارشی مانند یبوست های شدید، اسهال، درد شکم، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه دارند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان افزود: زمانی که شیوع یک بیماری بیشتر می شود این علائم هم بیشتر خود را نشان می‌دهند.

جعفری تاکید کرد: در حال حاضر از هر۱۰۰ نفر بیمار کرونا ۳۰ نفر با علائم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند اما با زیاد شدن تعداد مبتلایان شاهد افزایش دو برابری این مراجعه کنندگان گوارشی هم خواهیم بود.

وی ادامه داد: گاهی بیماران بدون داشتن هیچ علائمی ریوی ممکن است به کووید 19 مبتلا شده باشند به همین دلیل برای تشخیص درست باید از آنها تست گرفته شود.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه علائم بالینی کووید 19 تغییر زیادی نداشته است، گفت: واقعیت این است که از همان زمان شیوع بیماری هم افراد زیادی با علائم گوارشی به پزشک مراجعه داشتند اما با زیاد شدن تعداد مبتلایان، تعداد بیماران گوارشی هم بیشتر شد.

جعفری ادامه داد: درصد مبتلایان در جامعه رو به افزایش است و زمانی که تعداد مبتلایان زیاد شود، افراد بیشتری با علائم مختلف به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت بروز علائم گوارشی آیا لازم است بیماران به پزشک مراجعه کنند یا خیر، افزود: روی هر بیماری که با علائم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه می کند بررسی های تشخیصی تست کووید 19 انجام می شود اما نباید فکر کنیم که هر بیماری با علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ به ویروس کرونا مبتلا شده است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان بیان داشت: زمانی که در یک پاندمی بیماری قرار داریم ممکن است با هر علائمی به ویروس کرونا فکر و سریعتر نسبت به تشخیص بیماری اقدام شود.

 

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha