کد خبر: آسیب-بافت-ریه-در-نتیجه-کروناویروس-کووی
۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
آسیب بافت ریه در نتیجه کروناویروس کووید طولانی را شامل می‌شود!

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، مطالعه بر روی ریه‌های افرادی که در اثر COVID-19 فوت کرده‌اند، در بیشتر موارد آسیب مداوم و گسترده ریه پیدا کرده‌اند و ممکن است به پزشکان کمک کند تا درک کنند که چه چیزی در پشت سندرم شناخته شده به نام COVID طولانی است، که در آن بیماران ماه‌ها علائم مداوم دارند.

دانشمندان پیشرو این تحقیق گفتند که آن‌ها همچنین برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد SARS-CoV-2، ویروس عامل COVID-19 را یافتند، که ممکن است دلیل این آسیب وارده باشند.

مائورو گیاککا، گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که COVID-19 به سادگی بیماری ناشی از مرگ سلول‌های آلوده به ویروس نیست، اما احتمالاً نتیجه این سلول‌های غیرطبیعی هستند که برای مدت طولانی در داخل ریه‌ها باقی می مانند.

تیم تحقیقاتی نمونه‌هایی از بافت ریه‌ها، قلب، کبد و کلیه 41 بیمار را که در اثر بیماری COVID-19 در بیمارستان دانشگاه تریست ایتالیا بین فوریه و آوریل 2020 فوت کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

آسیب بافت ریه و کووید طولانی مدت

در یک مصاحبه تلفنی، گیاککا گفت در حالی که تیم تحقیقاتی وی هیچ علامت آشکاری از عفونت ویروسی یا التهاب طولانی مدت در اندام‌های دیگر پیدا نکرد. آن‌ها تخریب بسیار گسترده معماری ریه‌ها را کشف کردند که در آن بافت سالم تقریبا به طور کامل با زخم‌ها جایگزین شده است.

آسیب بافت ریه و کروناویروس

وی به رویترز گفت: به خوبی می‌توان پیش بینی كرد كه یكی از دلایل وجود موارد طولانی COVID وجود تخریب گسترده بافت ریه است. حتی اگر کسی از COVID بهبود یابد، خسارتی که وارد شده ممکن است عظیم باشد.

شواهد فزاینده‌ای از سراسر جهان نشان می‌دهد که تعداد کمی از افرادی که COVID-19 داشته و از عفونت اولیه خود بهبود یافته‌اند، می توانند طیف وسیعی از علائم مداوم از جمله خستگی، مه مغز و تنگی نفس را تجربه کنند. این بیماری اغلب COVID طولانی نامیده می‌شود.

گیاكا گفت كه تقريباً 90٪ از 41 بيمار در مقايسه با ساير انواع پنومونی چند ويژگي منحصر به فرد مرتبط با COVID-19 داشتند.

یکی از این موارد این بود که بیماران لخته خون گسترده‌ای در رگ‌ها و رگ‌های ریه دارند. دیگر اینكه بعضی از سلول‌های ریه به طور غیرطبیعی بزرگ بوده و دارای هسته‌های زیادی بودند که نتیجه همجوشی سلول‌های مختلف به سلول‌های بزرگ منفرد در فرآیندی موسوم به همبستگی است.

این تحقیق که در ژورنال Lancet eBioMedicine منتشر شد، همچنین نشان داد که ویروس هنوز در بسیاری از سلول‎ها وجود دارد.

گیاککا گفت: وجود این سلول‌های آلوده می‌تواند تغییرات عمده ساختاری مشاهده شده در ریه‌ها را ایجاد کند، که می‌تواند برای چندین هفته یا چند ماه ادامه داشته باشد و در نهایت می‌تواند COVID طولانی را توضیح دهد.

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha