کد خبر: آخرین-وضعیت-شیوع-کرونا-در-کشور
۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۰۹

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری که امروز در رصدخانه وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن عرض تبریک سال جدید با بیان اینکه امیدوارم امسال از شر همه گیری ویروس کرونا در دنیا و کشور نجات پیدا کنیم، اظهار کرد: سالی که گذشت سال همت، پشتکار، هم صدایی و همدلی مردم عزیر کشورمان با فرزندان خود در حوزه سلامت بود که خوشبختانه توانستیم در سطح دنیا کارنامه قابل قبولی داشته باشیم؛ گرچه هموطنان زیادی را از دست دادیم و از طرفی هم تعداد زیادی شهید مدافع سلامت در راه مبارزه با کرونا تقدیم کشور شد.

وی با بیان اینکه امیدوارم در سال جدید هم همچنان مردم عزیز کشورمان با رعایت پروتکل ها کمک کنند تا ماه های آخر وجود کرونا را با مرگ و‌میر کمتری پشت سر بگذاریم، گفت: قطعا تا پایان سال واکسیناسیون همه مردم در کشور انجام خواهد شد اما تا آن زمان که مدت کمی هم نیست مردم به خوبی دستورالعمل ها را رعایت کنند تا بتوانیم این سیر را به خوبی طی کنیم و ان شاالله با مشکلی مواجه نشویم.

دکتر رئیسی ادامه داد: درصورتی که پروتکل ها رعایت نشوند دوباره عزیزان زیادی را از دست خواهیم داد که این موضوع بسیار خطرناک است. در شروع سال از مردم خواهش کردیم و همچنان خواهش می کنیم که برای سفر برنامه ریزی انجام ندهند.

وضعیت شیوع کرونا در کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه سفر و دورهمی های خانوادگی عامل بسیار مهمی در شیوع ویروس جهش یافته ای هستند که ممکن است در کشور غالب شود و می تواند بسیار خطرناک باشد، عنوان کرد: از عزیزانی که سفر نرفتند و به توصیه ها توجه کردند بسیار سپاسگزارم؛ از افرادی هم که سفر رفته اند خواهش می کنیم مسافرتشان را کوتاه کرده و با رعایت پروتکل ها به شهر خود بازگردند.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت کرونای جهش یافته در کشور، عنوان کرد: روند بستری در آذربایجان غربی و ارومیه درحال افزایش است و متاسفانه امکان قرمز شدن ارومیه در طی روزهای آینده وجود دارد. در استان اصفهان روند بیماری در شهرستان های خوانسار، گلپایگان، کاشان کماکان صعودی است؛ احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن کاشان وجود دارد و باید به شدت مراقبت کرد.

دکتر رئیسی تصریح کرد: روند شیوع بیماری در شهرستانهای آبدانان، ایوان، چرداول، دهلران در استان ایلام صعودی است و احتمال نارنجی شدن آنها و قرمز شدن دهلران طی روزهای آتی وجود دارد؛ شهرهای دیلم، کنگان و گناوه در استان بوشهر وضعیت خوبی ندارند و به سمت نارنجی شدن هستند و اگر پروتکل ‌ها رعایت نشود امکان قرمز شدن آن‌ ها وجود دارد.

احتمال نارنجی شدن تهران

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه موارد بستری‌ در شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پیشوا در استان تهران بالا رفته است، اظهار کرد: با افزایش بستری ‌ها در تهران و روند صعودی آن مواجه‌ هستیم که احتمال نارنجی شدن تهران وجود دارد؛ این موضوع هشدار تلقی می شود.

وی اعلام کرد: روند بیماری در شهرستان ایذه و بهبهان در استان خوزستان به شدت صعودی است؛ در شهرستان های سقز، بانه و بیجار در استان کردستان هم با توجه به شراط صعودی امکان تغییر رنگ وجود دارد. شهرستان‌های یاد شده مهم‌ترین شهرها از نظر سرعت و شیوع بیماری هستند.

تردد، تجمع زیاد و تهویه نامناسب سه عامل شیوع کرونا

دکتر رئیسی با بیان اینکه تجربه بیش از یک ساله به ما نشان داده است که این سفرها می‌تواند عامل افزایش بیماری باشد، عنوان کرد: تا اندازه ای که عید دیدنی ها و دورهمی ها خطرناک است شاید سفر رفتن به تنهایی تا آن اندازه خطرناک نباشد. دورهمی ‌ها و عید دیدنی ها در مکان بسته بدون تهویه سبب گسترش بیماری می‌شود.

وی افزود: به افرادی که مجبور به سفر رفتن هستند توصیه می کنیم در مکانی حاضر شوید که تهویه کافی داشته باشد، در فضای باز حضور داشته و از ماسک استفاده کنید؛ مدت زمان دیدارها را کاهش دهید و از دیدار مستقیم با سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی حتما پرهیز کنید. گرچه نمی‌ توان میزان خطر ابتلا به بیماری را به صفر رساند، بیان کرد: با رعایت برخی موارد می‌ توان میزان خطر را کم کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان ضمن تشکر از همراهی مردم، گفت: امیدوارم مردم عزیز در صحت و سلامت کامل به سر ببرند؛ افرادی که به شهرهای نارنجی یا قرمز سفر کرده‌ اند به سرعت مناطق را با رعایت پروتکل ‌ها ترک کنند و افرادی که قصد سفر دارند سفر نکنند. ما از ابتدای شیوع بیماری در دنیا توصیه کردیم مردم از رفتن به سفر پرهیز کنند چراکه تردد، تجمع زیاد و تهویه نامناسب سه عامل شیوع بیماری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha