کد خبر: آسم-و-آلرژی-ریسک-فاکتوری-برای-کرونا-نیس
۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۹
آسم و آلرژی ریسک فاکتوری برای کرونا نیستند!

حميدرضا معزی فوق تخصص ريه و بيماری​های تنفسی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تفاوت آسم و آلرژی، گفت: آسم و آلرژی معمولا شباهت زیادی با هم دارند اما بیشترین به خاطر مشکلاتی مانند تنگی نفس و سرفه بیماران را آزار می‌دهد.

وی در مورد این سوال که آیا بیماران آسم و آلرژی بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند یا خیر، افزود: مباحثی که در خصوص آسم و آلرژی مطرح شده نشان از آن دارد که این بیماری‌ها نمی‌توانند عاملی برای بدتر شدن بیماری کووید 19 باشند.

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی ادامه داد: در خصوص کرونا بیشتر بحث برونشیت مزمن، سیوپیدی(بیماری مزمن انسدادی ریه) به عنوان یک ریسک فاکتور مطرح شده‌اند. آسم و آلرژی کمتر به عنوان یک ریسک فاکتور مطرح می‌شوند.

معزی ادامه داد: معمولا درصد کمی از بیماران به آسم متوسط یا شدید مبتلا می‌شوند، بیشتر بیماران به آسم خفیف دچار شده‌اند؛ آلرژی‌ها هم معمولا خفیف هستند و از نظر سیستم بدنی فرد را اذیت نمی‌کنند اما اگر  آلرژی متوسط و یا شدید باشد و با کرونا همراه شود می‌تواند ریسک فاکتوری برای بیمار باشد و حال مریض را بدتر کند.

علائم آسم شدید

وی به علائم و نشانه‌های آسم اشاره کرد و گفت: افراد که آسم شدید دارند همیشه دچار تنگی نفس، سرفه و یا خس خس سینه هستند و نیاز است که برای همیشه و در طول از داروهای اسپرهای کورتون استنشاقی و دیگر داروهای مروبط به آسم که در بهبود وضعیت آنها مناسب است، استفاده کنند.

این فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی بیان داشت: شدیدترین مشکل در بیماران مبتلا به آسم تنگی نفس، سرفه و یا حساسیت تنفسی است که بسیار زیاد آنها را اذیت می‌کند.

احتمال درمان اطفال مبتلا به آسم

معزی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال درمان صد درصدی بیماران مبتلا به آسم وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: در اطفال احتمال اینکه درصدی از مبتلایان به صورت کامل بهبود یابند هست اما این موضوع باز هم بستگی به وضعیت شروع بیماری دارد. اطفالی که بیماری آنها خفیف است احتمال اینکه با گذشت چند سال علائم آنها کمتر و یا از بین برود، وجود دارد.

وی اضافه کرد: در بزرگسالان و به خصوص افرادی که از ۴۰ سالگی به بعد به آسم و آلرژی دچار می‌شوند معمولا این بیماری در این افراد شدت و ضعف پیدا می‌کند اما از بین نمی‌رود. بیشتر این بیماران مجبورند تا پایان عمر همیشه رعایت کنند و تحت درمان باشند.

این فوق تخصص ریه بیان داشت: در بسیاری از مواقع هم اساتید بر اساس پروتکل‌های جهانی توصیه می‌کنند که این افراد باید همیشه داروهای آسم حتی با دوز پایین مصرف کنند تا مجدد به آسم متوسط مبتلا نشوند. معمولا قطع کردن داروهای آسم با وسواس بسیار شدید همراه است.

علائم آلرژی

معزی در ادامه با اشاره به علائم آلرژی، افزود: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر، خارش، قرمزی چشم، تورم، اشک ریزی و حساسیت همگی از علائم آلرژی هستند و بیماری که به آلرژی مبتلا می‌شود معمولا بدن وی به برخی مواد غذایی مانند بادمجان، فلفل و دیگر غذا حساسیت پوستی نشان می‌دهد.

وی گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به آلرژی با قرار گرفتن در معرض گرد و خاک شدید دچار عطسه و آبریزش بینی می‌شوند که برای همه این علائم دارو تجویز می‌شود اما ما به بیماران توصیه می‌کنیم معمولا از موقعیتی که باعث شدت بیماری می‌شود، دوری کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha