کد خبر: آسیب‌های-چشمی-ناشی-از-مصرف-الکل-حاوی-م
۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۳

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سیامک زارعی‌قنواتی اظهار کرد: متأسفانه در ماه‌های اخیر که کووید ۱۹ در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران شیوع پیدا کرد یک باور غلط که مصرف الکل موجب پیشگیری، تخفیف و درمان بیماری کرونا می‌شود موجب شد که تعدادی از هموطنان به‌ویژه جوانان دچار مسمومیت با الکل صنعتی شوند و متأسفانه برخی‌ از آنان فوت کردند و برخی دیگر نیز دچار عوارضی همچون کاهش بینایی و نابینایی مطلق شدند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مصرف الکل صنعتی حاوی متانول است و به‌صورت جدی باعث مسمومیت شده و به ارگانهای مختلف بدن از جمله چشم صدمه می‌زند و علائم آسیب‌ بلافاصله یا پس از چند روز ظاهر می گردد که می تواند موجب کم‌بینایی یا نابینایی فرد مصرف‌کننده گردد. البته در فاز حاد احتمال مرگ هم وجود دارد .

دکتر زارعی‌قنواتی آسیب‌های ناشی از مصرف الکل را غیرقابل جبران دانست و گفت: متأسفانه به‌جهت اثرگذاری متانول روی عصب بینایی و تحمیل صدمات غیرقابل برگشت ، در بسیاری از موارد آسیب‌های چشمی ناشی از مصرف الکل غیرقابل درمان بوده و امکان پیوند و دیگر درمان‌های چشمی وجود ندارد، زیرا برای فرد بیمار مؤثر و کارساز نیست.

عضو هیات علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در فاز حاد مسمومیت بیماران می بایست سریعآ تحت درمان‌هایی همچون دیالیز برای کاهش سطح متانول خون و مصرف داروهایی در جهت کاهش اثرات منفی بر بافت‌های مختلف بدن قرار گیرند، اما متأسفانه این روشها همیشه موثر نبوده و صدمات جدی و حتی مرگ دور از انتظار نیست.

دکتر زارعی‌قنواتی با ذکر این نکته که این مشکل در جوانان نیز شایع بوده و متأسفانه آنان را از نعمت بینایی محروم کرده و یا حتی ممکن است که موجب مرگ آن‌ها شود، بیان کرد: این افراد دچار معلولیت شدید بینایی و از کارافتادگی تا آخر عمر می‌شوند.

امیدواریم با توصیه‌های داده شده و عبرت‌گیری از حوادث به‌وقوع پیوسته برای برخی از هموطنان به واسطه مصرف الکل حاوی متانول، دیگر شاهد حوادث تلخ ناشی از آن نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha