کد خبر: آشنایی-با-بیماری-سلولیت-و-راه‌های-درم
۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۲۱
آشنایی با بیماری سلولیت و راه‌های درمان آن

دکتر سيد مسعود داوودی متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری سلولیت و راه های درمان آن اظهار کرد: سلولیت دو نوع دارد؛ یک سلولیت به دلیل چاقی موضعی ایجاد می شود و این نوع بیشتر جنبه زیبایی دارد. این نوع سلولیت معمولاً در کسانی که افزایش سن پیدا می کنند به تدریج تشکیل می‌شود.

وی افزود: نوع دوم سلولیت، نوعی عفونت است و معمولا در اثر عفونت میکروبی که در اکثر مواقع به دلیل استافیلوکوک طلایی و گاهی هم در اثر استرپتوکوک پیوژنز است، ایجاد می‌شود.

میکروب پنوموکوک

متخصص پوست و مو بیان کرد: میکروب های دیگری هم وجود دارد که این نوع در اثر برخی میکروب ها مانند هموفیلوس آنفلوآنزا به خصوص در کودکان باعث سلولیت می شود. در اطراف چشم سلولیت ممکن است بر اثر پنوموکوک ایجاد شود.

دکتر داوودی تصریح کرد: اما همانگونه که مطرح شد شایع ترین دلیل بروز سلولیت، عفونت های ناشی از میکروبی به نام استافیلوکوک طلایی است؛ این میکروب معمولا روی پوست در حالت عادی دیده نمی شود اما به طور اتفاقی ممکن است روی پوست ظاهر شود.

وی ادامه داد: اگر روی پوست زخم، جراحت و حتی منافذ بازی مربوط به گزیدگی حشرات وجود داشته باشد به دنبال آن میکروب ممکن است وارد و باعث ایجاد عفونت شود.

عفونت بافت نرم زیر پوست

متخصص پوست و مو عنوان کرد: عفونت در بیشتر مواقع سطحی است و با کنترل بیماری زود تمام می شود اما زمانی که عفونت به بافت های زیرین گسترش پیدا کند به عفونت بافت نرم زیر پوست تبدیل می شود که از نظر علمی به این نوع بیماری سلولیت گفته می شود.

دکتر داوودی گفت: سلولیت ممکن است هر جایی از بدن بروز پیدا کند اما معمولا در اندام های بدن بیشتر است، امکان دارد سلولیت روی سر و صورت هم ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در بعضی از قسمت های بدن سلولیت می تواند بسیار خطرناک باشد، به طور مثال سلولیت های اطراف چشم به خاطر اینکه به راحتی به فضای پشت چشم گسترش پیدا می کند و باعث التهاب می شود، اگر این سلولیت دیر درمان شود ممکن است باعث از بین رفتن چشم شود.

ضعف در سیستم ایمنی

متخصص پوست و مو یادآور شد: سایر سلولیت ها در شرایط عادی با دارو قابل کنترل هستند اما در کسانی که ضعف سیستم ایمنی، دیابت و بیماری های زمینه ای داشته باشند ممکن است بسیار عمیق و شدید شود به گونه ای که باعث تخریب بافت های زیرین حتی در حد گرفتاری عضلات زیرپوستی هم شود.

دکتر داوودی با اشاره به اینکه شایع ترین نوع میکروب استافیلوکوک طلایی و استرپتوکوک پیوژنز است، اظهار داشت: اکثر آنتی بیوتیک های خوراکی که بر ضد این میکروب ها هستند، باعث درمان بیماری می شوند اما گاهی لازم است که آنتی بیوتیک به صورت تزریقی باشد.

درمان اورژانسی

وی ادامه داد: حتی گاهی نیاز است که مریض برای درمان حتما بستری شود. این بیماری در اطراف چشم بسیار خطرناک است به همین دلیل حتما باید به صورت اورژانسی و سریع بیمار را با دوز بالا درمان کرد.

متخصص پوست و مو با بیان اینکه درمان این بیماری فقط آنتی بیوتیک درمانی است، گفت: در مرحله اول باید نمونه برداری انجام شود و بعد نسبت به درمان بیماری اقدام شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha