کد خبر: آشفته-بازار-واکسیناسیون-ایرانی-ها-برا
۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ کشورهای زیادی در جهان برنامه واکسیناسیون بیماری کرونا را آغاز کرده اند و برخی از کشورهای کم جمعیت هم آن را به پایان رسانده اند. در این میان ایران یکی از کشورهایی است که همچنان بر سر اینکه چه واکسنی را از چه کشوری بخرد و چه زمانی واکسیناسیون را آغاز کند بحث وجود دارد! وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو معلوم نیست چه سیاست هایی را در پیش دارند! به قدری تناقض گویی ها در این دو سازمان زیاد است که هیچ کس نمی داند چه شده یا چه خواهد شد؟ هیچ مقام بهداشتی ای شفاف از وضعیت تولید تا واردات واکسن حرف نمی زند! واکسیناسیون شهروندان در ایران با ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا آغاز شد اما درباره ادامه و خاتمه آن ابهام‌های جدی وجود دارد. برآوردها درباره زمان مورد نیاز برای واکسینه کردن ۶۰ درصد شهروندان از یک سال تا سی ماه متفاوت است. به گفته محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، قرارداد ایران با طرف روسی برای دریافت دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک است که قرار است به مرور وارد کشور شود. پیش از این زمان ورود دومین محموله واکسن روسی ده روز پس از تحویل محموله اول عنوان شده بود. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اصلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ۲۴ بهمن در یک پیام توئیتری اعلام کرد که محموله دوم چند روز زودتر وارد ایران شد و شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن است. محمدرضا شانه‌ساز می‌گوید "طی یکی دو ماه آینده" از کشورهای دیگری مانند چین، هند و کوبا هم تعدادی واکسن کرونا وارد ایران می‌شود اما در این دوره زمانی نمی‌شود روی دریافت واکسن از طریق ساز و کار سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس حساب باز کرد. درحالیکه وضعیت تامین واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی در هاله ای از ابهام قرار دارد و اقدامات متخصصان داخلی برای ساخت واکسن ایرانی کرونا هم بی ثمر مانده است مسئولان بهداشتی و درمانی ایران امیدوارند تولید واکسن ایرانی کرونا در بهار سال آینده آغاز شود.واکسن COVID-19 جانسون و جانسون خبرگزاری فارس ۲۳ بهمن به نقل از وزیر بهداشت نوشته بود: «در دو سه ماه آینده ایران یکی از قطب‌های بسیار مهم واکسن‌سازی کرونا در منطقه خواهد شد و یکی از صادر کنندگان واکسن کرونا در جهان خواهیم بود.» صحبت های ضدونقیض مسئولان بهداشتی به وضوح نشان می دهد که هیچ برنامه مشخص و مدونی برای تولید یا واردات واکسن کرونا وجود ندارد؛ صرفا عده ای در آشفته بازار منتهی به انتخابات سعی دارند عملکرد خود را با شلوغ کاری مثبت نشان بدهند و قصورات خود را به گردن دیگران بیاندازند که البته در این باره مردم همیشه در صحنه مورد هجوم بودند.

شهریور؛ شاید

وضعیت واکسیناسیون همچنان مبهم است؛ هر کسی زمانی را اعلام می کند و چند روز بعد مسئولی دیگر زمان دیگری را مطرح می سازد! آشفتگی در میان مدیریت اپیدمی به شدت موج می زند. کاملا مشخص است که مدیریت امور از دست مدیران خارج شده است و برنامه ای هم برای آن ندارند! دکتر مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز درباره آخرین اخبار پیرامون واکسن‌های ایرانی کرونا، به ایسنا گفت: «الان واکسن کرونا بنیاد برکت در حال طی کردن فاز دو و سه مطالعات بالینی است. واکسن انستیتو رازی با نام کووپارس و واکسن وزارت دفاع با نام فخرا در مرحله اول کارآزمایی بالینی قرار دارند و احتمالا تا آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت هم یک یا دو واکسن دیگر بتوانند مجور آغاز کارآزمایی را دریافت کنند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم از شهریور یا مهر ماه واکسن‌های ایرانی را به میزان نیاز وارد بازار کنیم.» قانعی درباره سرانجام واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا،‌ بیان کرد: «۱۰۰ هزار واکسن‌ به کشور وارد شده است و فکر می‌کنم از دهه سوم فروردین ماه فاز سوم تست بالینی آنها آغاز شود. این ۱۰۰ هزار دوز قرار است به داوطلبین تزریق شود که البته هنوز فراخوانی برای جذب داوطلب صادر نشده است.»  

تنوع مهمتر از کیفیت!

به نظر می رسد یکی از مشکلات جدی تولید واکسن در ایران؛ این است که رقابت بین شرکت های داخلی افزایش یافته است. البته همه شرکت های دولتی یا شبهه دولتی ای که معلوم است برای افزایش تنوع نه کیفیت واکسن شروع به فعالیت ساخت واکسن کرده اند. قانعی درخصوص دیگر طرح‌های مطالعاتی واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: «از ابتدا ۱۱ پرونده وجود داشت که ۳ پرونده در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند و پیش‌بینی می‌کنیم از تعداد کلی، ۸ پرونده بتوانند موفق عمل کنند. نسبت به سایر کشورها این تعداد تولید کننده بسیار خوب است.پیش‌بینی ما برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از حدودا مهرماه سال جاری است.» متاسفانه وضعیت واکسیناسیون در ایران بسیار اسف بار است؛ اگر ظرفیت تزریق واکسن همان چهار میلیون دوز در ماه باشد که مصطفی قانع گفته، واکسینه کردن ۶۰ میلیون نفر محتاج تزریق ۱۲۰ میلیون دوز واکسن است که سی ماه طول خواهد کشید. افزون بر این گرچه احتمال واردات میلیون‌ها دوز واکسن کرونا به ایران در ماه‌های آینده منتفی نیست، اما با ادامه واکسینه کردن چند ده هزار نفر در هفته که اکنون انجام می‌شود زمان رسیدن به ایمنی جمعی بیشتر طول خواهد کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha