۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
تهیه‌کننده برنامه استعدادیابی «میدون» در گفت‌وگو با خبرگزاری سلامت:

گاهی ایده خیلی خوب است اما تا کسب و کار فاصله زیادی دارد

سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی: ما سعی داریم چالش‌هایی که یک ایده تا رسیدن به کسب و کار طی می‌کند را واقعی سازی کنیم و به مردم نشان بدهیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، «میدون»  برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی است. این برنامه که هر پنجشنبه و جمعه روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود به دنبال استعدادهای حوزه‌های کار و فناوری است. شرکت‌کنندگان این برنامه را کارآفرینان و صاحبان ایده‌های جدید تشکیل می‌دهند که با حضور در برابر داوران در فضایی چالشی به معرفی ایده، محصول و یا حرفه خود می‌پردازند. ایده‌ها در «میدون» پالایش می‌شوند تا درآمدزاترین و کارآمدترین آنان انتخاب شود. فصل دوم این برنامه از ابتدای تابستان روی آنتن شبکه سه سیما رفته است و به همین بهانه با تهیه‌کننده آن به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

برخی از ایده‌هایی که در برنامه مطرح می‌شوند در نگاه اول بسیار جذاب و قابل توجه هستند اما بعد از این که توسط داورها به چالش کشیده می‌شوند، نواقص آن‌ها آشکار می‌شود.
بله در نگاه مخاطب عادی از نظر اقتصادی همینطور است. ۹۰ درصد ایده‌هایی که در برنامه «میدون» مطرح می‌شوند جالب هستند اما به شکست می‌رسند. گاهی ایده خیلی خوب است اما تا کسب و کار فاصله زیادی دارد. ما می‌خواهیم این را به مردم نشان دهیم. ما سعی داریم چالش‌هایی که یک ایده تا رسیدن به کسب و کار طی می‌کند را واقعی سازی کنیم و به مردم نشان بدهیم.

با توجه به اینکه داورهای شما اهل رسانه نیستند، خلا وجود یک مجری و کسی که آشنا به مختصات رسانه باشد و بتواند برنامه را کنترل کند را چطور پر کردید؟
واقعیت امر این است که زمانی که در یک فضای گفت‌وگو درحوزه کسب و کار شرکت می‌کنید مجری در این میان وجود ندارد و این به واقعیت نزدیک‌تر است. در نمونه‌های خارجی هم می‌بینیم که معمولاً مجری وجود ندارد اما در نمونه‌های ایرانی عادت کرده‌ایم که یک مجری را ببینیم. اما ما شرایط عادی را به وجود آورده‌ایم که حتی ممکن است کسی بین این حرف دیگری بپرد. یکی طولانی‌تر و دیگری کوتاه‌ترحرف بزند. در واقع واقعیت فضای کسب و کار را نشان داده‌ایم.

در آینده شاهد چه تغییرات فرمی و محتوایی در برنامه خواهیم بود؟
از لحاظ محتوا که شاهد هستید هر روز ایده‌ها و اتفاقات جدیدی در برنامه رخ می‌دهند و به دنبال آن هستیم که کسب و کارهای جدید را به برنامه بیاوریم تا از نظر محتوایی رشد کنیم. از لحاظ فرمی هم ما تغییراتی در فصل جدید ایجاد کرده‌ایم و فعلاً این فرم را حفظ می‌کنیم و در فصل جدید تغییراتی ایجاد خواهیم کرد.

فکر می‌کنید برنامه «میدون» به حدی رسیده است که بتواند جریان‌سازی بکند؟
بالاخره حرکتی شروع شده است و صدای کارآفرین‌ها شنیده می‌شود. تا چند سال پیش هر وقت که اسم از کارآفرین می‌آمد، رئیس فلان کارخانه یا بانک به عنوان کار آفرین معرفی می‌شد که معلوم نبود با چه رانت، ارتباط و زد و بندی به این درجه رسیده‌اند. اما ما گفتیم حتی آن زنی که در اردبیل ۷۰ خانم دیگر را دور خود جمع کرده و قالی می‌بافند کارآفرین است و کم از آن رئیس کارخانه و بانک ندارد. این صداها در «میدون» شنیده شدند.

برنامه‌های استعدادیابی که در گذشته ساخته شدند معمولاً مدتی روی آنتن بودند و بعد کنار گذاشته شده و از یادها رفتند، فکر می‌کنید «میدون» تا به کی بتواند مستمر باشد و به یک برند تبدیل بشود؟

«میدون» تا به امروز هم تا حدی به یک برند تبدیل شده است. مخاطب خود را دارد و بازخوردهای خوبی می‌گیرد اما استمرار آن به تصمیم و سیاست‌های مدیران و بستگی دارد.

همکاری مدیران با شما به چه صورت است آیا راغت به ادامه پخش این برنامه هستند؟
مدیران شبکه برخورد خوبی دارند و پیگیری می‌کنند. البته مشکلات مالی همیشه بوده و هست اما همین که احساس می‌کنیم مدیران دغدغه این برنامه را دارند، برایمان ارزشمند است.

 

بهترین اتفاقی که برای یکی از شرکت‌کننده‌ها افتاده، کدام یک بوده است؟
برای من بهترین اتفاق زمانی است که شرکت‌کننده تماس می‌گیرد و می‌گوید؛ «میدون» نقطه عطف زندگی کسب و کاری من بود و زندگی کسب و کاری من به قبل و بعد از «میدون» تقسیم شده است. یا مثلا من قبل از «میدون» یک کارگاه ساده داشتم و امروز کارخانه دارم. قبل از «میدون» یک خط تولید داشتم امروز هفت خط تولید دارم. یا بعد از برنامه توانستم ۱۰ میلیارد جذب سرمایه‌ بکنم. زمانی که می‌بینم کسب و کاری اینطور تغییر می‌کند برایم ارزشمند است.

برنامه تا چه زمانی روی آنتن است؟
تا سال بعد همین موقع‌ها پخش داریم.

 

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments