کد خبر: آبخیزداران-مانع-فرسایش-9-تن-خاک-در-سال-م
۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
آبخیزداران مانع فرسایش 9 تن خاک در سال می‌شوند/با کار آبخیزداران 571 مترمکعب آب ذخیره می‌شود

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، علینقی حیدریان در برنامه یه روز تازه گفت: مساحت استان تهران یک‌میلیون و 370 هزار هکتار هست که تقریباً کمتر از یک درصد مساحت کشور است و 73 درصد این مساحت معادل یک‌میلیون و 70 هزار هکتار منابع ملی هست. جنگل، بیابان و مراتع منابع ملی استان تهران محسوب می‌شوند که متأسفانه جنگل‌های هیرکانی و پهن‌برگ نداریم. در استان تهران 59 هکتار جنگل سوزنی‌برگ درخت ارس در دامنه جنوبی البرز داریم و همچنین مساحت مراتع استان تهران 918 هکتار هست که شامل مراتع قشلاقی و ییلاقی است. 105 هزار هکتار بیابان در جنوب استان نیز داریم و حوزه آبخیز استان هم یک‌میلیون و 400 هزار هکتار هست. این مساحت از تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کند و بیشتر از مساحت استان هست، مساحت آبخیزداری طبق توپوگرافی زمین حساب می‌شود. حیدریان اظهار داشت: وظیفه اصلی ما در حوزه منابع طبیعی حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی هست. حفظ، احیا و توسعه آب، خاک و پوشش گیاهی به عنوان موجود زنده کار سختی هست و در احادیث ذکر شده است؛ مردمی که آب‌وخاک دارند اما فقیرند، از رحمت خدا به دور هستند؛ در نتیجه باید با راهکارهای علمی و عملی این نیاز برآورده شود. وی افزود: هرساله در یک هکتار مساحت منابع ملی 16.4 دهم تن فرسایش آبی داریم و همچنین سالانه 21 تن فرسایش بادی را شاهد هستیم. از طریق کار سازه‌ای و بیولوژیک آبخیزداران مانع فرسایش 9 تن خاک در سال می‌شویم و با کار آبخیزداری جلوی 4 مترمکعب رسوب را می‌گیریم تا رسوب پشت سد رخ ندهد. در نهایت هم با کار آبخیزداران 571 مترمکعب آب ذخیره می‌شود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تأکید کرد: با ایجاد یک هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن تولید خواهد شد. 68 تن گردوغبار و کربن را جذب می‌کنیم و افزایش 85 درصدی پوشش گیاهی در یک مترمربع خاک مانع سیل و آبراهه خواهد شد.

حیدریان گفت: هرکس توان دارد یک درخت بکارد و محافظت کند و درختکاری در حیاط خانه یا در پیاده‌روها نیز برای توسعه محیط‌زیست مؤثر هست. هر روز ساعت 9 تشکل‌های حوزه محیط‌زیست در پارک چیتگر فعال هستند و از 10 سال گذشته که فعالیت‌های آبخیزداری را آغاز کردیم، حدود 970 هزار هکتار جنگل‌کاری داشتیم.

آموزش درختکاری در برنامه یه روز تازه همچنین حیدریان ضمن آموزش کاشت نهال سدروس یا کاج مطبق در پایان گفت: برای کاشت نهال باید ابتدا کف چاله خیس شود و در مرحله بعد اندکی خاک نرم یا کود می‌ریزم. بعد از گذاشتن نهال خاک باید کاملاً صاف و سفت باشد تا هوا به خاک و ریشه نفوذ نکند و باید اولین‌بار حدود 10 لیتر آب پای نهال ریخت و اگر آفتاب خوب به نهال نرسد و کاشت به صورت صحیح نباشد، نهال خشک خواهد شد. گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha